تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3724235
شناسه : 3724235
تاریخ :
صفر تا صد ثبت نام آنلاین کتاب درسی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ اقتصاد ایران: بازه‌ی زمانی ثبت نام آنلاین کتاب درسی آغاز شده و این مقاله آموزش جامعی است برای اینکه بدانید چطور باید برای ثبت نام اقدام کنید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

دریافت کتاب‌های درسی مثل گذشته نیست که لازم باشد مدرسه‌ی محل تحصیل، کتاب‌ها را به دانش‌آموزان بدهد یا پدر و مادرها از فروشگاه‌های لوازم‌التحریر و کتابفروشی‌ها کتاب درسی دانش‌آموزان را تهیه کنند. چند سالی است که ثبت نام برای دریافت این کتاب‌ها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

اگر شما هم دانش‌آموز هستید یا فرزند دانش‌آموزی دارید که نمی‌دانید چطور باید به‌صورت اینترنتی برای ثبت نام کتاب درسی سال ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ اقدام کنید، این مطلب زومیت را تا انتها بخوانید تا پاسخ همه‌ی سؤال‌هایتان را بگیرید.

فهرست مطالب
  • ثبت نام آنلاین کتاب درسی
  • زمان ثبت نام آنلاین کتاب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴
  • نحوه ثبت نام کتاب درسی برای سال ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴
  • مراحل ثبت نام کتاب درسی برای سال ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴
  • هزینه ثبت نام آنلاین کتاب درسی
  • اصلاح سفارش ثبت نام کتاب درسی سال ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴

ثبت نام آنلاین کتاب درسی

با هدف بهبود عملکرد در فرایند ارائه و توزیع کتاب‌های درسی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش امکان ثبت نام آنلاین و غیرحضوری برای دریافت کتب درسی را فراهم کرد.

سامانه‌ی فروش و توزیع مواد آموزشی با همین هدف توسط این سازمان راه‌اندازی شد تا امکانی را فراهم کند که دانش‌آموزان و والدین آن‌ها بدون نیاز به مراجعه‌ی حضوری به مدارس یا مراکز فروش بتوانند کتاب‌های درسی مقطع مورد نظرشان را خریداری و برای دریافت آن ثبت نام کنند.

البته علاوه بر سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، امکان ثبت نام آنلاین از طریق پنجره‌ی ملی خدمات دولت هوشمند و پنجره‌ی واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش نیز فراهم شده است. در ادامه علاوه بر توضیح نحوه و مراحل ثبت نام کتاب‌های درسی، زمان تعیین‌شده برای انجام ثبت نام برای شما توضیح داده خواهد شد.

آموزش کار با سایت آموزش و پرورش my.medu.ir
آموزش کار با سایت آموزش و پرورش my.medu.ir
مطالعه '6

زمان ثبت نام آنلاین کتاب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴

سامانه‌ی فروش و توزیع مواد درسی با انتشار تقویم زمانی سفارش کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ زمان شروع مهلت ثبت نام و زمان پایان این بازه‌ی زمانی را مشخص کرده است. متقاضیان صرفاً در بازه‌های زمانی تعیین‌شده، که در جدول زیر آمده است، امکان ثبت نام دارند. یادتان باشد که بازه تعیین‌شده قابل تمدید نیست؛ پس حتماً در همین بازه‌ی زمانی اعلام‌شده برای دریافت کتاب‌های درسی مقطع مورد نظر اقدام کنید.

عنوان فعالیت

دوره تحصیلی

شروع بازه زمانی

پایان بازه زمانی

ثبت سفارش گروهی و انفرادی

پایه های تحصیلی آمادگی۲ (استثنائی)، اول۲ (استثنائی)، اول۳ (استثنائی)، اول تکمیلی (استثنائی)، دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم

