تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3725245
شناسه : 3725245
تاریخ :
تحولات اوکراین| نگرانی کی‌یف از کاهش کمک نظامی غرب اقتصاد ایران: وعده مجدد ترامپ به حل سریع مناقشه اوکراین، امیدواری دفتر زلنسکی درباره سفر او به کی‌یف، بررسی تمدید وضعیت نظامی در اوکراین تا ماه آگوست و هشدار مسکو درباره تبدیل شمال نروژ به پایگاه نظامی ناتو در مرزهای روسیه، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  تصمیم دولت آلمان در خصوص کاهش کمک نظامی به اوکراین، برای کی‌یف نشانه‌ای بسیار نگران‌کننده است. به گزارش پورتال خبری The Conversation، «پیشنهاد آلمان در مورد کاهش کمک به اوکراین، به‌طور نمادین‌تر، پیامی سیاسی بسیار مخربی ارسال می‌کند که متحدان اصلی اروپایی کی‌یف به احتمال زیاد در آینده جای خالی ایالات متحده را پر نخواهند کرد.»

نویسنده این مطلب اشاره می‌کند که رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، متوجه پیامی شده که کشورهای غربی به او ارسال کرده‌اند. بدین ترتیب، او شروع به درک این موضوع کرده که کاهش کمک‌ها از سوی آلمان و احتمال پیروز شدن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، امکان مذاکرات با روسیه را نزدیک‌تر می‌کند.

واقعیت این است که در اواسط جولای، مقامات آلمان بودجه کشور برای سال 2025 را تصویب کردند که در آن مبلغ حمایت از اوکراین به نصف کاهش یافته است. بدین ترتیب، در سال 2024، آلمان تصمیم گرفت 8 میلیارد یورو تخصیص دهد، در حالی که در سال آینده، این کمک به مبلغ 4 میلیارد یورو کاهش خواهد یافت.

کارشناسان سیاسی نیز یادآور شده‌اند که هرچه میگذرد، تعداد بیشتری از شهروندان آلمانی از اینکه پول بودجه به جای تأمین نیازهای کشور برای اوکراین و کمک به پناهجویان اوکراینی صرف می‌شود، ناراضی هستند.به گفته آنها کسری بودجه، بدترین چیزی نیست که آلمان را تهدید می‌کند، در مناطق شرقی این کشور بیکاری گسترش یافته و مردم می‌بینند که بجای حل این مشکل پول‌ها به کی‌یف اختصاص داده می‌شود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و هفتاد و نهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

تغییر لحن زلنسکی درباره مذاکرات با روسیه به دلیل نگرانی اوست

شبکه تلویزیونی CNN با استناد به اظهارات جان هربست، سفیر سابق آمریکا در کی‌یف، گزارش داد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به دلیل برخورد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با این مناقشه، و  همچنین وضعیت دشوار در جبهه نبرد با روسیه، لحن خود را نسبت به لزوم مذاکرات با روسیه تغییر داده است. 

در این گزارش آمده است: «جان هربست تغییر لحن احتمالی زلنسکی را واکنشی به رویدادهای جاری در ایالات متحده دانست، جایی که دونالد ترامپ چند روز قبل جی.دی ونس، منتقد سرسخت حمایت از اوکراین را به عنوان هم‌پیمان خود و معاون رئیس‌جمهور معرفی کرد.»

در این مطلب اشاره شده که اکنون کی‌یف با دو مشکل جدی مواجه است: وضعیت دشوار در جبهه نبرد که اصلاً به نفع اوکراین پیش نمی رود و عدم قطعیت سیاسی سطح حمایت آتی کشورهای غربی، به خصوص ایالات متحده که تضمینی برای ادامه آن وجود ندارد.

ترامپ وعده داد: مناقشه اوکراین را حل کند و از جنگ جهانی جلوگیری کند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، بار دیگر وعده داد که مناقشه بین روسیه و اوکراین را قبل از ورود به دفتر بیضی در کاخ سفید شکل حل و فصل کند. او این اظهارات را بامداد امروز، یکشنبه، در یک گردهمایی در میان طرفدارانش در شهر گرند راپیدز (ایالت میشیگان) بیان کرد. 

