تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3724075
شناسه : 3724075
تاریخ :
دوچرخه‌سواری؛ دوازدهمین حضور و یک حسرت/ عبور از خط پایانم آرزوست! اقتصاد ایران: دوچرخه سواری ایران در حالی دوازدهمین حضور خود را در المپیک ثبت می کند که ملی پوشان کشورمان در چند دوره از حضور خود موفق به عبور از خط پایان نشده‌اند تا این بار هم این عبور یک آرزو شود!

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، دوچرخه سواری که در چهار سال گذشته ناخوش احوال بود و در رنکنیگ آسیایی و جهانی سقوط کرده بود در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ با اعلام اتحادیه جهانی دوچرخه سواری و به لطف کسب سهمیه تیم های بالاتر آسیا در رنکینگ جهانی موفق شد یک سهمیه المپیک در بخش مردان را بدست آورد.

این سهمیه کسب شده تنها در بخش استقامت جاده مردان به ایران تعلق گرفت تا دوازدهمین حضور دوچرخه سواری در المپیک ۲۰۲۴ پاریس ثبت شود. دوچرخه سواری با همین سهمیه امیدوار است تا رکابزن جوانش بتواند طلسم را شکسته و از خط پایان رقابت ها عبور کند.

این عبور از خط پایان به حدی برای این رشته اهمیت دارد که وزیر ورزش و جوانان در بازدید از آخرین اردوی علی لبیب به وی گفت: «آیا تا خط پایان می روی».

اسدی رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در گفت و گویی که با خبرنگار مهر داشت از تدارکات رکابزن المپیکی اظهار رضایت کرده و به کسب نتیجه بهتر توسط نماینده ایران ابراز امیدواری کرده است. با توجه به مشکلات چند سال گذشته حضور رکابزنان در رقابت های تدارکاتی و تورها بسیار کمرنگ و تنها و منتهی به حضور در مسابقات قهرمانی آسیا شده بود اما علی لبیب برای شرکت در المپیک ۲۰۲۴ بیش از ۲۰ روز اردو و تور را در دو ماه گذشته سپری کرده است. نکته حائز اهمیت حضور تنها نماینده ایران به همراه رونمایی از دوچرخه های به روز است.

از رتبه ۵۱ تا آرزوی رسیدن به خط پایان

دوچرخه‌سواری ایران از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی به صورت متوالی در المپیک‌ها حضور داشته است. اما قبل از آن اولین حضور خود را در المپیک ۱۹۶۴ توکیو ثبت کرده است.

در این بین بیشترین سهمیه مربوط به حضور در المپیک سالهای ۱۹۷۲، ۱۹۷۶، ۱۹۸۸ و ۱۹۹۲ با هشت سهمیه هم در بخش جاده و هم پیست بوده است. کمترین حضور از نظر تعداد هم به المپیک توکیو در سال ۲۰۲۰ و المپیک پاریس ۲۰۲۴ با یک رکابزن ثبت شده است.

رکابزنان ایران آخرین بار در سال ۲۰۰۸ پکن از خط پایان گذشتند. در آن سال حسین عسگری سلطان کوهستان آسیا موفق شد رتبه پنجاه و یکم را برای خود ثبت کند. بعد از آن در المپیک ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو رکابزنان دیگر موفق به پایان مسابقه خود و رسیدن به خط پایان رقابت های بخش جاده نشدند.

حسین عسگری با حضور در سه دوره بازیهای المپیک پرسابقه ترین رکابزن ایران در این رویداد است. عسگری در سال ۲۰۰۰ سیدنی، ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن در مسابقات المپیک حاضر بوده است. بهترین نتیجه دوچرخه سواری در بخش استقامت جاده هم توسط وی با رتبه پنجاه و یکمی در المپیک پکن ثبت شده است. عسگری سابقه حضور در مسابقه پیست را هم دارد.

نگاهی به حضور دوچرخه سواری در ادوار المپیک

۱- المپیک ۱۹۶۴ توکیو

دوچرخه‌سواری جاده با چهار نفر در این رویداد حاضر شد. داود اخلاقی؛ مسابقه را تمام نکرد. ماشاالله امین سرور هفتاد دوم شد. اسماعیل حسینی هفتاد و هشتم شد و اکبر پوده هشتادم شد. تیم ایران در ماده تایم تریل تیمی بیست و دوم شد.

۲- المپیک ۱۹۷۲ مونیخ

دوچرخه‌سواری جاده در این سال هم با چهار نفر در المپیک حاضر شد. تیم ایران در تایم تریل با ۱۰ پله سقوط سی ودوم شد.

دوچرخه‌سواری در بخش پیست با چهار نفر در المپیک مونیخ حاضر شد. غلامحسین کوهی و بهروز رهبر در مقدماتی اسپرینت باختند. در ماده یک کیلومتر تایم تریل بهروز رهبر بیست و هشتم شد. در ماده تعقیبی انفرادی هم خسرو حق گشا به عنوان بیست و پنجم رسید. در ماده تعقیبی تیمی، تیم یران بیست و دوم شد.

