تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3724525
شناسه : 3724525
تاریخ :
بازگشایی در مسجد جامع ارومیه از طرف بازار تاریخی اقتصاد ایران: ارومیه - با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مسجد جامع ارومیه از طرف بازار تاریخی پس از سال‌ها بازگشایی شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، عزت‌الله ضرغامی ظهر شنبه در آئین بازگشایی در مسجد جامع ارومیه از سمت بازار تاریخی اظهار کرد: باز بودن در این مسجد باعث تقویت ارتباط بین بازار و مسجد شده و کسبه و مردم برای نماز و استراحت می‌توانند در مسجد حضور داشته باشد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: زیرساخت‌های لازم از جمله سرویس بهداشتی و وضوخانه نیز در اطراف مسجد جامع ایجاد شود تا مردم و گردشگران نیز بتوانند از این امکانات استفاده کنند و این وزارت‌خانه برای کمک به ایجاد سرویس‌های بهداشتی در اطراف این مجموعه آمادگی دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی هم گفت: بازگشایی این در یکی از مطالبات جدی مردم و کسبه بازار ارومیه بوده است که این امر با حضور سیدعزت‌الله ضرغامی محقق شد.

مرتضی صفری تصریح کرد: بازگشایی این در این امکان را فراهم می‌کند که ارتباط بین بازار و مسجد جامع به‌مانند گذشته برقرار شده و گردشگرانی که از هر دو مجموعه بازدید می‌کنند بتوانند بدون آنکه مجبور به دور زدن مسیر شوند از طریق این در وارد یک اثر تاریخی دیگر شوند. با تمهیدات اندیشیده شده درب مسجد جامع ارومیه به سمت بازار به‌صورت دائمی باز خواهد بود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه بازدید از بازار تاریخی ارومیه با کسبه این بازار نیز گفت‌وگو کرد.

همچنین در حاشیه بازدید از بازار تاریخی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن خرید از کسبه از گرمابه سنتی بازار نیز بازدید و در گفت‌گویی صمیمی با مردم و کسبه، درخواست‌ها و مشکلات آنها را بررسی کرد.

بازار ارومیه که یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ارومیه محسوب می‌شود در دوران صفویه ساخته شده است، این بازار که در مرکز شهر و کنار مسجد جامع ارومیه قرار دارد، هنگام ساخت به بزرگی امروز نبود، در دوره‌های زندیه و قاجاریه بر وسعت و بخش‌های بازار افزوده شده است.

مجموعه بازار ارومیه در سال ۱۳۶۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، در گوشه و کنار این بازار تاریخی حمام‌هایی نیز وجود دارد که تاریخ‌شناسان قدمت آنها را متعلق به دوره زندیه و قاجار می‌دانند.