تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3724629
شناسه : 3724629
تاریخ :
ماجرای پشه آئدس و بیمار تب دنگی در تهران اقتصاد ایران: معاون بهداشت وزارت بهداشت، در واکنش به شناسایی یک مورد بیمار مبتلا به تب دنگی در تهران، توضیحاتی داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فرشیدی اظهار داشت: از ۲۶ اردیبهشت تاکنون ۱۵۱ مورد بیماری قطعی تب دنگی در کشور شناسایی شده که عمدتاً بیماران کشورهای دیگر بوده‌اند که وارد ایران شده‌اند.

وی افزود: از این ۱۵۱ بیمار فقط ۱۲ بیمار سابقه سفر نداشته‌اند و با اقدامات بالینی و آزمایشگاهی شناسایی شده‌اند و مابقی از طریق سفر به کشورهای خارجی به ویژه امارات وارد کشور شده‌اند. از این ۱۲ بیمار نیز ۱۱ بیمار در استان هرمزگان و یک بیمار در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شده‌اند و یک بیمار از این ۱۲ نفر نیز آفریقایی تبار است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر فقط در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان این ۱۲ بیمار شناسایی شده ولی پشه در ۶ استان کشور مشاهده شده است، گفت: بنابراین لازم است همچنان توصیه‌ها و احتیاطات لازم را مد نظر داشته باشیم.

فرشیدی بیان داشت: خوشبختانه در دو ماه اخیر اقدامات خیلی خوبی برای مهار پشه آئدس و بیمارهای آن صورت گرفته است. در این شرایط باید به صورت یک بیماری تحت کنترل ولی با احتیاط با این مساله برخورد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه صید پشه آئدس در روز که فعالیت خود را آغاز می‌کند باید صورت گیرد، افزود: همکاران بهداشتی ما گاهی در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان در دمای ۴۵ تا ۵۰ درجه در حال تلاش برای شناسایی و مهار نقاط دارای پشه آئدس هستند و خشکی نقاط مختلف که بر اثر گرما به وجود آمده و محدودیت زیستی برای پشه به وجود آورده نباید ما را غافل کند، زیرا با یک بارندگی دوباره طی کمتر از دو هفته شاهد زاد و ولد پشه‌ها در این مناطق خواهیم بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر بهسازی محیط به عنوان مهم‌ترین راهکار مقابله با پشه آئدس، خاطرنشان کرد: بیماریابی و ایزوله بیماران در بیمارستان یا منزل مساله مهم دیگری است که باید با قدرت ادامه یابد و باید تماس پشه و بیماران را به حداقل ممکن برسانیم. زیرا اگر در جایی پشه هم زیاد باشد ولی بیمار نباشد مانند استان بوشهر، شاهد گسترش بیماری نخواهیم بود.

فرشیدی تصریح کرد: اگر در استان یا شهرستانی که پشه وجود دارد گزشی صورت گرفت فرد باید در اسرع وقت به مراکز جامع سلامت و نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی مراجعه کند.

وی، علائم بیماری‌های ناشی از پشه آئدس را تب طولانی مدت، سر دردهای طولانی و ضعف شدید بدن برشمرد و گفت: افرادی که به عنوان بیمار به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند با یک تست ساده، بیماری یا عدم بیماری آنان مشخص می‌شود و بیماران در مدت کوتاه ۷ تا ۱۰ روز ایزوله می‌شوند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: از مردم می‌خواهیم همچنان با همکاران بهداشتی ما در ارتباط باشند و همکاری کنند. طبق گزارشات مردمی، همکاران ما در مکان‌هایی که احتمال وجود پشه آئدس باشد، حضور می‌یابند و در صورت لزوم نمونه برداری یا سمپاشی می‌کنند.

فرشیدی اظهار کرد: ۱۵۱ بیمار شناسایی شده عمدتاً در استان‌های جنوبی به ویژه استان فارس هستند و موردی هم به تازگی در استان تهران مشاهده شده است. این بیماران مسافرانی بوده‌اند که از اکثر آنان از کشور امارات وارد ایران شده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای گسترش بیماری در یک منطقه هم باید پشه آئدس وجود داشته باشد و هم بیمار، بنابراین در استان‌هایی که این دو فاکتور با هم مشاهده نشوند گسترش بیماری نداریم و اکثر استان‌ها تحت کنترل هستند ولی همچنان باید احتیاط کرده و به توصیه‌های بهداشتی عمل کنیم.