تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3723501
شناسه : 3723501
تاریخ :
انعقاد قرارداد پروژه مرمت مجموعه تاریخی‌فرهنگی باغ کمال تبریز اقتصاد ایران: تبریز-معاون میراث‌فرهنگی ‌آذربایجان‌شرقی از عقد قرارداد و و احصای سرخط‌های سامان‌دهی و مرمتی پروژه ساماندهی و مرمتی پروژه ساماندهی و مرمت مجموعه باغ کمال تبریز خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید نواداد با اشاره به اهمیت حفاظت از بناهای تاریخی و انتقال آن‌ها به انسال آینده طی سخنانی گفت: قرارداد مرمت و سامان‌دهی مجموعه باغ کمال تبریز در ۹ فروردین ۱۴۰۳ منعقد و سرانجام امروز ۲۸ تیرماه سرخط‌های عملیات مرمتی و سامان‌دهی بر روی این مجموعه تاریخی و فرهنگی احصا شدند. که از سرخط‌های مهم این پروژه می‌توان به اجرای پایه آجری و نماسازی، طاق و گنبد آجری، زیبا سازی محیطی و کف‌سازی قسمت داخلی مجموعه اشاره کرد.

معاون میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: شیب بندی طاق، اندود سیمانی و عایق‌بندی پشت‌بام مجموعه، بندکشی نما و طاق‌های آجری، رسیدگی به تأسیسات برقی و مکانیکی و مرمت درب و پنجره‌های چوبی سنتی مجموعه از سایر موارد مرمتی این پروژه هستند که قرارداد آن با مبلغی بالغ بر چهار میلیارد ۱۸۹ میلیون تومان منعقد شده است.

او در خصوص این مجموعه تاریخی گفت: مجموعه دوکمال یا باغ کمال تبریز مقبره دو تن از مشاهیر ایرانی «کمال‌الدین مسعود خجندی»، از شعرای معروف قرن هشتم و نهم هجری و «کمال‌الدین بهزاد»، نقاش و نگارگر قرن دهم هجری قمری را در خود جای داده است که از این حیث علاوه بر ارزش میراثی از جایگاه فرهنگی والایی نیز برخوردار است.

نواداد در خصوص فلسفه نام‌گذاری این بنا گفت: مجموعه باغ کمال که باغ دو کمال نیز نامیده می‌شود به دلیل اینکه مقبره دوتن از مشاهیر تاریخی ایران با نام مشابه کمال‌الدین در این مکان قرار دارد، باغ کمال و یا دو کمال نامیده می‌شود.