تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3724433
شناسه : 3724433
تاریخ :
چرا ایران دیروز دچار اختلال سایبری نشد اقتصاد ایران: رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات دلیل عدم اختلال سایبری در ایران را شبکه ملی اطلاعات و استفاده از خدمات ابری داخلی عنوان کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، امیر محمدزاده لاجوردی با اشاره به اختلال جهانی اینترنت در روز گذشته در پیام در ویراستی عنوان کرد: درحالی‌که در بسیاری از کشورهای جهان اختلالات گسترده اینترنتی فعالیت‌های روزمره را فلج کرده، در کشور ما خبری از این اختلالات نیست.

وی افزود: یک دلیل آن استقرار شبکه ملی اطلاعات و اتکا به توانمندی جوانان نخبه کشور است.

رئیس سازمان رگولاتوری گفت: هم اکنون بیش از ۸۰٪ نیاز کشور به خدمات ابری از طریق فراهم کنندگان داخلی تأمین می‌شود.

حسین دلیریان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی نیز با اشاره به اختلال پیش‌آمده در خدمات شرکت مایکروسافت، گفت: به اطلاع مردم شریف ایران می‌رسانم که کشورمان از سال‌ها پیش به دلیل تحریم‌های غرب از دریافت خدمات ابری منع شده بود و از همان سال‌ها با ابتکار عمل جوانان و نخبگان کشور، سرویس‌های جایگزین بومی، در داخل کشورمان طراحی و هم‌اکنون نیز همان سرویس‌ها عملیاتی است.

وی افزود: در عین حال، توانمندی‌های کشور در حوزه ارائه خدمات ابری بومی، قابلیت صادرات به سایر کشورها را هم دارد و ما آمادگی لازم جهت انتقال تجربه و یا صادرات محصولات این حوزه را داریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت امنیتی CrowdStrike که تحت نظر مایکروسافت آمریکا فعال است، در واقع خدمات ابری به شرکت‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف جهان ارائه می‌دهد و به همین دلیل بسیاری از رسانه‌ها، فرودگاه‌ها، شبکه‌های بهداشت و درمان و … در سطح جهان که از این خدمات استفاده می‌کردند، دچار اختلال شده است.

به گزارش مهر، از صبح روز گذشته هزاران کاربر مایکروسافت از جمله شرکت‌های رسانه‌ای، بانک‌ها و خطوط هوایی به دلیل اختلال با قطعی سرویس روبرو شده اند. این اختلال سایبری سراسری به لغو پروازهای بسیاری از کشورها، اختلال در شرکت‌های مخابراتی و مختل شدن کسب و کارهای اینترنتی منجر شده است.

به دنبال این اختلال مایکروسافت اعلام کرد که مشغول فعالیت است تا اپ های مختلف تحت تأثیر این رویداد از جمله مایکروسافت ۳۶۵ و سرویس‌های دیگر را دوباره فعال کند. در بخشی از بیانیه مایکروسافت آمده است؛ طبق به روزرسانی Service Health Status در صفحه اپراتور ویندوز ریشه اصلی این اختلال تغییر پیکربندی در بخشی از بار ابر رایانشی Azure بوده که باعث ایجاد وقفه بین منابع ذخیره سازی و رایانشی شد و اختلال در ارتباطات را در پی داشت. همین امر بر خدمات پایین دستی مایکروسافت ۳۶۵ وابسته به این اتصال تأثیر گذاشت.

مایکروسافت همچنین عنوان کرد که این مشکل بر کاربرانی که سعی در استفاده از برنامه‌ها و سرویس‌های مایکروسافت ۳۶۵ دارند، تأثیر می‌گذارد.