۳- المپیک ۱۹۷۶ مونترال

دوچرخه‌سواری جاده ایران در این سال با شش ورزشکار راهی المپیک مونترال کانادا شد. محمد علی محمدی، حسن آریان‌فر، محمود دلشاد و اصغر خدایاری مسابقه را تمام نکردند. در ماده تایم تریل تیمی استقامت جاده تیم ایران بیست و چهارم شد.

دوچرخه‌سواری در بخش پیست با دو رکابزن راهی کانادا شد، در یک کیلومتر تایم تریل مسعود مبارکی نماینده ایران بیست و پنجم و در ماده تعقیبی انفرادی غلامحسین کوهی نتیجه نگرفت.

۴- المپیک ۱۹۸۸ سئول

دوچرخه‌سواری جاده در این دوره هم با ۶ نفر راهی سئول شد. ایرج امیر آخوری پنجاه و ششم شد. سیامک صفرزاده به عنوان نفر نود و سوم از خط پایان گذر کرد. محمدرضا باجول مسابقه را تمام نکرد. در ماده تایم تریل تیمی تیم ایران بیست و سوم شد.

در بخش دوچرخه‌سواری پیست در ماده یک کیلومتر تایم تریل انفرادی جلیل افتخاری در رده بیست و هفتم ایستاد و در ماده دور امتیازی بیست و نهم شد. و در ماده تعقیبی انفرادی مصطفی چایچی نتیجه نگرفت.

۵- المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا

در این دوره ایران هم در بخش جاده و هم پیست درالمپیک حاضر شد. حسین اسلامی، خسرو قمری و حسین محمودی هیچکدام موفق نشدند مسابقه را تمام کنند. در ماده تایم تریل تیمی تیم ایران بیست و یکم شد.

در ماده یک کیلومتر تایم تریل محمدرضا بنا در رده بیست و هشتم ایستاد. در ماده تعقیبی انفرادی مهرداد افشاریان بیست و پنجم شد و در ماده تعقیبی تیمی، تیم کشورمان نوزدهم شد. در ماده دور امتیازی مجید ناصری موفق به اتمام مسابقه خود نشد.

۶- المپیک ۲۰۰۰ سیدنی

حسین عسگری و احد کاظمی تنها نمایندگان ایران در بخش استقامت جاده مسابقه را تمام نکردند.

۷- المپیک ۲۰۰۴ آتن

عباس سعیدی تنها و امیر زرگری در بخش استقامت جاده مسابقه را تمام نکردند.

در بخش پیست رکابزنان آخرین حضور خود را در بازیهای المپیک ثبت کردند و پس از این دوره ایران هرگز نماینده ای در این بخش المپیک نداشت. در ماده تعقیبی انفرادی حسین عسگری در دور مقدماتی پانزدهم شد و به نیمه نهایی راه نیافت. در ماده دور امتیازی هم مهدی سهرابی مسابقه را تمام نکرد.

۸- المپیک ۲۰۰۸ پکن

حضور ایران در این دوره در بخش استقامت جاده بود. حسین عسگری در سومین حضور المپیکی خود پنجاه و یکم شد و این آخرین باری بود که نماینده دوچرخه سواری کشورمان موفق به عبور از خط پایان رقابت های بخش جاده المپیک گردید و بهترین نتیجه رکابزنان هم در بخش استقامت جاده برای ایران ثبت شد. قادر میزبانی در رده هفتاد و هشتم ایستاد و مهدی سهرابی هم مسابقه را تمام نکرد.

در بخش تایم تریل انفرادی استقامت جاده، حسین عسگری سی و چهارم شد.

۹- المپیک ۲۰۱۲ لندن

دوچرخه‌سواری جاده در این دوره سه نماینده در المپیک اروپایی خود داشت که هر سه نماینده ایران نتیجه ای در بخش استقامت جاده نگرفتند. علیرضا حقی، مهدی سهرابی و امیر زرگری مسابقه را تمام نکردند. در ماده تایم تریل انفرادی هم علیرضا حقی در رتبه سی و ششم قرار گرفت.

۱۰- المپیک ۲۰۱۶ ریو

دوچرخه‌سواری جاده ۳ نفر نماینده در المپیک برزیل داشت. قادر میزبانی، آروین معظمی گودرزی و صمد پورسیدی مسابقه را تمام نکردند. در ماده تایم تریل انفرادی هم قادر میزبانی در جایگاه سی و یکم قرار گرفت.

۱۱- المپیک ۲۰۲۰ توکیو

دوچرخه‌سواری جاده در این سال تنها یک نماینده در بخش استقامت جاده داشت. سعید صفرزاده در بخش استقامت مسابقه را تمام نکرد و در بخش تایم تریل انفرادی سی و پنجم شد.

۱۲- المپیک ۲۰۲۴ پاریس

ایران در این دوره از بازیها با تک رکاب خود، علی لبیب در مسابقات بخش استقامت جاده شرکت می کند. تنها رکابزن ایران در مسابقات استقامت جاده دوچرخه‌سواری در المپیک پاریس، در روز شنبه ۱۳ مردادماه از ساعت ۱۲:۳۰ مسابقه خود را در این بازیها آغاز خواهد کرد.