-----

آمادگی۱ (استثنائی)، اول۱ (استثنائی)، اول مقدماتی(استثنائی)، پایه اول ابتدایی

----

پایه های تحصیلی هفتم، دهم

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

-----

۱۰ تیر ۱۴۰۳

----

۱۰ تیر ۱۴۰۳

۳۱ خرداد ۱۴۰۳

----

۹ شهریور ۱۴۰۳

----

۹ شهریور ۱۴۰۲

اصلاح سفارش

تمامی دوره‌های تحصیلی

۲۴ تیر ۱۴۰۳

۳۱ شهریور ۱۴۰۳

توزیع منطقه به مدرسه

تمامی دوره‌های تحصیلی

۱۰ شهریور ۱۴۰۳

۳۱ شهریور ۱۴۰۳

توزیع مدرسه به دانش‌آموز

تمامی دوره‌های تحصیلی

۲۴ شهریور ۱۴۰۳

۱ مهر ۱۴۰۳

این نکته را در نظر داشته باشید که برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ در مهرماه مهلتی در نظر گرفته شد تا کسانی که اقدام به ثبت نام برای دریافت کتاب درسی نکرده بودند، در مهلت اضافه این کار را انجام دهند. با توجه به اینکه برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ مهلتی در نظر گرفته نشده است، پیشنهاد می‌کنیم در بازه‌ی زمانی تعیین‌شده در جدول بالا ثبت نام را انجام دهید.

نحوه ثبت نام کتاب درسی برای سال ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴

حالا که در جریان بازه‌ی زمانی تعیین‌شده برای ثبت نام کتاب درسی مقاطع مختلف تحصیلی قرار گرفتید، لازم است بدانید که چطور می‌توانید برای انجام فرایند ثبت نام اقدام کنید.

در نظر داشته باشید که شما از طریق سه سایت و سامانه‌ی مختلف امکان ثبت نام برای دریافت کتاب درسی را دارید:

از طریق همه‌ی این بسترها می‌توانید برای ثبت نام آنلاین کتاب درسی اقدام کنید اما با توجه به اینکه سامانه‌ی فروش و توزیع مواد آموزشی سامانه‌ی تخصصی برای ثبت نام کتاب درسی به‌صورت آنلاین است، در ادامه‌ی این مطلب مراحلی که در این سامانه باید برای انجام ثبت نام طی کنید، به‌طور کامل توضیح داده شده است.

اگر دانش‌آموزان به هر دلیلی، مثل عدم دسترسی به اینترنت، امکان ثبت نام آنلاین کتاب درسی را نداشته باشند، می‌توانند از مسئولان مدرسه بخواهند که ثبت نام آن‌ها را انجام دهند. البته در این صورت هم هزینه‌ی ثبت نام بر عهده‌ی دانش‌آموز و خانواده‌ی او است و مدرسه ملزم به پرداخت این هزینه نیست.

سامانه استعلام مدرک تحصیلی با کد ملی
سامانه استعلام مدرک تحصیلی با کد ملی
مطالعه '13

مراحل ثبت نام کتاب درسی برای سال ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴

برای ثبت نام و سفارش کتاب درسی به‌صورت آنلاین در سامانه فروش و توزیع مواد درسی آدرس www.irtextbook.ir را در مرورگر خود جست‌وجو کنید. پس از جست‌وجوی این آدرس به صفحه‌ی اصلی این سامانه هدایت می‌شوید. پس از مشاهده‌ی صفحه‌ی اصلی مراحل زیر را طی کنید:

۱. در صفحه‌ی اصلی روی گزینه‌ی «ورود دانش‌آموزان» کلیک کنید.

۲. در صفحه‌ی بعد کد ملی و رمز عبور را در کادرهای مربوطه وارد کنید. کد ملی را بدون خط تیره وارد کنید. رمز عبور هم سریال شناسنامه دانش‌آموز (۶ عدد رقم سمت راست) است. پس از وارد کردن اطلاعات روی گزینه‌ی «ورود» کلیک کنید.

۳. پس از ورود به حساب کاربری خود در سامانه، در سمت راست صفحه بخش «ثبت سفارش» را انتخاب کنید.

۴. در مرحله‌ی بعد، بسته‌ی آموزشی متناسب با پایه‌ی تحصیلی دانش‌آموز را مشاهده می‌کنید. هزینه‌ی لازم برای ثبت سفارش نیز به شما نشان داده شده است. برای پرداخت این هزینه روی گزینه‌ی «ثبت سفارش و پرداخت» کلیک کنید.

