تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3723368
شناسه : 3723368
تاریخ :
ختم دعواها درصورت تشکیل دولت فراجناحی پزشکیان اقتصاد ایران: عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: اگر پزشکیان شایستگان را روی کار بیاورد، موفقیت بزرگی را رقم زده است و بسیاری از درگیری‌ها پایان می‌یابد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر پیرامون تحقق دولت فراجناحی که مورد تأکید رئیس جمهور منتخب است، گفت: یکی از شعارهای آقای پزشکیان همین موضوع بود، او اعلام می‌کرد من جز هیچ حزبی نیستم و اگر رأی بیاورم از همه نیروها استفاده می‌کنم و بر شایسته سالاری تاکید می‌کرد و می‌گفت قرار هست نیروهای کابینه من در همان زمینه که به کار گرفته می‌شوند، شایسته باشند.

وی ادامه داد: حالا که آقای پزشکیان رأی آورده است بر همین مسئله تاکید دارد؛ او می‌خواهد دولتی را ایجاد کند که فراتر از یک جناح و یک تفکر باشد. اگر بتواند این کار را انجام دهد. اما دوستان او که برایش تبلیغ کرده‌اند، تعداد بسیاری از آنها جناحی هستند اگر این تفکر جناحی‌شان بگذارد که آقای پزشکیان اعضای دولتش را فراجناحی انتخاب کند به نظر من یک موفقیت بسیار ارزشمندی خواهد بود.

حجت‌الاسلام تقوی با یادآوری اینکه تشکیل دولت فراجناحی در شعار کار آسانی است اما در هنگام عمل چندان ساده نخواهد بود، گفت: گاهی خود آقای رئیس جمهور دلش می‌خواهد از چهره‌هایی استفاده کند اما نیروهایی که در اطراف او هستند و تفکرات جناحی دارند پا به میدان می‌گذارند و رئیس جمهور را قانع می‌کنند و اینجاست که توانمندی و قدرت و یا اعتقاد رئیس جمهور مشخص می‌شود که آیا در عمل به فراجناحی معتقد است و آن را عملی می‌کند و یا در حد شعار آن را دنبال کرده است.

وی تشکیل دولت فراجناحی را به طور واقع و عملی دشوار دانست و افزود: این کار سختی است نه از این جهت که نیاز به بودجه و امکانات دارد از این جهت که این کاندیدا دوستانی داشته که برای او تبلیغ کرده‌اند به تعبیری او را بالا آورده‌اند و به موفقیت رسانده‌اند حالا آیا می‌تواند به دیدگاه‌های این‌ها بی‌توجهی داشته باشد از این جهت می‌گویم سخت است چرا که آنها یک انتظار و توقعات حزبی و گروهی دارند.

امیدوارم آقای پزشکیان به وعده فراجناحی و شایسته‌سالاری پایبند باشد

عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: همین الان در فضای مجازی عده‌ای توصیه می‌کنند که آقای رئیس جمهور نباید از نیروهای گذشته استفاده کند و او نباید راه گذشته را در پیش بگیرد و بر آن تاکید داشته باشد. چنین موضع‌گیری‌هایی هم وجود دارد و امیدوارم آقای پزشکیان به شایسته سالاری و فراجناحی که شعارش را داده است پایبند باشد و در عمل یک دولتی را به مجلس معرفی کند که واقعاً فراجناحی باشد و بتواند با معیار شایسته سالاری دولت را تشکیل دهد.

حجت‌الاسلام تقوی خاطرنشان کرد: شایسته سالاری معیار مهمی است و آقای پزشکیان به نهج البلاغه و سخنان مولای متقیان، علی علیه السلام بسیار استناد می‌کرد؛ او در مجلس هم که حضور داشت در نطق‌های خودش به همین صورت بود و به نهج البلاغه علاقه خاصی دارد و توصیه امیرالمومنین هم در نهج البلاغه همین شایسته سالاری است.

وی بیان کرد: آقای پزشکیان برنامه دولت خود را شایسته سالاری طبق فرمایش حضرت علی و نامه‌ای که به مالک اشتر نوشته است اعلام کرده بود و ما اگر به همین نامه حضرت علی تکیه و توجه کنیم شایسته سالاری در کشور محقق می‌شود. باید منتظر بنشینیم و ببینیم که گروه‌هایی که هم اکنون به آقای پزشکیان در شناسایی و غربال اعضای دولت کمک می‌کنند چه افرادی را معرفی می‌کنند و باید ببینیم که انتخاب نهایی آیا با خود آقای رئیس جمهور هست و او چگونه دولت خود را انتخاب خواهد کرد.

