تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3723430
شناسه : 3723430
تاریخ :
اقتصاد دریامحور راهگشای بسیاری از مشکلات است اقتصاد ایران: رشت- نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به بیش از ۷۰ نوع بهره‌وری از دریا گفت: اقتصاد دریا محور راهگشای بسیاری از مشکلات است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله رسول فلاحتی عصر پنجشنبه در دیدار با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت اقتصاد دریا محور، اظهار کرد: گیلان، استانی با ویژگی‌های اقتصادی و فنی مهندسی است و با وجود داشتن سه بندر آستارا، انزلی و بندر ویژه اقتصادی-تجاری می‌تواند سهم مهمی در اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریا محور ایفا کند.

وی افزود: توسعه دریا محور و اقتصاد دریا که به تازگی در سطح کشور ایران و سایر کشورها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، گامی مؤثر در اشتغال و توسعه هر منطقه به ویژه در گیلان، محسوب می‌شود.

امام جمعه رشت، اقتصاد دریا محور، راهبردی اساسی، توسعه‌ای و کنش‌گرا و در نهایت تحول آفرین است چرا که در سطح بالایی نهادها و سازمان‌های زیادی را درگیر می‌کند.

وی با اشاره به اقتدار جمهوری اسلامی به واسطه تدابیر بی نظیر رهبر انقلاب، در جهان، خاطر نشان کرد: اقتصاد دریامحور به عنوان یکی از ابتکارات اصلی نظام برای اولین بار در برنامه هفتم توسعه مطرح و احکام مشخصی برای آن پیش بینی شده است‌.

امام جمعه رشت، به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور و استان گیلان اشاره کرد و گفت: بررسی روند توسعه اقتصادی در نقاط مختلف جهان در طول زمان حاکی از آن است که کشورهای توسعه یافته، با تکیه بر مزیت‌های نسبی توانسته‌اند از ظرفیت‌های داخلی اقتصادی و نیز فرصت‌های موجود در عرصه بین‌المللی به بهترین شکل استفاده کرده و مسیر رشد، توسعه، افزایش درآمد سرانه و بهبود سایر شاخص‌های توسعه‎یافتگی را به طور همزمان دنبال کنند.

وی تصریح کرد: بررسی روند تاریخی توسعه اقتصادی کشورها نشان می‌دهد که عمده کشورهای توسعه یافته دنیای امروز، کشاورزی را به عنوان بخش زیربنایی توسعه اقتصادی خود انتخاب کرده و با استفاده از ظرفیت‌های فراوان این بخش توانسته‌اند علاوه بر تأمین نهاده‌های مناسب برای رشد سایر بخش‌ها، به توسعه سایر بخش‌ها نیز دست یابند.

آیت الله فلاحتی به رابطه رشد تولید اقتصادی و صادرات از طریق دریا اشاره کرد و گفت: رونق بخش کشاورزی در کشورهای در حال توسعه موتور اصلی رشد و توسعه اقتصادی است و این صنعت به علت ارتباطات گسترده‌ای که با سایر بخش‌های اقتصادی دارد می‌تواند با رشد خود زمینه تولید ثروت، ایجاد بازار و ارز آوری و رشد صنعت و همچنین جلوگیری از مهاجرت جوانان تحصیل کرده به خارج از کشور را فراهم نماید.

نماینده ولی فقیه در گیلان، با تاکید بر توجه به اهمیت کشاورزی در تجارت بین المللی ادامه داد: کالاهای مبتنی بر کشاورزی مانند، چای، برنج، زیتون، کیوی و…از جمله کالاهای صادراتی کلیدی به سایر کشورها به ویژه اسیای میانه هستند.

وی در این راستا بر جهاد تبیین برای جوانان پیرامون شناخت چنین مسائل راهبردی تاکید کرد و گفت: اگر جوانان ما این سیاست‌ها را خوب بشناسند، بسیاری از ضرورت‌ها را درک خواهند کرد و داشته‌های خود را بیشتر خواهند شناخت و هرگز احساس فقر نخواهند کرد.