تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3723577
شناسه : 3723577
تاریخ :
امید پاراجودوکار طلایی ایران به سهمیه وایلد کارت پارالمپیک اقتصاد ایران: فهرست پاراجودوکاران برای بازی‌های پارالمپیک تا چند روز دیگر نهایی می‌شود در حالیکه وحید نوری مدافع قهرمانی این بازی‌ها هنوز امیدی به اعزام پیدا نکرده مگر اینکه صاحب سهمیه وایلدکارت شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، وحید نوری عضو تیم ملی جودو نابینایان ایران یکی از ورزشکارانی است که کمیته ملی پارالمپیک روی اعزام و حتی مدال آوری‌اش در بازی های پارالمپیک حساب ویژه ای باز کرده بود اما ورود ناگهانی کمیته بین المللی پارالمپیک به ورزش نابینایان و کم بینایان و از جمله جودو و رویکردی که نسبت به کلاس بندی ورزشکاران این رشته داشت، وضعیت این ورزشکار را برای اعزام به پاریس به قدری پیچیده و البته ضعیف کرده که تقریبا می توان گفت امیدی به این اعزامش نیست مگر اینکه سهمیه وایلد کارت گره از کار او بگشاید.

ماجرا از این قرار است که بر اساس رنکینگ جهانی، وحید نوری یکی از سه پاراجودوکار ایران بود که می توانست صاحب سهمیه حضور در بازی های پارالمپیک شود اما پیش از اینکه سهمیه های پاراجودو بر اساس رنکینگ جهانی اعلام رسمی شود، کمیته بین المللی پارالمپیک (IPC) طی نامه ای به کشورهای عضو خواستار توجه جدی تر و بیشتر به کلاس بندی ورزشکاران نابینا و کم بینا شد.

IPC در همین زمینه تصمیم به تجدید کلاس بندی ۱۵ ورزشکار نابینا و کم بینا از کشورهای مختلف گرفت و از جمله وحید نوری؛ اینگونه مقرر شده بود که نوری با سفر به مصر و حضور در مسابقات بین المللی این کشور، مجدد کلاس بندی شود.

این تصمیم زمانی به کمیته ملی پارالمپیک ایران اعلام رسمی شد که فاصله زمانی زیادی تا مسابقات مصر باقی نمانده بود با این حال مسئولان این کمیته با رایزنی های لازم و حتی مکاتبه با وزارت امور خارجه، اقدامالات لازم برای اعزام وحید نوری را انجام دادند. در نهایت اما مصری ها از صدور ویزا امتناع کردند و همین مسئله مانع از سفر وحید نوری و انجام کلاس بندی موردنظر برای او شد.

همین موضوع منجر به اعتراض کمیته ملی پارالمپیک ایران شد که البته به نتیجه ای نرسید. بدین ترتیب حضور وحید نوری در پارالمپیک پاریس تا به امروز منتفی است در حالیکه نوری در بازی های پاراآسیایی هانگژو مدال طلا گرفت و یکی از طلایی های کاروان ایران در پارالمپیک توکیو هم بود. مسئولان کمیته ملی پارالمپیک روی تکرار طلای این پاراجودوکار در پاریس هم حساب باز کرده بودند اما تا به امروز امیدی به اعزام نوری نیست مگر اینکه پیشنهاد ایران به IPC به نتیجه مثبتی ختم شود.

امید پاراجودوکار طلایی ایران به سهمیه وایلد کارت پارالمپیک

وحید نوری از امیدهای کاروان ایران برای کسب مدال طلا در پارالمپیک ۲۰۲۴ است که تا به امروز اعزامش به پاریس منتفی است

سعید سلگی مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: بعد از اینکه فرصت حضور در مسابقات بین المللی مصر را از دست دادیم، اعتراض خود را به کمیته بین المللی پارالمپیک مطرح کرده و همزمان خواستار مهیا شدن فرصت دوباره برای کلاس بندی وحید نوری شدیم. در واقع این پیشنهاد را دادیم که در جریان یک رویداد دیگر، کلاس بندی وحید نوری انجام شود که البته با توجه به زمان باقی مانده تا بازی های پارالمپیک بعید است مسابقات رسمی دیگری با تایید IOC برگزار شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد دیگرمان این بود که وحید نوری با استفاده از سهمیه وایلد کارت شرایط اعزام به بازی های پارالمپیک را به دست بیاورد. این پیشنهاد را به صورت رسمی به IPC اعلام کرده ایم اما هنوز پاسخ شفافی نگرفته ایم.

به گفته سلگی، کمیته بین المللی پارالمپیک تا چند روز دیگر تکلیف سهمیه های وایلد کارت پاراجودو را مشخص می کند. در صورتیکه یکی از این سهمیه ها به وحید نوری اختصاص پیدا کند، او مشکلی برای اعزام به پاریس ندارد در غیر این صورت امیدی به قرار گرفتن وحید نوری در ترکیب کاروان پارالمپیکی ایران نیست.

مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک تاکید کرد: اولین بار است که برای ورزشکاری چنین مشکلی پیش می آید. کمیته ملی پارالمپیک بعد از اطلاع از تصمیم IPC و با وجود فرصت بسیار محدود برای اخذ ویزای مصر، اقدامات لازم را انجام داد اما مصری ها در صدور ویزا همکاری نداشتند. همین مسئله موضوع اعتراضی بود که به فدراسیون جهانی ورزش های نابینایان اعلام کردیم اما وقتی به نتیجه نرسیدیم اعتراض خود را به IPC کشاندیم و پیشنهادات مان را برای حل مشکل وحید نوری مطرح کردیم.

وی تاکید کرد: در اعتراض به کمیته بین المللی پارالمپیک، اول این موضوع را مطرح کردیم که چرا اینقدر دیر موضوع لزوم کلاس بندی جدید برای وحید نوری مطرح شد و بعد اینکه چرا کشور میزبان از صدور ویزا امتناع کرده است.

سلگی تصریح کرد: در هر صورت از طریق کمیته بین المللی پارالمپیک پیگیر موضوع هستیم. شرایط خیلی سخت است اما امیدواریم بتوانیم به نتیجه برسیم.