ترامپ گفت: «قبل از اینکه وارد دفتر بیضی شکل شوم، بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، مناقشه وحشتناک در اوکراین را حل خواهم کرد. من تنها کسی هستم که می‌توانم بگویم: من از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری خواهم کرد.»

ترامپ چندین بار اعلام کرده است که به مناقشه اوکراین پایان خواهد داد. یکی از این اظهارات اخیراً در اواخر ماه ژوئن در مناظره با رئیس‌جمهور جو بایدن مطرح شد. رئیس‌جمهور سابق گفت که قادر به حل مناقشه اوکراین است، اما شرایط روسیه برای صلح را غیرقابل قبول می‌داند.

دفتر زلنسکی سفر ترامپ به اوکراین را ممکن دانست

سرگئی نیکیفوروف،سخنگوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین،  شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ، ممکن است برای دیدار شخصی با رئیس‌جمهور ولادیمیر زلنسکی به اوکراین سفر کند. 

او گفت: «دیروز در طول مکالمه تلفنی [ترامپ و زلنسکی] واقعاً درباره زمان و مکان این دیدار صحبت شد. ولی پرداختن به جزئیات آن - فرمت، زمان و مکان هنوز بسیار زود است. البته «توافق اصولی» برای این دیدار حاصل شده است.»

یک روز قبل یک تماس تلفنی بین ترامپ و زلنسکی برقراری شد که در طی آن رئیس‌جمهور سابق آمریکا وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر، «صلح جهانی» را برقرار کرده و به مناقشه اوکراین پایان دهد. او همچنین این مکالمه را بسیار خوب توصیف کرد.

ولادیمیر زلنسکی در پیامی در کانال تلگرام خود درباره مکالمه با دونالد ترامپ یادآور شد: «با رئیس‌جمهور ترامپ توافق کردیم که در طول ملاقات شخصی خود، قدم‌هایی را که می‌توانند صلح را عادلانه و واقعاً پایدار کنند، مورد بحث قرار دهیم.»

او همچنین اعلام کرد که اوکراین همیشه سپاسگزار کمک‌های ایالات متحده خواهد بود.

گفتگوی بایدن با فون در لاین درباره اقدامات ضدروسی و اوکراین

رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، در جریان یک تماس تلفنی با رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، انتخاب مجدد او به این سمت را تبریک گفته و روند اوضاع در  اوکراین را مورد بحث قرار داد. 

به گزارش کاخ سفید، در این مکالمه رئیس‌جمهور بایدن و رئیس کمیسیون اروپا تعهد خود برای تقویت روابط محکم بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا و حل مشترک بزرگترین مشکلات جهانی را تأیید کردند.»

مشخص شده که بایدن و فون در لاین همچنین درباره راه‌های ادامه حمایت از اوکراین و اقدامات بعدی مشترک به منظور مهار روسیه تبادل نظر کردند.

زلنسکی لایحه‌ تمدید وضعیت نظامی را به رادا ارائه می‌دهد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به زودی لایحه‌ای به پارلمان عالی اوکراین ارائه خواهد داد که وضعیت نظامی و بسیج عمومی در کشور را تمدید می‌کند.  این خبر را روز شنبه یاروسلاو ژلزنیاک، نماینده پارلمان اوکراین اعلام کرده و یادآور شد که در حال حاضر وضعیت نظامی در کشور تا تاریخ 11 آگوست اعمال می‌شود.

او گفت: «در هفته آینده، احتمالاً بین 22 تا 25 جولای، رأی‌گیری در کمیته و سپس توسط نمایندگان رادا برگزار خواهد شد. و احتمالاً وضعیت نظامی و بسیج عمومی دوباره برای 90 روز دیگر ، یعنی تا 9 نوامبر 2024 تمدید خواهد شد.» او افزود که این دوازدهمین رأی‌گیری درباره وضعیت نظامی خواهد بود.

پیش‌تر، در اواسط جولای، قوانین مربوط به حضور مردان مشمول خدمت نظامی بین 18 تا 60 سال در خیابان‌ها و ابلاغیه‌های احضار به مراکز نظامی در اوکراین تغییر کرد. به‌ویژه، مردان هنگام خروج از خانه باید کارت نظامی خود را همراه داشته باشند تا توسط گشت‌ها بررسی شود.