عضو جامعه روحانیت مبارز در بخشی از این مصاحبه عنوان کرد: مقدمه شایسته سالاری شایسته شناسی است و ابتدا باید شایستگان را بشناسند، شایسته سالاری معیارهایی دارد که در تفکر دینی و اسلامی ما امانت داری و دانایی ملاک‌های آن است. می‌توان این مثال را عنوان کرد که در یک دوره‌ای از حضرت یوسف نظرخواهی کردند و او گفت من را وزیر اقتصاد بکنید چرا که من امانت‌دار هستم و هم دانا به کار؛ ما قحطی در پیش داریم و باید ۷ سال آینده را از همین حالا برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم کشور را از بحران گرسنگی و معیشتی نجات دهیم. او گفت انی حفیظ العلیم مرا بر دارایی‌های کشور مسئول کنید من هم امانت‌دار هستم و هم به کار دانا هستم.

دانش کافی نیست و توانایی کار در میدان عمل مهم است

حجت‌الاسلام تقوی گفت: برخی دانش کاری را دارند اما توانایی پیاده کردن آن دانش و جمع کردن کار در میدان را ندارند، مدیریت یک جوهره‌ای است که باید در وجود انسان باشد و اگر نباشد، فردی حتی اعلم‌ترین دانشمندان دنیا هم باشد نمی‌تواند کار اجرایی را انجام دهد چرا که این توانایی انجام کار و کفایت لازم برای آن یک ویژگی و مهارت مهم و مجزا است. اگر فردی سوابق انجام یک کاری را دارد می‌توان آن را مورد مطالعه قرار داد. آقای پزشکیان به مردم قول داده است که فراجناحی و بر مبنای شایسته سالاری دولت را تشکیل می‌دهد. اگر این را پیاده کند یک موفقیت کسب کرده و می‌توان به آینده امیدوار بود.

وی تأکید کرد: با تشکیل دولت فراجناحی بسیاری از درگیری‌ها در کشور خاتمه خواهد یافت هر چند برخی قلوبشان بیمار است. اما آنهایی که دلسوز مردم و به فکر خدمت‌رسانی هستند؛ آرامش خواهند یافت. وقتی این نگاه بر دستگاه‌های اجرایی کشور ما حاکم شود بسیاری از درگیری‌ها حل می‌شود. هنگامی که افراد شایسته بر سر کار باشند، امور را به خوبی پیش می‌برند و موفقیت‌ها روز به روز جلوه بیشتری پیدا می‌کنند.

عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: باید صبر کنیم ببینیم که آیا در عمل شعارهای تشکیل دولت فراجناحی و شایستگان را پیاده می‌کند و یا به تعبیری دوستانی که اطرافیان جناحی رئیس جمهور منتخب اجازه خواهند داد که او شعارهایش را محقق کند؛ من بدبین نیستم چرا که آقای پزشکیان فرد سالم و معتقدی است امیدوارم این کار را انجام دهد و همچنان روحیه او را این‌طور تشخیص می‌دهم که نمی‌خواهد وامدار کسی باشد.

ملاک‌های شایسته سالاری در نامه مالک اشتر ذکر شده

حجت‌الاسلام تقوی، بیان کرد: این کارگروه‌هایی که اعلام کردند برای تشکیل کابینه تشکیل شدند، باید به دنبال شایسته شناسی باشند، امانت داری و دانایی و تخصص و توانایی و تجربه از معیارهای شایسته سالاری است که در نامه حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر آمده است. «التجربة فوق العلم ‏» به این معنی که آن کار و فکری که پیاده کردیم و نتیجه داده است فراتر از علم است.

وی ادامه داد: در نامه مالک اشتر آمده است کسانی را انتخاب کنید که با شرم و حیا باشند و در مدیریت به این معنی است که شأن و شئون نظام اسلامی را که برای آن خون‌هایی داده شده است حفظ کند و انسان بی‌حیا به هیچیک ارزش‌ها توجه نمی‌کند. حضرت علی توصیه کرده است که انسان‌های بی‌حیا را به کار نگیرید این‌ها مفید نیستند و نمی‌توانند کارها را پیش ببرند. همچنین در عهدنامه مالک اشتر اشاره شده که خانواده بسیار مهم است چرا که بسیاری از انسان‌ها پایه اعتقاداتشان و پایه شخصیتشان در خانواده آنها ساخته و پرداخته شده است.

عضو جامعه روحانیت مبارز در همین رابطه، تصریح کرد: نهاد خانواده در ساخت شخصیت انسان نقش اساسی دارد. افرادی که بلند نظر هستند و نگاه بلندی دارند و به فکر مردم هستند و افق دید وسیعی دارند. خانواده‌های با صلاحیت و با شخصیت چنین انسان‌هایی را تربیت می‌کنند البته ممکن است استثنایی هم داشته باشد. همچنین سوابق نیکو و خوش سابقه بودن و اعتبار اجتماعی از دیگر مولفه‌هایی است که در عهدنامه حضرت علی خطاب به مالک اشتر آمده است. اینها می‌تواند در شایسته‌گزینی دولت آینده مورد توجه باشد.