تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3724264
شناسه : 3724264
تاریخ :
اضطراب‌های بیمارگونه در کودکان را بشناسیم اقتصاد ایران: شهرکرد-یک متخصص روان‌درمانی کودک و بازی درمان‌گر در چهارمحال و بختیاری گفت: اضطراب کودکان زمانی بیمارگونه می‌شود و نیاز به مداخله دارد که در فعالیت‌های معمول و روزمره کودک اختلال ایجاد کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، به همان اندازه که سلامت جسمی کودکان مهم است باید حفظ سلامت روان آن‌ها نیز مورد توجه ویژه والدین باشد چراکه کودکی دورانی است که شخصیت هر انسانی در آن دوره شکل می‌گیرد بنابراین کوچک‌ترین خلل و مشکلی در سلامت روان افراد می‌تواند تا سال‌ها و در زمان بزرگسالی نیز او را آزار دهد.

استرس و اضطراب یکی از حالات روحی و روانی است که هیچ انسانی با آن غریبه نیست و در شرایط مختلف زندگی خود آن را تجربه کرده است البته اضطراب در برخی موارد باعث می‌شود یک نیروی محرک در انسان ایجاد شود درنتیجه امور خود را به بهترین نحو انجام دهد برای مثال استرس امتحان که فرد را به تلاش برای موفقیت مجبور می‌کند.

اما استرس و اضطراب‌ها گاهی از شکل طبیعی خود خارج شده و حالتی بیمارگونه به خود می‌گیرند که اگر این مشکل در سنین پایین درمان نشود می‌تواند فرد را سال‌ها و حتی تا پایان عمر عذاب دهد.

اضطراب‌ها می‌توانند برای کودک مفید یا مضر باشند

سمانه جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اضطراب در کودکان شرایطی است که فرد در آن احساس آرامش ندارد و می‌تواند مفید یا مضر باشد.

این متخصص روان‌درمانی کودک و بازی درمان‌گر افزود: اضطراب مفید یا همان استرس شرایطی است که به فرد یا کودک انگیزه می‌دهد تا فعالیت‌های روزمره زندگی را انجام دهد، به‌عنوان مثال کودکی که در شرایط آزمون است و یا در ایام امتحانات قرار دارد اگر اضطراب امتحان را در حد طبیعی و نرمال نداشته باشد، فعالیتی نیز در جهت موفقیت نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اضطراب زمانی بیمارگونه می‌شود و نیاز به مداخله دارد که در فعالیت‌های معمول و روزمره کودک اختلال ایجاد کند.

جمشیدی عنوان کرد: به‌طور کلی وقتی اضطراب شدید، طولانی‌مدت، موجب ناراحتی و رنجش کودک و اطرافیان شود و یا در عملکرد معمول کودک مانند خواب، رشد جسمی، ارتباط با دوستان و بازی کودک اختلال ایجاد کند، نیاز به مداخلات تخصصی است.

این متخصص روان‌درمانی کودک و بازی درمان‌گر با بیان اینکه اضطراب دسته‌بندی‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین اختلال آن اضطراب جدایی است، اضافه کرد: در این نوع اضطراب، کودک از اینکه از والدین جدا شود، احساس خوبی نداشته و سعی می‌کند شرایط را به‌گونه‌ای پیش ببرد که کنار والدین بماند و حتی اگر از والدین خود دور بماند نگران سلامتی والدین است.

وی نوع دیگر را اضطراب اجتماعی عنوان کرد و بیان داشت: در این نوع از اضطراب کودک از بودن در اماکنی که افراد غریبه حضور دارند، استرس می‌گیرد و برای کنترل آن رفتارهای اجتنابی از خود بروز می‌دهد.

جمشیدی با اشاره به ترس‌های خاص یا فوبیاها در کودکان خاطرنشان کرد: این اضطراب‌ها موارد جزئی و کلی را می‌تواند شامل شود، به‌عنوان مثال ترس از حیوانات خانگی، اهلی یا وحشی و هر موردی که برای کودک اضطراب آفرین باشد جز فوبیاها هستند، که در این شرایط کودک ممکن است علائم اضطراب مانند ترس و دلهره شدید، تپش قلب، دل‌پیچه را از خود بروز دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، همانگونه که ذکر شد کودکی سنی حساس است و آنچه انسان در این دوران تجربه می‌کند بر زندگی آینده و شخصیت او تأثیر مستقیم دارد، والدین در این دوران مهم‌ترین و نزدیک‌ترین افراد به کودک هستند بنابراین باید بیش از سایرین به رفتارهای بیمارگونه فرزند خود حساسیت نشان دهند و درصدد درمان آن‌ها برآیند تا در آینده با عوارض شدیدتر این رفتارها مواجه نباشند.