تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3724090
شناسه : 3724090
تاریخ :
ساخت «دستگاه چندمنظوره خورشیدی» با کاربرد در معادن و مناطق دوردست اقتصاد ایران: متخصصان یک شرکت دانش بنیان «دستگاه چندمنظوره خورشیدی» ساختند که می‌تواند در کانکس مورد استفاده قرار گیرد و در معادن و مناطق دوردست آب و برق را تامین کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ابوالفضل حاجی زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: این شرکت دانش بنیان با پشتوانه علمی و دانشگاهی، تجارب مهندسی و ارتباط با صنایع و دانشگاه‌ها، با بهره گیری از نیروی متخصص و اساتید دانشگاهی در حوزه بهره وری انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر و تأسیسات مکانیکی در پارک علم و فناوری استان مرکزی فعالیت می‌کند.

مدیر عامل شرکت پل آسمان سبز مانا، مشاوره، طراحی، ساخت، اجرا، تأمین تجهیز و خدمات پس از فروش در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی، صنعتی و خانگی در زمینه مدیریت، ممیزی و بهره وری انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر بخصوص انرژی خورشیدی، تأسیسات مکانیکی و تجهیزات تهویه مطبوع گرمایشی و سرمایشی را از اصلی ترین فعالیت‌های شرکت عنوان کرد.

وی ادامه داد: این شرکت در حوزه تولید محصولات فناورانه خورشیدی فعالیت دارد و تاکنون محصولاتی چون درخت خورشیدی چندمنظوره، خشک کن خورشیدی هیبریدی و دستگاه تولید همزمان برق، گرمایش، سرمایش و آب شیرین از انرژی خورشیدی را به تولید رسانده است.

حاجی زاده خاطرنشان کرد: رسالت ما این است که استفاده از تجهیزات فناورانه خورشیدی را توسعه دهیم چرا که در حال حاضر با بحران انرژی و آلودگی‌های زیست محیطی رو به رو بوده و از طرفی در فصل تابستان با ناترازی برق مواجه هستیم لذا محصولات این شرکت بر این اساس طراحی و تولید شده است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان افزود: خشک کن خورشیدی تجهیزی است با استفاده از انرژی خورشید به خشک کردن میوه و سبزیجات می‌پردازد و محصول خوبی برای روستاییان و افراد کم بضاعت است. حدود ۳۰ درصد از محصولات میوه و سبزیجات در باغ‌ها و مزارع به ضایعات تبدیل می‌شود در حالی با استفاده از این دستگاه‌های خشک کن حداقل ضایعات را خواهیم داشت و ارزش افزوده بیشتری به دنبال دارد. اشتغال زایی و درآمدزایی روستاییان نیز از دیگر مزایای بکارگیری این محصول دانش بنیان است.

وی درخت خورشیدی چندمنظوره را دیگر محصولات دانش بنیان این شرکت بیان کرد و گفت: این محصول می‌تواند مورد استفاده شهرداری‌ها قرار بگیرد. درخت خورشیدی علاوه بر تولید برق در شب روشنایی محوطه را به دنبال دارد و در روز افراد می‌توانند از سیستم برق ذخیره شده آن استفاده کنند و برای شارژ لپ تاپ و موبایل از آن بهره ببرند.

حاجی زاده ادامه داد: محصول بعدی دستگاه چند منظوره خورشیدی است که می‌تواند یک کانکس را هوشمند کند. کانکس هوشمند تجهیزی است که برای مراکز انتظامی، نظامی و ستادهای بحران کاربرد دارد. این محصول دانش بنیان علاوه بر تأمین برق، گرمایش، سرمایش، آب شیرین هم تأمین خواهد کرد. همچنین در معادن و مناطق دوردست که اتصال شبکه وجود ندارد، این کانکس هوشمند کاربرد دارد.

این فعال فناور ساخت پمپ آب خورشیدی را یکی دیگر از محصولات شرکت عنوان کرد و افزود: این پمپ در واقع نوعی از پمپ‌های الکترونیکی است که انرژی الکتریکی خود را از طریق پنل‌های خورشیدی دریافت می‌کند. پمپ آب خورشیدی از یک درایور و چند پنل خورشیدی تشکیل شده است. عدم نیاز به سوخت، عدم نیاز به موتور برق کارکرد بدون سر و صدا هزینه مناسب و مقرون به صرفه بودن عدم نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم طول عمر مفید بالا و از مزایای این دستگاه هستند. این محصول قابل استفاده برای کشاورزان، عشایر، باغداران، ویلاداران، روستاییان دور از منابع آب و شبکه سراسری برق و … می‌باشد.

وی با اشاره به ساخت پکیج‌های خورشیدی توسط متخصصان شرکت گفت: پکیج‌های خورشیدی از مجموعه‌ای از تجهیزات شامل پنل خورشیدی، باتری، قاب کنترلر، لامپ DC، سیم شارژ و… بوده و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاربر بتواند بدون نیاز به تجهیز اضافه‌ای از مزایای یک سیستم برق خورشیدی بهره برده و آن را به راحتی به هر مکانی که نیاز است حمل کند.

حاجی زاده بیان کرد: وزن کم، قابل حمل بودن و سادگی نصب و راه اندازی در کنار هم موجب می‌شوند این محصولی بسیار مناسب برای تأمین برق مورد نیاز عشایر در مناطق دور افتاده و روستاییان و … باشد.