تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3724887
شناسه : 3724887
تاریخ :
گزارش وضعیت بازار کار در بهار ۱۴۰۳؛ افزایش تقاضا برای جذب نیرو در حوزه برنامه‌نویسی و دیجیتال مارکتینگ اقتصاد ایران: گزارش فصلی جاب‌ویژن از وضعیت بازار کار نشان می‌دهد که تعداد درخواست شغل کارجویان ۳۶ درصد بیشتر شده؛ اما تعداد موقعیت‌های شغلی افزایش خاصی نیافته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

پلتفرم آنلاین کاریابی «جاب‌ویژن» گزارشی از وضعیت بازار کار کشور در بهار ۱۴۰۳ را منتشر کرده است که داده‌های آن نشان می‌دهد در بهار امسال میزان تقاضای کارجویان ۳۶ برابر بیشتر از این تقاضا در بهار سال گذشته بوده است. این در حالی است که میزان درخواست کارفرمایان برای نیروی کار در این مدت فقط ۱ درصد بیشتر شده است. تحلیل این وضعیت نشان می‌دهد رقابت بر سر تصاحب یک شغل بیشتر و ورود کارجویان به بازار کار سخت‌تر از قبل شده است.

تعداد موقعیت‌های شغلی ارائه‌شده برای جذب نیروی کار نیز در بهار امسال ۱۹ درصد بیشتر از زمستان ۱۴۰۲ بوده است که طبق تحلیل جاب‌ویژن، این موضوع به «تغییر فصل و تمایل کمتر کارفرمایان به جذب نیرو در فصل زمستان مربوط می‌شود».

بیش از نیمی از آگهی‌های منتشرشده برای جذب نیرو مربوط به تهران بوده است و در میان گروه‌های مختلف شغلی، گروه‌ شغلی‌ «کارگر ساده/نیروی خدماتی» بیشترین تعداد‌ آگهی شغلی‌ را‌ داشته‌ است.

بررسی نمودار توزیع موقعیت‌های شغلی در شهرهای بزرگ ایران نیز نشان می‌دهد که بیشترین تعداد موقعیت شغلی با ۵۴ درصد در تهران وجود دارد و تعداد موقعیت‌های شغلی در سایر شهرها اختلاف چشمگیری با تهران دارند که به‌طور کلی، نبود توزیع عادلانه مشاغل در شهرهای مختلف و تمرکز موقعیت‌های شغلی در پایتخت را نشان می‌دهد. در این نمودار، مشهد با ۱۲ درصد دومین شهر دارای بیشترین تعداد موقعیت شغلی در پلتفرم جاب‌ویژن است و اصفهان با ۹ درصد در رتبه سوم ایستاده است.

نمودار توزیع مشاغل
جاب‌ویژن

بیشترین میزان رشد‌ سالانه‌ آگهی‌های‌ منتشرشده نیز برای گروه‌ شغلی‌ «توسعه نرم‌افزار/برنامه‌نویسی» بوده است که نشان می‌دهد نیاز و تقاضای روزافزونی برای این مشاغل وجود دارد.

افزایش نیروی کار در شرایطی رخ داده که تقاضا برای جذب نیرو فقط ۱ درصد بیشتر شده است

حقوق‌های آگهی‌شده در بازار کار آنلاین نیز در بهار ۱۴۰۳، ۱۰ درصد بیشتر از میزان حقوق در زمستان سال پیش بوده است و اگر حقوق‌های آگهی‌شده در بهار را با حقوق‌های بهار سال ۱۴۰۲ مقایسه کنیم، خواهیم دید که میزان حقوق اعلام‌شده در آگهی‌ها در این مدت رشد ۳۸ درصدی پیدا کرده است.

در فصل بهار، بیشترین میزان حقوق و دستمزد در آگهی‌هایی منتشرشده، به شهر تهران و کمترین میزان حقوق به مشاغل موجود در شهر مشهد مربوط بوده است. بیشترین حقوق‌ آگهی‌شده‌ در این بازه‌ زمانی مربوط ‌به‌ گروه‌ شغلی‌ «مدیر کارخانه/مدیرعامل» بوده‌ و‌ کمترین حقوق‌ هم برای‌ گروه‌ «کارگر سـاده/نیروی خدماتی» آگهی شده است.

تعداد‌ رزومه‌ ارسال‌شده‌ به‌ازای‌ هر‌ آگهی‌ شغلی از بهار ۱۴۰۲‌ تا بهار ۱۴۰۳، حدود ۳۶ درصد و از زمستان سال گذشته تا بهار امسال هم ۲۱ درصد افزایش پیدا کرده‌ است که‌ می‌تواند‌ حاکی‌ از‌ رشد‌ عرضه‌ نیروی‌ کار‌ در‌ بازار‌ کار‌ آنلاین‌ باشد.

