تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3724145
شناسه : 3724145
تاریخ :
بازارپردازی مناسب یکی از راهکارهای ارتقای نشر کودک و نوجوان است اقتصاد ایران: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گوید ارتقای وضعیت نشر کودک و نوجوان با تولیدات بسیار، تصویرگری جذاب و بازارپردازی مناسب امکان‌پذیر می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت نشر کودک و نوجوان گفت: پس از تأکیدات مقام معظم رهبری و نگاهی که شهید رئیسی داشتند، در مجموع نشر کودک نوجوان سیر سعودی دارد اما از طرفی این حوزه قطعاً با نقطه مطلوب فاصله دارد. منتها اولویت اول ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حوزه نشر کتاب است و به ویژه در حوزه کتاب‌های چاپی تلاش می‌کنیم. از طرفی هم به سمت کتاب‌های صوتی هم پیش رفته ایم اما کتاب‌های چاپی بیش از کتاب‌های صوتی برای مان اولویت دارند.

وی ادامه داد: معیارهای‌مان در چاپ کتاب برای کودکان و نوجوانان جذابیت محتوا، قالب و نوع ارائه و پرداختن به موضوع و تنوع در موضوعات است. ما این معیارها را در دستور کارمان قرار داده ایم. در نمایشگاه کتاب امسال یک هزار عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان را عرضه کردیم. در این میان کتاب‌های مثبت صفر (نوزادان) و منفی ۹( برای مادران باردار) به چاپ رسانده ایم. در این سال‌ها کتاب برای مادران باردار یا صاحب نوزاد حلقه مفقوده بود که در آثار و تولیدات مان شاهد بودیم. مادران باردار می‌توانند این کتاب‌ها را برای جنین شأن بخوانند و از همان دوران جنینی فرزندان شأن را با کتاب آشنا کنند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: برای چاپ کتاب‌های مثبت صفر، پژوهش‌های مختلفی را براساس مبانی تربیتی و دینی انجام داده ایم تا مادرها بنا به زیست بوم فرهنگی شأن برای نوزادان شأن لالایی و شعر بخوانند. تا کنون شاهد استقبال بسیاری توسط مخاطبان مان بودیم. پس از چاپ کتاب و بهره مندی مخاطبان مان، به لحاظ بالینی آنها را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم یعنی به صورت تساعدی با مادرانی که به واسطه این آثار با نوزادان شأن کار کرده اند، صحبت می‌کنیم و نظرات آنها را جویا می‌شویم.

علامتی گفت: برای کودکان غزه سه جلد کتاب به زبان‌های عربی و لاتین منتشر کرده ایم. همچنین انتشار کتاب‌هایی با موضوع شاهنامه از دیگر کتاب‌های منتشره کانون پرورش فکری به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این موضوع که سلایق را در انتشار و چاپ کتاب به حداقل رسانده ایم، گفت: در شورای محتوایی و شورای عالی کتاب تک تک آثار مورد بررسی قرار می‌گیرند. اعضای شورا از همه سلایق هستند. محتوا در صورت تأیید اعضا به چاپ می رسند. گاهی اوقات ملاحظاتی در محتوا وجود دارد که استاد راهنما در راستای رفع اشکالات با نویسنده موردنظر صحبت می‌کند و پس از رفع اشکالات، دوباره اثر جهت بررسی وارد شورا می‌شود. گاهی اوقات در شورا آثاری از نویسندگان بزرگ کشورمان رد می‌شود. هیچ تفاوتی میان صاحبان آثار نمی‌گذاریم و محتوا و کیفیت برای مان مهم است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان به ارائه راهکارهایی برای ارتقای وضعیت نشر کودک و نوجوان پرداخت و گفت: ابتدا باید شاهد تولیدات با تنوع بسیار باشیم. آثار باید به لحاظ تصویر و رنگ در سطح بالایی قرار بگیرد. تصویرگری مسأله بسیار مهمی است. همچنین در این میان موضوع مرچندایز هم باید مورد توجه قرار بگیرد. یعنی تولید و چاپ کتاب باید همراه با اسباب بازی، نوشت افزار و دیگر موارد باشد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان حاکمیت رقیب هیچ ناشری نیست. ما سعی داریم با خریداری آثار دیگر ناشران به وضعیت شأن کمک کنیم. سال گذشته آثار ۵۲ ناشر را خریداری کردیم.