تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3723709
شناسه : 3723709
تاریخ :
افزایش گواهی اسقاط خودروهای بار درون شهری اقتصاد ایران: عصر خودرو- مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل بار شهرداری‌های کشور از افزایش ارزش گواهی اسقاط خودروهای بار درون شهری خبر داد و گفت: تفاهم با سه شرکت خودروساز داخلی برای توسعه ناوگان حمل بار سبک صورت گرفته و تا پایان سال ۵۰۰۰ خودرو به متقاضیان تحویل خواهد شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، سید محمد حسین سیف السادات به اقدامات دولت سیزدهم و اتحادیه در راستای توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بار اشاره کرد و با ابراز تأسف از اینکه در دهه 90 اقدامات مثبتی در بحث نوسازی ناوگان انجام نگرفته، افزود: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در نوسازی ناوگان مسافر صورت گرفته و همچنین فراهم کردن زیرساخت‌های نوسازی ناوگان بار درون شهری انجام شد؛ به طوری که طبق آیین نامه ماده 10 ساماندهی صنعت خودرو در بحث ارزش گواهی اسقاط خودروهای بار درون شهری تصمیماتی خوبی اتخاذ شده است.

افزایش ارزش گواهی اسقاط خودروهای فرسوده باری

وی با اشاره به اینکه طبق این آیین نامه ارزش گواهی اسقاط یک خودرو باری سبک بین سه تا پنج گواهی اسقاط محاسبه می‌شود در توضیح بیشتر اظهار کرد: چنانچه شخصی خودروی باری سبک فرسوده داشته باشد می‌تواند بر اساس سال ساخت خودرو سه تا پنج گواهی اسقاط کسب کند که این گواهی بین 100 تا 150 میلیون تومان متغیر است.

امکان جایگزینی ناوگان باری با باری پس از 12 سال

سیف السادات با اعلام خبر فراهم شدن امکان اسقاط و جایگزینی ناوگان باری با باری، تصریح کرد: این شرایط طی 12 سال گذشته فراهم نبود و با تفاهم با خودروسازهای داخلی امکان این جایگزینی صورت گرفت، به طوری که می توان با پرداخت مابه التفاوت حداقلی، وانت فرسوده را با وانت نو جایگزین کرد.

آغاز عملیاتی نوسازی ناوگان باری کشور

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل بار شهرداری کشور با اعلام این خبر خوش که به زودی نوسازی ناوگان باری کشور به صورت عملیاتی آغاز می شود، افزود: تأمین خودروها با رایزنی خودروسازان صورت گرفته و تنها مسائل فنی سامانه‌ای و به روزرسانی این سامانه در حال انجام است که به زودی انجام و نوسازی ناوگان حمل بار در کشور عملیاتی می‌شود.

نوسازی و توسعه 5000 ناوگان باری کشور با تفاهم با کمیته امداد

خانواده‌های تحت پوشش و متقاضیان واجد شرایط در اولویت

وی ادامه داد: در بحث نوسازی خودروهای باری بخشی از مالکان خودروهای فرسوده، توان پرداخت مابه التفاوت برای نوسازی خودرویشان را نداشتند و همچنین در راستای توسعه ناوگان نیز افرادی که قصد خرید خودروی باری را داشتند توان مالی برای تأمین خودرو را نداشتند که در این راستا اتحادیه برای حل این مشکل و در جهت توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل بار کشور و اشتغال زایی با کمیته امداد امام خمینی (ره) تفاهم نامه‌ای را امضاء کردند.

کمیته امداد به 5000 وسیله نقلیه باری تسهیلات قرض‌الحسنه می‌دهد

سیف السادات در ادامه و در توضیح مفاد این تفاهم نامه با اشاره به فاز اول این تفاهم نامه برای تأمین تسهیلات قرض الحسنه 5000 وسیله نقلیه باری در جهت حمایت از توسعه و نوسازی این ناوگان، اظهار کرد: طبق این تفاهم نامه تسهیلات قرض‌الحسنه کمیته امداد علاوه بر افراد تحت پوشش این کمیته به متقاضیان واجد شرایط که جزو پنج دهک اول اقتصادی کشور هستند نیز تعلق می‌گیرد.

اختصاص 300 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه خودروهای باری به 5 دهک اول اقتصادی

وی تسهیلات قرض الحسنه کمیته امداد به متقاضیان 5000 خودروی باری در کشور را حداقل 300 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: منابع این تسهیلات از سوی کمیته امداد تأمین می شود و با این تفاهم نامه هم اشتغال زایی صورت گرفته و هم در جهت توسعه ناوگان حمل و نقل بار اقدام می شود. همچنین با ورود خودروهای نو به چرخه حمل و نقل بار آلایندگی ها کاهش یافته و به افزایش ایمنی خودروهای باری نیز کمک خواهد شد.

