تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3724551
شناسه : 3724551
تاریخ :
مازندران در دو عملیات دفاع مقدس ۳۲۹ شهید تقدیم کرده است اقتصاد ایران: ساری- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران گفت: استان در دو عملیات کربلای یک و رمضان ۳۲۹ شهید تقدیم کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ محمدحسن سلامی ظهر شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با گرامی‌داشت سالروز عملیات‌های رمضان، والفجر ۲، قادر و کربلای یک اظهار داشت: استان مازندران در عملیات کربلای یک ۱۷۹ شهید و عملیات رمضان ۱۵۰ شهید تقدیم کرده است.

وی با بیان اینکه سالروز عملیات‌های دفاع مقدس و مقاومت از ایام الله و روزهای خدایی ملت بزرگ بود، افزود: جوانان رشید این کشور و این استان با قدرت ایمان، اخلاق و معنویت در مقابل دشمن بعثی ایستادگی کردند و پیروز شدند.

سرهنگ سلامی با تأکید بر لزوم گرامی‌داشت این ایام و حماسه‌های جوانان شهید اضافه کرد: باید محافل روایتگری و خاطره گویی را به یاد شهیدان و رشادت‌های رزمندگان برگزار کنیم و نباید این ایام به فراموشی سپرده شود.

این مسئول گفت: یکی از ظرفیت‌های عظیم فرهنگی در استان مازندران که یاد شهیدان و سیره شهدا را در جامعه زنده نگه می‌دارد شهدای گمنام هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه مازندران میزبان ۳۸۲ شهید گمنام در ۱۷۳ یادمان است، اذعان داشت: اگر مسئولان، متدینین و دلسوزان نشر و ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به درستی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنند هر یک از این یادمان‌ها می‌تواند یک کانون و یک قطب فعالیت فرهنگی ارزشی و معنوی شود.

وی بیان کرد: در استان مازندران مکان‌های این چنینی داریم که کانون و قطب فرهنگی و نمایشگاه دائمی دفاع مقدس شده است و مرکز فرهنگی شهدای گمنام نکا، قراخیل قائمشهر، پیر علم بابل، رزکنار بابلسر، خرما کلاً و موزه دفاع مقدس استان نمونه‌هایی از آنها هستند.

این مسئول با بیان اینکه بعضی از یادمان‌ها در طول سال ده‌ها هزار زائر دارند و میزبان مراسم عقد و ازدواج هستند، تصریح کرد: همچنین در یادمان‌های شهدای گمنام دانشگاه‌ها نیز مراسم ویژه برگزار می‌شود و مردم ما اعتقاد دارند این شهدا دارای کرامت هستند.

سرهنگ سلامی اضافه کرد: در حوزه جوانان و نوجوانان باید برنامه‌ریزی شود مدارسی که در اطراف یادمان‌ها هستند در قالب برنامه‌های پرورشی، فرهنگی و اردویی این عزیزان را گاهی به گلزارهای شهدا یادمان‌های شهدای گمنام ببرند تا شهدای عزیز در روح و روان آینده سازان انقلاب از سر بگذارند و مسیر زندگی آنان با شهدا رقم بخورد و از صالحان روزگار خود شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه تعداد شهدای گمنام هر سال نسبت به سال قبل کمتر می‌شود، افزود: در استان باید این دغدغه در فرمانداران، ائمه جمعه و فرماندهان سپاه نواحی وجود داشته باشد که مکان‌های اولویت‌دار را نگذارند از دست برود.

وی با بیان اینکه امسال از ۵۰ درخواست توانستیم هشت درخواست را مصوب کنیم، گفت: پارک شهر (فرمانداری سابق) شهرستان آمل، اداره کل مخابرات استان واقع در بابل، بوستان بعثت بابلسر، روستای عسگرآباد بهشهر، مجتمع فرهنگی آدینه تنکابن، روستای طوله سرا فریدونکنار، روستای نوکلا منطقه بالاتجن قائمشهر و دهستان استخر پشت نکا میزبان این هشت شهید گمنام در ایام فاطمیه هستند.

این مسئول بیان کرد: یکی از دیگر مشکلات ما در این حوزه آن است که مسئولان محلی و مردم درخواست شهید را با اصرار انجام می‌دهند ولی در ساخت یادمان برای شهدا تلاش قابل قبولی ندارند و ۴۰ یادمان از سال‌های گذشته هنوز کامل نشده است.

سرهنگ سلامی خاطرنشان کرد: شهدای گمنام استان مازندران در ۴۵ مراکز تفریحی و گردشگری ،۳۳ دانشگاه، ۱۰ مکان نظامی، هشت دستگاه دولتی، هفت اردوگاه، شش مصلی ،۲۱ گلزار شهدا و امامزادگان ،۳۳ روستا، ۱۰ حسینیه، مسجد و حوزه علمیه تدفین شده‌اند.