۵. در مرحله‌ی پرداخت اینترنتی اطلاعات کارت بانکی را وارد کنید و پرداخت را به‌صورت آنلاین انجام دهید.

در نظر داشته باشید که سفارش کتب درسی مثل سایر خریدهای اینترنتی نیست که سفارش شما را به آدرس مورد نظرتان ارسال کنند. کتاب‌های درسی خریداری‌شده‌ی دانش‌آموزان همه‌ی دوره‌های تحصیلی به مدرسه‌ی محل تحصیل آن‌ها، که در سفارش خود قید کرده‌اند، تحویل داده می‌شود و خود مدرسه کتاب‌ها را بین دانش‌آموزان توزیع خواهد کرد.

دانش‌آموزان فقط در صورتی می‌توانند کتاب درسی سفارش دهند که ثبت نامشان برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ توسط مدرسه در سامانه‌ی سیدا نهایی شده باشد. برای اطمینان از تکمیل ثبت نام در سامانه‌ی سیدا با مدیر مدرسه خود تماس بگیرید.

هزینه ثبت نام آنلاین کتاب درسی

هزینه‌ای که باید برای ثبت نام اینترنتی کتاب‌های درسی پرداخت شود متناسب با پایه‌ی تحصیلی و تعداد کتاب‌ها متفاوت خواهد بود؛ بنابراین، نرخ یکسانی برای ثبت نام کتاب‌های درسی وجود ندارد.

هر ساله هزینه‌ی لازم برای ثبت نام و خرید کتب درسی از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌شود و خانواده‌ها هنگام ثبت نام ملزم به پرداخت آن هزینه هستند تا سفارششان ثبت شود.

نرخ و هزینه‌ی کتاب‌های درسی مقاطع و پایه‌های مختلف تحصیلی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ هنوز اعلام نشده است؛ اما در سال گذشته (۱۴۰۲ - ۱۴۰۳) هزینه‌ای بین ۷۱ هزار تومان تا ۱۰۲ هزار تومان برای دوره‌ی ابتدایی؛ ۱۴۹ هزار تومان تا ۱۵۷ هزار تومان برای دوره‌ی متوسطه اول و ۱۵۴ هزار تومان تا ۲۴۱ هزار تومان برای متوسط دوم تعیین شده بود. قاعدتاً قیمت خرید کتب درسی برای سال تحصیلی جدید کمی بیش از نرخ‌های سال گذشته خواهد بود.

استعلام معافیت تحصیلی ۱۴۰۲
استعلام معافیت تحصیلی ۱۴۰۲
مطالعه '5

اصلاح سفارش ثبت نام کتاب درسی سال ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴

چنانچه دانش‌آموزان به هر دلیلی، اعم از تغییر رشته تحصیلی، تغییر مدرسه، غلط وارد کردن اطلاعات و... نیازمند ایجاد تغییر و اصلاح سفارش خود باشند می‌توانند از طریق سامانه‌ی irtextbook.ir (سامانه‌ی فروش و توزیع مواد درسی) سفارش خود را اصلاح کنند.

برای این کار کافی است به irtextbook.ir مراجعه کنند و با وارد کردن کد ملی و سریال شناسنامه وارد حساب خود شوند. در صفحه‌ی ابتدایی، از منوی سمت راست باید گزینه‌ی «اصلاح سفارش» انتخاب شود. سپس هر بخش از اطلاعات را که مایل به تغییر آن هستند باید اصلاح کنند و پس از انجام تغییرات روی گزینه‌ی «تأیید نهایی اصلاح سفارش» کلیک کنند تا تغییرات و اصلاحات انجام‌شده ثبت شود.

سوالات متداول زومیت

  • سایت ثبت نام آنلاین کتاب درسی چیست؟

    برای ثبت نام و سفارش آنلاین کتاب درسی به سامانه‌ی فروش و توزیع مواد درسی به نشانی www.irtextbook.ir یا www.my.medu.ir یا www.my.gov.ir مراجعه کنید.

  • کلمه عبور و رمز ورود به سامانه irtextbook.ir جیست؟

    کلمه عبور کد ملی دانش‌آموز (بدون فاصله و خط تیره) و رمز عبور شماره سریال شناسنامه (۶ عدد سمت راست) است.