تفاهم با سه شرکت خودروساز داخلی برای توسعه  ناوگان حمل بار سبک

سبد خودروی سبک در کشور فقیر و فاقد تنوع است

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل بار شهرداری‌های کشور در ادامه به تأمین 5000 خودروی باری اشاره کرد و گفت: برای تأمین خودروهای مورد نظر با شرکت‌های خودروساز در حال انعقاد تفاهم هستیم؛ چرا که در حال حاضر سبد خودروی سبک در کشور فقیر و فاقد تنوع لازم است.

وجود یک میلیون وانت بار فرسوده در کشور

توان تولید سالانه 200 هزار وانت بار از سوی خودروسازان داخلی

وی پراید 151 شرکت سایپا، آریسان 2 شرکت ایران خودرو و نیسانزامیاد برای شرکت زامیاد را سه محصول موجود جهت تأمین این 5000 خودروی باری مورد تفاهم نامه با کمیته امداد اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر حدود یک میلیون وانت بار فرسوده در کشور در حال تردد هستند، در حالی که کل تولید وانت بار در کشور از سوی خودروسازان 200 هزار وانت در سال است که با محدودیت تولید خودروی تجاری سبک در کشور (وانت بار) روبرو هستیم.

با ظرفیت فعلی تولید وانت نوسازی یک میلیون وانت فرسوده 5 سال زمان می‌برد

به گفته سیف السادات، با توجه به ظرفیت تولید سالانه خودروسازان داخلی، اگر تمام ظرفیت تولید را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بار در کشور بسیج کنیم باز هم پنج سال طول می‌کشد تا یک میلیون خودروی فرسوده نو شود، ضمن اینکه طی این سال ها تعدادی دیگر از خودروها هم به سن فرسودگی می‌رسند و تأمین خودروی ناوگان باری فرسوده کشور با مشکل روبرو خواهد شد.

مشکلات موجود برای واردات خودروهای نو برقی و کارکرده برای حل مشکل فرسودگی خودروها

وی امکان واردات خودروهای کارکرده برای حل مشکل فرسودگی خودروها را راهکار قابل توجهی دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر واردات خودروی کارکرده به دلیل بحث تأمین منابع  ارزی معطل مانده است.

سیف السادات با بیان اینکه برای واردات خودروهای خارجی نو و کارکرده مشکلاتی وجود دارد، ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی در این مسیر قیمت تمام شده برای متقاضی است، به طوری که اختلاف قیمت خودروهای خارجی با توجه به هزینه تعرفه‌ها و ... وقتی به دست مشتری می رسد با تولید داخلی بسیار زیاد می‌شود که برای فعالین این حوزه جذابیت و صرفه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل بار شهرداری‌های کشور در ادامه در مورد قرارداد اتحادیه حمل و نقل بار شهرداری کشور با سه شرکت سایپا، ایران خودرو و زامیاد برای تأمین خودروی پراید 151، آریسان دو و نیسان زامیاد، تصریح کرد: چنانچه مشکلی در تأیید استاندارد این خودروها پیش نیاید و استاندارد آن‌ها تأیید شود، قطعا مشکلی برای تأمین 5000 دستگاه خودرو که قرار است منابع مالی آن از طریق تسهیلات فراهم شود، پیش نیاید ظرف دو ماه آینده این قرارداد عملیاتی خواهد شد و 5000 دستگاه خودرو در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار می‌گیرد.

آغاز تحویل 5000 وانت‌ نو به متقاضیان از پایان تابستان

سیف السادات فرایند ثبت نام متقاضیان برای دریافت این 5000 دستگاه خودرو را در مرحله اول پس از ثبت نام، معرفی متقاضیان به بانک برای دریافت تسهیلات اعلام کرد و گفت: پس از این فرایند، تا پایان تابستان وارد فاز عملیاتی این قرارداد خواهیم شد، بنابراین چنانچه استاندارد خودروها تأیید شده و مراحل ثبت نام و ارائه تسهیلات بانکی طی شود، شماره گذاری از سوی پلیس صورت گرفته و پس از آن خودروساز خودروهای مورد نظر را تحویل متقاضیان خواهد داد.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل بار شهرداری‌های کشور اظهار کرد: پس از تکمیل ثبت نام و دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه مدت زمان تعیین شده از سوی خودروسازان برای تحویل خودروها مشخص می گردد، بنابراین تا پایان امسال 5000 خودروی مورد تفاهم اتحادیه سازمان های حمل و نقل بار شهرداری کشور و کمیته امداد تحویل خواهند شد.