تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3723903
شناسه : 3723903
تاریخ :
ذلت و فقر از نتایج شکستن عهد با خداوند متعال است اقتصاد ایران: شهرکرد-مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: بنابر آیات نورانی قرآن کریم اگر انسان یا قومی بر عهد خود با خداوند متعال نمانند «ذلیل و فقیر» می‌شوند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری امروز در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی، زیارتی مشهد مقدس ویژه برندگان مسابقه زندگی با آیه‌ها در استان ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع)، اظهار کرد: همگی ما به این امر ایمان داریم که قرآن کتاب تربیت انسان در تمامی ادوار است.

وی افزود: قرآن کریم به شیوه‌های مختلفی تفسیر شده است برای مثال برخی به شیوه ترتیبی به تفسیر سوره‌های قرآن کریم پرداخته‌اند یعنی از اولین آیه سوره مبارکه حمد تا آخرین آیه سوره شریفه ناس به ترتیب نکات و مطالب نازل بر آیات را بیان می‌کنند، نوع دیگر تفسیر قرآن کریم به شکل حدیثی است یعنی به ترتیب آیات موجود در قرآن کریم احادیث اهل بیت (ع) در توضیح آیه موردنظر بیان می‌شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیان مباحث فلسفی در تفسیر آیات قرآن کریم یکی دیگر از نمونه‌های موجود در این زمینه است، ادامه داد: تفسیر موضوعی قرآن کریم نیز یکی دیگر از روش‌های تفسیر است، برخی نیز مدل منظومه فکری را در تفسیر قرآن کریم به کار می‌برند به این معنی که در تفسیر خود منظومه فکری قرآن کریم را استخراج می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری عنوان کرد: یکی دیگر از روش‌های تفسیر قرآن کریم مدل فهم واژه‌های قرآن است یعنی اگر اعتقاد داریم قرآن بهترین راه هدایت است و تمامی آیات این کتاب الهی معجزه است که موجبات هدایت بشر را فراهم می‌کند باید به این امر واقف باشیم که تمامی واژگان قرآن کریم نیز هدایت‌گر است مثلاً اگر قصد داریم بدانیم خداوند متعال در قرآن کریم به چه کسانی می‌گوید «وای بر شما» باید واژه «ویل» را در آیات الهی بررسی کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از واژه‌های قرآن کریم که می‌توان در مورد آن تفکر و تعقل کرد چراکه یکی از شیوه‌های تربیتی جدی این کتاب الهی به شمار می‌آید واژه «عهد» است درواقع در قرآن کریم عهدهایی ذکر شده که اگر مورد توجه قرار بگیرد زمینه تربیت انسان را فراهم می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه عهد درواقع نوعی رابطه فرهنگی است که می‌توان آن را به معنای نذر هم در نظر گرفت، تصریح کرد: عهدهای ذکر شده در قرآن کریم گاهی به شکل فردی و گاهی به صورت جمعی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری یادآور شد: یکی از عهدهای ذکر شده در قرآن کریم مربوط به عهد مادر حضرت مریم با خداوند متعال است که عهد کرد فرزند خود را نذر پروردگار کند که درنتیجه این عهد یک جامعه تربیت شد و این امر یکی از فرهنگ‌های قرآن کریم است، در قرآن کریم نمونه‌های دیگری از عهد یک شخص با خدا وجود دارد.

وی بیان کرد: نمونه دیگر عهدهای قرآن کریم عهد دو نفر با خداوند متعال است مانند عهد حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل که بر اساس آن وظیفه داشتند بسترهای مناسب، پاک و طاهر برای عبودیت خدا در جامعه را ایجاد کنند و در این مسیر با افتادن حضرت ابراهیم در آتش و یا در هنگام قربانی شدن حضرت اسماعیل به عهد خود پایبند ماندند درنتیجه خداوند متعال نیز حضرت ابراهیم را به خلیل‌الله تبدیل کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه عهدهای ذکر شده در قرآن کریم بین دو نفر، سه نفر و بیشتر با خداوند متعال نیز وجود دارند، افزود: در آیه مبارکه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» به این امر اشاره شده است که امیرالمومنین (ع)، جعفر، حمزه و عبیده با خداوند متعال عهد بستند تا پای جان کنار رهبر و ولی جامعه خود بمانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری ادامه داد: هر انسانی که پای عهد خود با خدا بماند عزیز می‌شود البته شاید در این مسیر رنج‌های عاشقانه‌ای را تجربه کند اما این رنج نیز برای او لذت‌بخش است مانند همان اتفاقی که برای شهدای کربلا رخ داد، قرآن نیز قصد دارد انسان‌ها را به این صورت تربیت کند تا انسان‌های پاک و مطهر پای خدا بمانند.

وی عنوان کرد: بنا بر آیات نورانی قرآن کریم اگر انسان یا قومی بر عهد خود با خداوند متعال نمانند «ذلیل و فقیر» می‌شوند بنابراین اگر کسی در زمانی که باید دین و ولی خدا را یاری کند صدای ولی خدا را نشنود ذلیل خواهد شد و نمونه این موضوع، پس از واقعه عاشورا رخ داد و کسانی که به یاری امام حسین (ع) نرفتند ذلیل شدند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه شکستن عهد فرد یا افراد با خداوند متعال و ایجاد فتنه در بین آن‌ها یکی از مأموریت‌های شیطان است، اضافه کرد: الگوی قرآنی این است که اگر فرد عهد خود را با یک گروه، جامعه یا عهد خود با خدا را بشکند ذلیل شده و به عبرتی در تاریخ تبدیل خواهد شد اما اگر به عهد خود با خدا و گروهی که در مسیر خدا قرار دارد پایبند باشد به آیه و الگو تبدیل می‌شود.