تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3724059
شناسه : 3724059
تاریخ :
کشتی فرنگی ایران شانس کسب ۳ تا ۴ مدال در المپیک پاریس را دارد اقتصاد ایران: کارشناس کشتی فرنگی گفت: لوپز سن بالایی دارد اما دسته سنگین وزن شرایط خیلی متفاوتی با سایر اوزان دارد و هر کشتی‌گیری که قدرت بدنی بالایی داشته باشد می‌تواند برنده میدان باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محمد دلیریان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره وضعیت کشتی فرنگی در آستانه المپیک پاریس گفت: به نظرم باتوجه اینکه از سال‌های قبل پشتوانه‌سازی خوبی رد رده نوجوانان و جوانان در کشتی فرنگی صورت گرفته میراث خوبی به حسن رنگرز رسیده است. درست است که شرایط المپیک با سایر مسابقات متفاوت است اما اگر کشتی‌گیران با دقت کشتی بگیرند شانس بالایی برای کسب مدال دارند. در میدان المپیک کوچک‌ترین اشتباه از سوی کشتی‌گیر ممکن است نتیجه را برگرداند و دیگر نتواند کاری انجام دهد بنابراین باید با همه توان و هوشیاری کامل مقابل حریفان کشتی بگیرند.

محسن نژاد نباید عجولانه کشتی بگیرد

وی گفت: مهدی محسن نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم باید با آرامش کار کند و از عجولانه کشتی گرفتن دوری کند. او نباید اشتباهاتی که در کشتی‌های قبل داشته را تکرار کند و با دقت کشتی بگیرد. در وزن ۶۷ کشتی‌گیر سعید اسماعیلی بسیار جنگنده و باانگیزه است و باید همین روند را در میدان المپیک هم داشته باشد. به نظرم همگی شانس کسب مدال دارند البته که ممکن است با یک اشتباه کوچک جای برنده و بازنده تغییر کند. امیدوارم برخی از این کشتی‌گیران از اشتباهات گذشته خود درس گرفته باشند و آن را در المپیک تکرار نکنند.

کشتی فرنگی شانس کسب ۳ تا ۴ مدال را دارد

کارشناس کشتی فرنگی با بیان اینکه تیم ملی کشتی فرنگی شانس کسب چند مدال را دارد، عنوان کرد: به هر حال کسب مدال المپیک با تمامی مدال‌هایی که کشتی‌گیر در مسابقات مختلف به دست آورده برابری می‌کند. با یک مدال المپیک برای یک عمر نامشان در تاریخ ورزش این کشور ماندگار می‌شود.به نظرم تیم شرایط بسیار خوبی دارد و شانس حداقل سه تا چهار مدال را می‌توانیم برای کشتی‌گیران قائل شویم.

شرایط انتخابی سعید اسماعیلی بسیار نامنصفانه بود

دلیریان برگزاری مسابقه انتخابی را برای سعید اسماعیلی بسیار نامنصفانه خواند و تأکید کرد: علی رغم اینکه برداران گرایی را بسیار دوست دارم و معتقدم یکی از دلیلی که باید جذابیت کشتی فرنگی شده نحو کشتی گرفتن این دو برادر است اما معتقدم انتخابی که برای سعید اسماعیلی در وزن ۶۷ کیلوگرم بین او و محمدرضا گرایی برگزار شد بسیار ناعادلانه و غیرمنصفانه بود. بهتر بود این انتخابی در داخل ایران برگزار شود نه اینکه بعد از آن مسابقه برای این دو کشتی‌گیر انتخابی برگزار کنند و اگر اسماعیلی دو بار موفق به شکست گرایی شود آن وقت می‌تواند راهی المپیک شود. با این وجود خدا را شکر او از پس این امتحان سخت برآمد و توانست سهمیه المپیک را از آن خود کند.

کشتی فرنگی ایران شانس کسب ۳ تا ۴ مدال در المپیک پاریس را دارد

گرایی‌ها به جذابیت کشتی فرنگی خیلی کمک کردند

وی تأکید کرد: اسماعیلی از این فرصت نامنصفانه خیلی خوب استفاده کرد و المپیکی شد. البته که برادران گرایی هم برای کشتی فرنگی زحمت زیادی کشیدند و نباید از آن غافل شویم. اگر الان توجه خیلی از افراد به کشتی فرنگی است به خاطر نحو کشتی‌گرفتن این دو برادر بوده است. آن‌ها بسیار فنی و زیبا کشتی می‌گرفتند اما هر کشتی‌گیری نمی‌تواند همیشه در همه مسابقات حضور داشته باشد. شاید به نظر می‌رسد اعضای کادر فنی دوست داشتند یکی از برداران گرایی در المپیک حضور داشته باشند اما تقدیر و مسائل غیرقابل پیش‌بینی دست هیچ کس نیست.

