تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3724749
شناسه : 3724749
تاریخ :
دستگیری ۲ فیشر حرفه‌ای در اصفهان اقتصاد ایران: اصفهان- رییس پلیس فتای استان اصفهان از دستگیری پدر و پسر فیشر خبرداد که با ارسال پیامک جعلی با عنوان ابلاغیه سامانه ثنا قوه قضائیه، از شهروندان کلاهبرداری می‌کردند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، واژه «فیشینگ» (Phishing) برگرفته از عبارت Password Harvesting Fishing است و در لغت به معنی کلاهبرداری و انجام سرقت از طریق ایمل یا پیام‌های متنی است.

در این نوع حمله‌ها کلاهبرداران، که «فیشر» (Phisher) نامیده می‌شوند، کاربری خاص را هدف قرار داده و از طریق اینترنت یا تلفن و…، اطلاعاتی نظیر رمز عبور حساب‌های مختلف، رمز کارت‌های بانکی و… را می‌دزدند.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در پی مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتا و ارائه شکایت مبنی بر برداشت غیر مجاز وجه از حساب‌های بانکی آنها رسیدگی به این موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: کارشناسان پلیس فتا پس از بررسی‌های مقدماتی دریافتند شاکیان پس از دریافت پیامک جعلی تحت عنوان ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا، برای مشاهده متن ابلاغیه روی لینک ارسال شده داخل پیامک کلیک کرده که با هدایت به درگاه جعلی بانکی و وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، اطلاعات آنها سرقت و برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی افراد صورت گرفته است.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گفت: با تحقیقات فنی و تلاش بی وقفه صورت گرفته، کارشناسان پلیس فتا در دایره اقتصادی موفق به شناسایی ۲ متهم در این رابطه شده که ضمن هماهنگی با مرجع قضائی هر ۲ نفر که رابطه پدر و پسری با یکدیگر داشتند را دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: پدر و پسر تبهکار در تحقیقات اولیه منکر بزه ارتکابی خود شدند ولی پس از روبرو شدن با مستندات و ادله جمع آوری شده به جرم خود اعتراف و اذعان داشتند که با سوءاستفاده از بی دقتی مردم به سرشماره ها اقدام به ارسال پیامک کرده و پس از هدایت فریب خوردگان به صفحات جعلی بانکی با سرقت اطلاعات کارت بانکی آنها نسبت به برداشت غیرمجاز از حساب افراد اقدام می‌کردیم.

سرهنگ مرتضوی به شهروندان توصیه کرد: ارسال هرگونه پیامک حاوی اطلاعات ابلاغیه قضائی سامانه ثنا و… با شماره تلفن‌های شخصی، تنها شگردی برای کلاهبرداری از شهروندان است، لذا به سرشماره های پیامک‌های ارسالی که حاوی لینک‌های هدایت شونده هستند دقت کافی را داشته باشید زیرا دستگاه‌ها و ادارات دولتی اطلاع رسانی خود را از طریق شماره شخصی انجام نمی‌دهند و مرجع قضائی نیز برای ارسال ابلاغیه از طریق سرشماره adliran پیامی را که فاقد لینک است، ارسال می‌کند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان اصفهان خاطر نشان کرد: شهروندان در صورت مواجهه با موارد مشکوک می‌توانند موضوع را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ یا سایت پلیس فتا به آدرس www.fata.gov.ir بخش گزارش‌های مردمی با ما در میان بگذارند.