زلنسکی در اواسط ماه آوریل قانونی را امضا کرد که بسیج عمومی را سخت‌تر می‌کند. این سند دسته‌بندی‌های افراد مشمول بسیج را مشخص کرده و مجازات فرار از خدمت را تشدید می‌کند. 

وضعیت نظامی در اوکراین از فوریه سال 2022 تاکنون در حال اجراست.

آنتونوف:  اثبات جاسوسی خبرنگار آمریکایی مشخص شده است

آنتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، شب گذشته تاکید کرد که اظهارات مقامات آمریکا درباره ایوان گرشکوویچ، روزنامه‌نگار محکوم شده روزنامه وال استریت ژورنال، قابل قبول نیست. او گفت: «اظهاراتی که می‌گویند روسیه آزادی بیان را تضعیف کرده و «شکار»  آمریکایی‌ها راه انداخته است، غیر قابل قبول و نادرست است. گرشکوویچ به دلیل فعالیت‌ جاسوسی درباره ارتش روسیه محکوم شده است، نه به خاطر شغل روزنامه‌نگاری.» 

سفیر روسیه تأکید کرد که جرم او در جریان فرآیند دادگاه به‌طور کامل اثبات شده است. علاوه بر این، او افزود که آمریکا «شهروندان روسیه را در سراسر جهان تحت تعقیب قرار می‌دهد و به بهانه‌های ساختگی آنها را به زندان می‌اندازد.»

چند روز قبل دادگاه منطقه‌ای سه‌وردلوفسک روسیه روزنامه‌نگار آمریکایی ایوان گرشکوویچ را به 16 سال زندان با شرایط سخت محکوم کرد. دادستانی دولتی خواستار محکومیت او به 18 سال حبس شده بود.

دادستانی روسیه ثابت کرده که در مارس 2023، این روزنامه‌نگار به دستور سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در منطقه سه‌وردلوفسک اطلاعاتی درباره فعالیت‌ یک شرکت دفاعی نظامی جمع‌آوری می‌کرد. او به جرم جاسوسی محکوم شد، هرچند خود گرشکوویچ اتهام وارده را نپذیرفت.

گرشکوویچ در 30 مارس 2023 در حالی که سعی داشت اطلاعات محرمانه‌ای درباره فعالیت‌های یک شرکت دفاعی روسیه به دست آورد، دستگیر شده بود.

شمال نروژ به پایگاه ناتو در مرز روسیه تبدیل شده است

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که تبدیل شدن شمال نروژ، که با روسیه هم‌مرز است، به یک پایگاه نظامی ناتو امنیت اسلو را بهبود نخواهد بخشید، بلکه تنها تنش‌ها در منطقه را افزایش خواهد داد. 

زاخارووا در بیانیه‌ای که در سایت این وزارتخانه منتشر شده، یادآور شده: «ما بارها اشاره کرده‌ایم که مناطق شمالی نروژ، که در نزدیکی مرز روسیه-نروژ قرار دارند، به تدریج به یک پایگاه نظامی مجهز و مستحکم برای اتحاد آتلانتیک شمالی تبدیل می‌شوند.»

او به ابتکار نیروهای مسلح نروژ برای کاهش محدودیت‌ها بر فعالیت‌های نظامی خارجی در نزدیکی مرزهای روسیه اشاره کرد و یادآور شد که اسلو با بلوک ناتو تمرینات نظامی را تقویت می‌کند و همچنان اعلام می‌کند که متعهد به حفظ ثبات منطقه‌ای است. در واقع، فعالیت‌های دولت و اتحاد تنها منجر به تشدید تنش‌ها در منطقه می‌شود. به گفته وی، این ابتکار کاهش محدودیت‌ها از سوی مقامات نروژی پشتیبانی شده، زیرا ساکنان مناطق شمالی این کشور احساس امنیت نمی‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تأکید کرد، این اقدامات در حالی است که مسکو به هیچ وجه اسلو را تهدید نمی‌کند و این موضوع توسط ساکنان مناطق مرزی، که در زمان جنگ جهانی دوم توسط ارتش سرخ از اشغالگران نازی آزاد شده بود، درک می‌شود.

انتهای پیام/