تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3723825
شناسه : 3723825
تاریخ :
بزرگ‌ترین تراشه‌ساز دنیا بر فراز ابرها با هوش مصنوعی؛ TSMC به همکاری مشترک با آمریکا پاسخ منفی داد اقتصاد ایران: تایوانی‌ها به‌لطف هوش مصنوعی به درآمدی بیشتر از انتظار خود رسیده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

TSMC، بزرگترین تراشه‌ساز قراردادی جهان، به‌لطف تقاضای روزافزون برای پردازنده‌های هوش مصنوعی، پیش‌بینی درآمد سالانه‌ی خود را افزایش داد و طرح احداث کارخانه‌ی مشترک در ایالات متحده را رد کرد.

به گزارش رویترز، تراشه‌ساز تایوانی موفق شد میزان سود خالص خود را فراتر از انتظارات بازار اعلام کند و برخلاف پیش‌بینی‌های گذشته، رشد درآمد سال ۲۰۲۴ خود را به بیش‌از ۲۰ درصد افزایش دهد.

سی‌سی‌وی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل TSMC، در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود بیان کرد: «هوش مصنوعی به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است. درحال‌حاضر تمامی مشتریان ما می‌خواهند قابلیت‌های AI را به دستگاه‌های خود اضافه کنند.»

پس از اعلام نتایج میزان سود و درآمد، سهام TSMC در بورس آمریکا ۳٫۳ درصد افزایش یافت؛ در حالی که پیش‌از این، به‌دنبال اظهار نظر ترامپ مبنی‌بر لزوم دریافت هزینه‌ی دفاع و امنیت از تایپه، ارزش سهام TSMC در بورس تایوان، ۲٫۴ درصد افت کرده بود.

تولیدکننده‌ی پردازنده‌ی آیفون، ۶۵ میلیارد دلار برای احداث سه کارخانه در ایالت آریزونای آمریکا هزینه می‌کند و کارخانه‌های دیگری را با سرمایه‌گذاری شرکای خود در ژاپن و آلمان در دست ساخت یا درحال بهره‌برداری دارد.

سی‌سی‌وی در پاسخ به اینکه آیا TSMC پس از صحبت‌های ترامپ در نظر دارد شرکت مشترکی در ایالات متحده تأسیس کند، گفت: «تاکنون تصمیمی در خصوص تغییر هریک از برنامه‌های اصلی گسترش کارخانه‌های خارجی خود نگرفته‌ایم. فعلاً به روال فعالیت‌های خود در آریزونا، کوماموتو و احتمالاً در آینده در اروپا ادامه خواهیم داد.»

مقالات مرتبط
  • ترامپ با درخواست پرداخت هزینه دفاع از تایوان، باعث سقوط سهام TSMC شد
  • سوار بر موج هوش مصنوعی؛ سود شرکت تراشه‌سازی TSMC احتمالاً ۳۰ درصد رشد می‌کند

مدیر TSMC درباره‌ی اینکه آیا این شرکت ظرفیت کافی برای پشتیبانی از تقاضای تراشه‌ها را دارد یا خیر، گفت: «کار بسیار دشواری داریم و تلاش زیادی می‌کنیم تا به ظرفیت کافی برای حمایت از مشتریان خود تا سال ۲۰۲۶ دست پیدا کنیم.»

TSMC پیش‌بینی کرد که در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۴، درآمدش تا حداکثر ۳۴ درصد افزایش خواهد یافت و در بازه ۲۲٫۴ تا ۲۳٫۲ میلیارد دلار قرار خواهد گرفت. سود خالص TSMC در ماه‌های آوریل تا ژوئن (فروردین تا اواسط تیر) به مقدار ۲۴۷٫۸ میلیارد دلار تایوانی (۷٫۶ میلیارد دلار آمریکا) افزایش یافت که رشد ۳۶ درصدی را درمقایسه‌با بازه‌ی مشابه سال قبل نشان می‌دهد.