تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3724835
شناسه : 3724835
تاریخ :
اختلافات نتانیاهو و وزیر جنگ اسرائیل در مسیر تشدید تنش اقتصاد ایران: نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم اسرائیل دست کم در چهار پرونده دچار اختلافات داخلی شده اند و این احتمال وجود دارد که ائتلاف حاکم دچار بحران جدیدی شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اختلافات میان یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو به سطحی رسیده که دو طرف در حال خنثی کردن طرح‌های یکدیگر هستند. البته گالانت در حدود 20 ماهی که از عمر کابینه جدید ائتلافی نتانیاهو می گذرد چندین بار نقش اپوزیسیون داخل کابینه را بازی کرده است. در نوشتار پیش رو به بررسی مهم‌ترین اختلافات وزیر جنگ و نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌پردازیم. مهم‌ترین اختلافات گالانت و نتانیاهو در 20 ماه گذشته به ترتیب زمانی عبارت است از: «اصلاحات قضایی»، «مسئولیت در شکست 7 اکتبر»، «طرح ارتش اسرائیل برای غزه پس از جنگ» و «مذاکرات آتش بس».

 

  1. اصلاحات قضایی

نخستین اختلاف بزرگ و علنی میان یوآو گالانت و بنیامین نتانیاهو در همان ماه‌های اولیه سال 2023 بر سر اصلاحات قضایی نافرجام مورد اصرار کابینه نتانیاهو رخ داد. گالانت اگرچه به عنوان یک عضو حزب لیکود و سیاستمداری نزدیک به نتانیاهو، عهده دار وزارت جنگ در کابینه جدید بی بی شد، اما سابقه نظامی او حضور متمادی در منصب ژنرالی ارتش باعث شده گالانت نسبت به وضعیت ارتش به شدت حساس باشد.

با اعلام اجرای طرح اصلاحات قضایی، اعتراضات شدیدی در سراسر سرزمین‌های اشغالی آغاز شد و اختلافات و  دودستگی‌ها این بار حتی به دستگاه‌های امنیتی و ارتش نیز کشیده شد؛ به طوری که 40 هزار نیروی ذخیره رسماً از فرمان‌پذیری سر باز زده و خواستار توقف این طرح شدند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , جنگ ,

روند نافرمانی نظامیان تا حدی گسترش یافت که برخی گزارش‌ها حاکی از خارج شدن ارتش اسرائیل از حالت آمادگی در چند مرتبه بود. گالانت که ارتش اسرائیل را درگیر یک دو قطبی شدید می‌دید در ماه مارس 2023، خواستار توقف فرایند تصویب طرح اصلاحات تا زمان توافق بر سر آن شد. نتانیاهو اما این مخالفت را برنتابید و روز 26 مارس (6 فروردین 1403) گالانت را از مقام خود برکنار کرد.

در نتیجه این تصمیم، اعتراضات شبانه شدیدی در شهرهای مختلف صهیونیست‌نشین به وجود آمد و 700 هزار نفر شب را در خیابان‌ها باقی ماندند و اعتراض کردند. نهایتاً نتانیاهو از تصمیم خود عقب نشینی کرد و گالانت در مقام خود ابقا شد.

 

  1. مسئولیت‌پذیری در 7 اکتبر 2023

دومین موضوعی که در این مدت میان نخست‌وزیر و وزیر جنگ اسرائیل به اختلاف علنی منجر شد؛ شکست دستگاه‌های نظامی و امنیتی اسرائیل در روز هفتم اکتبر و عملیات طوفان الاقصی بود. پس از این عملیات در همان دو روز نخست جنگ 1200 اسرائیلی کشته شدند و 254 نفر به اسارت گرفته شدند. بسیاری از مقامات اسرائیلی پس از این رویداد به مسئولیت خود در این موضوع اعتراف کردند. گالانت نیز وارد همین مسیر شد و در همان هفته سوم جنگ مسئولیت این شکست را برعهده گرفت. اما نتانیاهو از همان ابتدا سعی کرد هیچ موضعی درباره مسئولیت‌پذیری خود در این فقره نگیرد. نتانیاهو همواره در مصاحبه‌ها با بیان اینکه پس از جنگ به این موضوع خواهیم پرداخت از اشاره صریح به شکست خود در این عملیات طفره رفته است.

