تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3724109
شناسه : 3724109
تاریخ :
آنلاین شدن خدمات کتابخانه ملی؛ اعضا چه می‌گویند؟ اقتصاد ایران: کتابخانه ملی امکان ثبت درخواست تمدید عضویت و پذیرش اعضای جدید را به صورت الکترونیکی فراهم کرده؛ طرحی که مزایا و معایبی را برای متقاضیان داشته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتابخانه ملی در تازه‌ترین اقدام خود، خدمات عضویت و تمدید عضویت اعضا را به طور کامل به صورت الکترونیکی به اعضای این کتابخانه ارائه می‌دهد. واجدین شرایط عضویت جهت عضو شدن، و اعضای کتابخانه ملی جهت تمدید عضویت، از این پس می توانند با ورود به سایت کتابخانه ملی به نشانی nlai.ir در بخش میزخدمت می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.

اقدام اخیر کتابخانه ملی از چند جهت مورد توجه اعضا قرار گرفته است. نخست، کارت الکترونیکیِ دارای کیوآرکد است که مراجعه‌کنندگان می‌توانند با این کارت، تردد در کتابخانه ملی و رزرو کمد وسایل را به‌راحتی انجام دهند. از سوی دیگر، قرار است امکان بازکردن درب کمد رزروشده نیز در آینده نزدیک از این طریق فراهم شود. در واقع، اعضا تنها با یکبار عضویت الکترونیکی می‌توانند از تمام امکانات کتابخانه ملی به‌صورت آنلاین و فیزیکی بهره‌مند شوند.

برخی از اعضای کتابخانه ملی در گفت‌وکو با تسنیم از معایب و مزایای این اقدام کتابخانه گفتند. از نظر آنها، با وجود کارت الکترونیکی دارای کیوآرکد، در صورت نبود کارت کتابخانه نیز می‌توان وارد شد و این، کار را برای مراجعه‌کنندگان راحت‌تر کرده است. از سوی دیگر، در طرح جدید لزوم مراجعه حضوری به کتابخانه برداشته شده و این امر از جهت صرفه‌جویی در وقت و هزینه، مورد توجه و اقبال کاربران قرار گرفته است.

با این حال برخی از مراجعه‌کنندگان نسبت به این طرح نیز انتقاداتی داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به زمان‌بر بودن و عدم پاسخگویی سریع اشاره کرد. به گفته یکی از مراجعه‌کنندگان؛ با وجود آنکه تمامی مدارک لازم جهت ثبت‌نام در سامانه بارگذاری شده، پس از گذشت 18 روز پاسخ روشنی از سوی کتابخانه دریافت نکرده؛ به همین خاطر حضوری مراجعه کرده است.

همچنین یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان در گفت‌وگو با تسنیم از عدم پاسخگویی سامانه در برخی از ساعات گفت که این موضوع، کاربر را مجبور می‌کند تا در ساعات مختلف شانس خود را برای ثبت درخواست امتحان کند. او همچنین ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که بعضی از اعضا با آن مواجه بوده‌اند، عدم تمدید یا عضویت در کتابخانه بود؛ با وجود آنکه تمامی مدارک را بارگذاری کرده و طبق شیوه‌نامه جدید، از این حق برخوردار بوده‌اند.

انتهای پیام/