تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3723548
شناسه : 3723548
تاریخ :
چه کسانی حق طبابت دارند/ شیادی به اسم طب سنتی اقتصاد ایران: عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران، خواستار استانداردسازی خدمات طب سنتی به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از این حرفه شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، جلیل عرب‌خردمند، در نشست "گفتمان بین‌رشته ای مدیریت بیماری‌های مغز و اعصاب با طب ایرانی مستند به شواهد بالینی" که با حضور اندیشمندان طب رایج و طب نوین در محل کتابخانه فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، به یکی از مشکلات جدی حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی از پزشکان ارتباط مناسبی با بیمار برقرار نمی‌کنند و در معاینات خود با دقت بیمار را بررسی نمی‌کنند و این موضوع باعث می‌شود، شیادانی که به عنوان طب سنتی در سطح شهر کار می‌کنند از این فرصت استفاده کرده و خودشان را مطرح کنند.

این جراح مغز و اعصاب افزود: نگاه مطلوب و صحیح در طب، یک نگاه انسان مدار و توحیدی است و روح و روان بیمار را در کنار جسم او مدنظر قرار می‌دهد و اولویتش تقدم دادن به پیشگیری بر درمان است.

عرب خردمند ادامه داد: ما در حوزه طب سنتی نیازمند یک شبکه بهداشتی درمانی هستیم و در این شبکه است که طب سنتی می‌تواند جایگاه خودش را پیدا کند.

وی گفت: طب سنتی مانند هر رشته دیگری؛ رشته تخصصی پزشکی است و باید استانداردسازی شود و موارد کاربرد آن (اندیکاسیون‌های آن) مشخص شود به نحوی که با نگاه و دانش طب رایج قابل فهم باشد.

عرب خردمند تاکید کرد: همه تخصص‌ها از جمله تخصص طب سنتی باید با به‌جای رقابت، رفاقت کنند.

وی افزود: تنها فارغ التحصیلان رشته پزشکی هستند که حق درمان و طبابت دارند و طب سنتی نیازمند پژوهش‌های ساختارمند، چند مرکزی و به خصوص داوری برون گروهی است و باید طب رایج هم آنها را بپذیرد.