از سوی دیگر گالانت یک هفته قبل نیز دیگر بار نسبت به نتانیاهو موضعی چالشی اتخاذ کرد و گفت کمیته حقیقت‌یاب باید نخست وزیر، وزیر جنگ و سران ارتش را مورد بازرسی قرار دهد تا دلایل شکست هفتم اکتبر 2023 مشخص شود. این درحالیست که نتانیاهو همواره با تشکیل کمیته حقیقت یاب تا پیش از پایان جنگ مخالفت کرده است.

 

  1. غزه پس از جنگ

سومین اختلاف عمده گالانت و نتانیاهو در کابینه فعلی، به طرح اسرائیل برای آینده غزه پس از پایان جنگ باز می‌گردد. تا همین یک ماه پیش هنوز ابعاد طرح اسرائیل برای آینده غزه مشخص نبود. سه برداشت در این باره (البته به صورت کلی) مطرح بود. طرح جناح راست افراطی اشغال کامل غزه و بازسازی شهرک‌های صهیونیست‌نشین در این باریکه بود، طرح مورد نظر نتانیاهو که خواستار تداوم حضور ارتش اسرائیل در نوار غزه و عدم بازیگری تشکیلات خودگردان در این باریکه است و سوم طرح ارتش اسرائیل که خواستار خروج زمان بندی شده پس از تامین  امنیت است.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , جنگ ,

گالانت به دلیل سابقه نظامی نسبت به عواقب اجرای طرح‌های دیگر آگاه است و همچون سران ارتش خواستار خروج تدریجی از این باریکه است. گالانت این طرح را در سفر اخیر خود به واشنگتن نیز مورد تاکید قرار داد و خواستار مشارکت آمریکا در آن شد. گالانت همچنین اعلام کرده که با مشارکت کارکنان تشکیلات خودگردان نیز در این طرح موافق است.

 

  1. آتش‌بس میان اسرائیل و غزه

نهایتاً آخرین اختلاف عمده نتانیاهو و گالانت در این مدت به تلاش‌های وزیر جنگ برای پیشبرد مذاکرات آتش‌بس و تبادل زندانیان باز می‌گردد. نتانیاهو در حال کارشکنی در مذاکرات است ولی وزیر جنگ، سران ارتش و دستگاه‌های امنیتی اسرائیل، از این طرح هواداری می‌کنند.

طرفداران این طرح معتقدند فرصت زیادی برای آزادی اسیران اسرائیلی باقی نمانده و این اتفاق باید ظرف هفته‌های آتی انجام شود. گالانت اخیراً اعلام کرده تنها دو هفته برای آزادی اسیران فرصت باقیست و داوید بارنیا، رئیس موساد نیز این موضوع را تایید کرده است.

اما نتانیاهو که نگران خروج سیاستمداران راست افراطی از ائتلاف است، در برابر مذاکرات مثاومت می کند. برای مثال بی بی هفته گذشته در حالی که امکان نهایی سازی توافق به وجود آمده بود چند شرط جدید در این زمینه مطرح کرد. اکنون گفته شده گالانت قصد دارد برای اعمال فشار به نتانیاهو در سخنرانی آینده خود توافق را در دسترس اعلام کند.

در این میان روزنامه اسرائیل هیوم به نقل از منابع خود در کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خواستار برکناری یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم از سمت خود است، اما به دلیل ترس از گسترش اعتراضات سراسری این خواسته را اجرایی نمی کند. این رسانه صهیونیستی افزود: «نتانیاهو اخیرا جلسات محرمانه‌ای را با برخی از اعضای کابینه به منظور ارزیابی گزینه برکناری گالانت از سمت وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برگزار کرده است.»

 

 

تداوم حضور گالانت در کابینه مانع از اجرای بسیاری از خواسته‌های نتانیاهو خواهد شد و از سوی دیگر اخراج احتمالی وی نیز ممکن است همچون 27 مارس 2023، به اعتراضات شدید خیابانی منجر شود و چند نفر از اعضای حزب لیکود نیز در واکنش به آن استعفا کنند. برای همین به نظر می رسد، وضعیت داخلی حزب لیکود نیز چندان جالب نیست و اختلافات به درون این حزب نیز رسوخ کرده است.

انتهای پیام/