داده‌های جاب‌ویژن نشان می‌دهد در‌ بهار‌ ۱۴۰۳ بیشترین رزومه‌ به‌ازای‌ هر‌ آگهی‌ شغلی‌ در شهر کرج و‌ کمترین آن در شهر‌ شیراز ارسال شده‌ است.

در میان گروه‌های شغلی مختلفی که برای آن‌ها آگهی منتشر شده است، هشت گروه شغلی در بهار ۱۴۰۳ درمقایسه‌با بهار سال قبل بیش از ۲۰ درصد رشد در تعداد آگهی‌های منتشرشده را تجربه کرده‌اند. بیشترین میزان رشد با ۷۷ درصد به گروه شغلی «تخصص‌های‌ ساختمانی‌ (بنا/گچ‌‌کار‌/کاشی‌کار‌ و...‌) مربوط می‌شود.

میزان درخواست برای نیروی کار حوزه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی ۵۱ درصد رشد کرده است

پس‌از‌آن، گروه شغلی «نرم‌افزار و برنامه‌نویسی» است که ۵۱ درصد آگهی بیشتر برای آن منتشر شده است. گروه شغلی «آموزش‌/‌تدریس» با ۴۷ درصد از این نظر رتبه سوم قرار دارد. گروه‌های شغلی «تکنسین فنی/تعمیرکار/کارگر ماهر» با ۳۵ درصد، «خدمات و‌ پشتیبانی‌ مشتریان» با ۳۲ درصد، «دیجیتال مارکتینگ و سئو» با ۲۸ درصد، «ترجمه‌/‌تولید‌ محتوا‌/‌ نویسندگی‌ و‌ ویراستاری» با ۲۵ درصد و «طراحی‌ گرافیک‌/‌طراحی‌ انیمیشن و‌ موشن‌گرافیک» با ۲۰ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

تغییر در آگهی‌های شغلی
جاب‌ویژن

بیشترین و کمترین تغییر در میزان حقوق برای کدام مشاغل است؟

در بهار ۱۴۰۳ درمقایسه‌با بهار سال قبل گروه شغلی «مدیرعامل/مدیر کارخانه» با ۵۵ درصد بیشترین میزان تغییر در حقوق، یعنی افزایش حقوق را داشته است. «تحلیل‌ و‌ توسعه‌ کسب‌و‌کار‌/‌استراتژی‌/‌برنامه‌ریزی» با ۴۴ درصد و «مدیر محصول/مالک محصول» با ۴۱ درصد دو گروه شغلی دیگری هستند که بیشترین میزان تغییر در حقوق را در این بازه زمانی یک‌ساله داشته‌اند.

در میان گروه‌های شغلی با کمترین حقوق، میزان تغییر حقوق در گروه شغلی «لجستیک‌/‌حمل‌و‌نقل‌/انبارداری» با ۲۶ درصد کمتر از همه بوده است. میزان تغییر حقوق افراد در گروه شغلی «کارگر‌ ساده‌/نیروی‌ خدماتی» نیز فقط ۳۰ درصد و این تغییر برای گروه شغلی «تکنسین‌ فنی‌/‌تعمیرکار‌/‌ کارگر‌ ماهر» ۳۴ درصد بوده است.

مشاغل دارای کمترین و بیشترین حقوق
جاب‌ویژن

جاب‌ویژن از مقایسه‌ رزومه‌های ارسال‌شده به‌ازای هر آگهی در‌ بهار‌ ۱۴۰۲ با بهار‌ سال‌ جاری به این نتیجه رسیده است که میزان رزومه‌ها امسال ۳۶ درصد بیشتر از بهار سال قبل بوده است. مقایسه فصلی هم نشان می‌دهد کارجویان برای آگهی‌های منتشرشده در بهار ۱۴۰۲، ۲۱ درصد بیشتر از زمستان ۱۴۰۲ رزومه فرستاده‌اند.

نمودار میزان رزومه‌های ارسالی در بهار ۱۴۰۳
جاب‌ویژن

میانگین حقوق اعلام‌شده در آگهی‌های شغل شهرهای مختلف نیز نشان می‌دهد که حقوق و دستمزد مشاغل در تهران بیش از سایر شهرها است. پس از تهران، مشاغل شهرهای کرج، قم، تبریز و اصفهان بیشتر از دیگر شهرهای کشور است.