تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3723554
شناسه : 3723554
تاریخ :
مسیر ریل گذاری قطار سلامت باید تغییر کند اقتصاد ایران: دبیرکل خانه پرستار، شرط بهبود نظام بهداشتی درمانی کشور را، تغییر ریل گذاری قطار سلامت دانست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه پرستار، محمد شریفی مقدم، با اشاره به انتخاب رئیس جمهور از بدنه جامعه پزشکی، گفت: بدنه بهداشت و درمان، به ویژه جامعه پرستاری کشور از این انتخاب بسیار خرسند و امیدوارند با حضور دکتر پزشکیان به عنوان فردی قانون مدار که به اصول کار کارشناسی و خرد جمعی پای بند است، به روش‌ها و مدل‌ها و الگوهای موفق دنیا تاکید دارد، به عدالت و اعتقاد دارد به شفافیت، مسؤلیت پذیری، حسابدهی توجه داشته و تعارض منافع را بر نمی تابد و اینها دقیقاً کلید واژه‌های گمشده و شاید فراموش شده در حکمرانی کشور و به ویژه در حوزه سلامت است.

وی افزود: وضعیت موجود ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشور بحرانی و اسفناک است. از دریافت کنندگان خدمات یعنی مردم تا ارائه دهندگان خدمات که گروه‌های بهداشتی درمانی کشور هستند، همه ناراضی بوده و خروجی و کارکرد نظام سلامت کشور ارائه خدمات مراقبتی غیر ایمن و خسارات بار به مردم است و از طرفی شاهد مهاجرت، ترک کار و تغییر شغل نخبگان حوزه سلامت و به ویژه در بدنه پرستاری کشور هستیم.

شریفی مقدم تاکید کرد: این حالت ناشی از سیاست‌های غلط ۳۰ سال گذشته حاکم بر سیستم بهداشت و درمان کشور بوده است.

وی افزود: برای برون رفت از این بحران نیاز به عزم ملی و اراده‌ای فراتر از وزارت بهداشت است تا با تغییر ریل قطار نظام سلامت از طریق اصلاح سیاست‌های آلوده به تعارض منافع، اصلاح نظام پرداخت غیر عادلانه و تغییر ساختار ناکارآمد و به ویژه حذف تشکیلات اضافی، شرایط حوزه سلامت را بهبود بخشد.

دبیرکل خانه پرستار اظهار داشت: هم اکنون که فرصتی فراهم شده تا فردی از بدنه نظام سلامت در رأس قوه اجرایی قرار گیرد، همه باید کمک و حمایت کنیم تا این تغییرات بنیادین در نظام سلامت انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا خانه پرستار در کارگروه انتخاب وزیر بهداشت پیشنهادی نیست، گفت: به رغم اینکه در شرایط انتخاب کارگروه تاکید بر حضور احزاب در حوزه مربوطه بوده هیچ دعوتی از خانه پرستار نشد. ولی مواضع خانه پرستار که بیشترین حمایت جامعه پرستاری و بالاترین پایگاه اجتماعی را در بدنه پرستاری کشور دارد؛ تا زمانی که دکتر پزشکیان در مسیر تحقق شعارها و سیاست های اعلامی خود باشد صادقانه و بدون هیچ چشمداشتی و در جهت تأمین حقوق مردم و جامعه پرستاری کشور در حوزه سلامت از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و مواضع و نظرات پیشنهادی کارشناسی و مشورتی را به شکل‌های مختلف منتقل می‌کنیم.

شریفی مقدم در خصوص ویژگی‌های وزیر بهداشت دولت چهاردهم، افزود: در صورت عدم تغییرات ساختاری و بنیادین در وزارت بهداشت، رستم دستان هم که باشد کاری از پیش نخواهد برد؛ مگر اینکه ساختار عوض شود، چون با پیشرفت‌های روز افزون در حوزه مراقبت و درمان، ظهور بیماری‌های نوپدید، ورود فن آوری های جدید به ویژه در هوش مصنوعی، ورود کشور به بحران سالمندی، تغییر سبک زندگی مردم، برداشته شدن مرزهای جغرافیایی در انتقال و درمان بیماری‌ها و در نهایت افزایش آگاهی مردم در حوزه بهداشت و درمان با ساختار مدیریتی کُند، پوسیده و معیوب و ناکارآمد ۳۰ سال پیش امکان پذیر نیست. وزیر بهداشت بایستی با پذیرش این پیش فرض مسؤلیت وزارت را قبول کند و بعد از نداشتن تعارض منافع و اعتقاد به برقراری عدالت، بایستی فردی شجاع با قدرت مدیریتی بالا و درک مناسب از مشارکت و استفاده از خرد جمعی داشته باشد.