بدن محمدرضا شرایط المپیکی شدن را نداشت

پیشکسوت کشتی با بیان اینکه گرایی نمی‌توانست در المپیک حضور داشته باشد، عنوان کرد: به نظرم گرایی نمی‌توانست در المپیک حضور پیدا کند به این خاطر که او وزن زیادی کم کرده بود و شرایط بدنی‌اش خوب نبود. متأسفانه کم کردن وزن زیاد افت بزرگی برای برادران گرایی بود.

شانس میرزازاده برابر لوپز کمتر است

وی در مورد رویارویی میرزازاده با لوپز گفت: من مسابقه بین لوپز و میرزازاده را ۶۰ به ۴۰ به نفع لوپز می‌دانم. درست است که لوپز سن بالایی دارد اما دسته سنگین وزن شرایط خیلی متفاوتی با سایر اوزان دارد و هر کشتی‌گیری که قدرت بدنی بالایی داشته باشد می‌تواند برنده میدان باشد. لوپز هم بسیار کشتی‌گیر باانگیزه‌ای است و معمولاً کشتی گرفتن با سیاه پوست‌ها خیلی سخت است چون از لحاظ بدنی و جسمانی شرایط خیلی خوبی دارند. البته که امین میرزازاده هم از رده نوجوانان بسیار باانگیزه کشتی می‌گرفت. به نظرم بعید است که بتواند در خاک لوپز را بارانداز کند و حتی ممکن است میرزازاده اخطار بگیرد و در خاک بشنیدند و آن وقت لوپز بسیار قدرتمند است و ممکن است او را بارانداز کند.

میرزازاده برای شکست لوپز روی ایستاده متمرکز شود

دلیریان ادامه داد: بنابراین به نظرم بهتر است میزازاده روی سرپاایستادن تمرکز کند و هر کاری که می‌خواهد انجام دهند به صورت سرپا باشد تا بتواند تمرکز لوپز را بهم بریزد. میرزازاده باید دقیقاً همان کاری را با لوپز انجام دهند که در جریان مسابقات جهانی با رضا کایالپ انجام داد که این کشتی‌گیر عاجز شده بود و نمی‌توانست کاری انجام دهد. و برخلاف قوانین اخطار دوم را هم گرفت و از تشک خارج شد.

کشتی فرنگی ایران شانس کسب ۳ تا ۴ مدال در المپیک پاریس را دارد

ساروی نسبت به گذشته افت کرده اما الان بهتر شده است

وی همچنین به دیگر کشتی‌گیران اشاره کرد و گفت: به نظرم ساروی در المپیک‌های قبلی هم حقش مدال طلا بود اما در دو سال اخیر نسبت به اولین المپیکی که حضور داشت کمی افت کرده و دلیل آن را نمی‌دانم. از آن فرمی که دو سال پیش در المپیک توکیو کشتی گرفته دور شده و الان فکر کنم کمی بهتر شده است. هم اگرچه الان می‌گویند الکسانیان ۱۲ تا مدال در کارنامه خودش دارد اما به لحاظ سنی پیر شده و این مدال‌ها برای دوران جوانی او بوده است. به نظرم الان ساروی نسبت به او برتری دارد و باید خیلی با دقت کشتی بگیرد. او یکی دو تا حریف دیگر دارد اما به نظرم ساروی شانس کسب سکو دارد ولی اینکه روی کدام یک قرار بگیرد به روز مسابقه بستگی دارد.

کار کاویانی نژاد سخت است

دلیریان همچنین در مورد اوزان ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم هم خاطرنشان کرد: وزن ۷۷ کیلوگرم یکی از اوزان سخت کشتی فرنگی است چون میانگین وزن تمامی آدم‌ها در دنیا به صورت میانگین بین ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم است و این یکی از اوزان شلوغ کشتی فرنگی است و کاویانی‌نژاد کار سختی دارد. امیدوارم بتواند نتیجه بگیرد و موفق شود.

بدن مهمدی خوش قواره و چغر است

پیشکسوت کشتی فرنگی ادامه داد: درست است که علیرضا مهمدی به تازگی در این وزن آمده و تاکنون در عرصه بین‌المللی در وزن ۸۷ کیلوگرم کشتی نگرفته اما او سبک خاصی کشتی می‌گیرد و اگر کمی دقت کند شانس دارد. مهمدی قد و قواره خیلی خوبی دارد، بدنش هم کشیده و چغر است بنابراین می‌تواند جز مدعیان باشد و برای او شانس قائل هستم.

وی تأکید کرد: درست است که ما می‌گویم هر ۶ نفر اعضای کشتی فرنگی شانس کسب مدال دارند اما شرایط المپیک خیلی متفاوت است و ممکن است با یک اشتباه کوچک نتیجه کاملاً تغییر کند. اما در مجموع بین ۳ تا ۴ مدال برای کشتی فرنگی قائل هستم و امیدوارم کشتی‌گیران بهترین نتیجه را کسب کنند.