تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3724277
شناسه : 3724277
تاریخ :
معرفی سالانه ۲۰۰ یافته پژوهشی به کشاورزان اردبیلی اقتصاد ایران: اردبیل_رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: سازمان تات سالانه به طور متوسط ۲۰۰ یافته پژوهشی را به کشاورزان معرفی می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

کمال شهبازی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سازمان تات بازوی علمی، پژوهشی و دانش‌بنیان وزارت جهاد کشاورزی است که سالانه به طور متوسط ۲۰۰ یافته پژوهشی را به کشاورزان معرفی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه چشم‌انداز سازمان تات در راستای اهداف وزارت جهاد کشاورزی و امنیت غذایی کشور است، خاطرنشان کرد: سازمان تات با دارا بودن ۲۱ مؤسسه و مرکز ملی، ۳۴ مرکز تحقیقاتی و یک پارک ملی فناوری در تمامی حوزه‌های تحقیقاتی، آموزش و ترویج کشاورزی در کشور اقدامات متعددی در راستای دانش‌افزایی در بخش کشاورزی انجام داده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به اینکه اگر پشتوانه تحقیقات نبود با توجه به شکننده بودن اقلیم، نه تنها تولید روبه رشد نداشتیم بلکه روند کاهشی بود، افزود: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با توان بالای علمی در عرصه‌های مختلف و با نیروهای توانمند و خلاق در چند سال گذشته برای حضور و مشارکت مردم در عرصه تولید اقدامات اساسی انجام داده است.

شهبازی با بیان اینکه سازمان تات سالانه به طور متوسط ۲۰۰ یافته پژوهشی را به کشاورزان معرفی می‌کند، افزود: این سازمان اهتمام ویژه‌ای در ارائه خروجی‌های کاربردی برای کشاورزان دارد که در این راستا ۴ هزار و ۶۵۶ برونداد به صورت دستورالعمل، هندبوک، نشریات و ۸۵۶ دانش فنی در اختیار کشاورزان و بخش خصوصی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طرح جهش تولید در دیمزارها، اجرای طرح الگوی کشت، افزایش ضریب نفوذ دانش، معرفی ارقام زراعی و باغی متناسب با شرایط اقلیمی، هوشمندسازی، اجرای سند امنیت غذایی و انتقال دانش فنی به بخش خصوصی از جمله اقدامات این سازمان است.

دبیر شورای تات استان اردبیل با بیان اینکه اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزارها در چهار سال گذشته می‌تواند جلوه‌ای از تحقق شعار سال باشد، افزود: این طرح یکی از طرح‌های ملی که بسیار مورد تأکید مقام معظم رهبری است و با هدف تأمین امنیت غذایی، ایجاد اشتغال اجرایی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات استان اردبیل افزود: کلید اصلی این طرح و بیشتر طرح‌های بخش کشاورزی مردم و بهره‌برداران است و جز با مشارکت مردم امکان تحقق آن‌ها وجود ندارد.

شهبازی با اشاره به تدوین برنامه الگوی کشت ملی کشور بعد از ۵۰ سال به عنوان یکی از اقدامات مهم سازمان تات بیان کرد: سرمایه مهم امروز سازمان تات بعد از چند دهه این است که امروز کشور تا سال ۱۴۱۰ یک سند امنیت غذایی دارد که متولی تدوین آن سازمان تات است.

وی دانش‌بنیان کردن کشاورزی، توسعه استفاده از فناوری‌های جدید در زمینه کشاورزی دقیق، توسعه الگوهای کشت هوشمند و استفاده از تکنولوژی کاربردی بذر از جمله برنامه‌های راهبردی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای تحقق کشاورزی دانش‌بنیان و پایدار در بخش کشاورزی کشور عنوان کرد.