تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3723126
شناسه : 3723126
تاریخ :
اجرای ۶۱ طرح توسعه شبکه انتقال و فوق توزیع برق کشور اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت توانیر گفت: احتمال وقوع حوادث و اتفاقات بر روی شبکه برق کشور با صرفه جویی برق و کاهش فشار به تجهیزات کاهش می یابد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: با توجه به این‌که در تابستان تجهیزات انتقال و توزیع برق پربار بوده و در حداکثر مصرف خود قرار دارند، اگر دچار حادثه و خرابی شوند، امکان این که بتوانیم از سایر تجهیزات همه آن میزان مصرف را منتقل کنیم معمولا مقدور نیست؛ ضمن آن که با وجود این که نیروگاهها با تمام توان در مدار تولید قرار دارند، اگر نیروگاهی از مدار خارج شود محدودیتهایی را به همراه خواهد داشت، هر چند که ما برنامه ریزی کرده ایم که ذخیره کافی داشته باشیم.

وی افزود: وقوع حوادث و اتفاقات بزرگ در شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع برق در گرمای تابستان اجتناب ناپذیر است، هر چند که همکاران ما به سرعت برای رفع خرابی وارد عمل شده و در کوتاهترین زمان شبکه را پایدار می کنند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه "امسال 61 طرح توسعه شبکه انتقال و فوق توزیع اجرا شده است"، گفت: به رغم همه این اقدامات، احتمال خرابی تجهیزات انتقال برق در گرمای شدید هوا وجود دارد و اگر بخواهیم هیچ گونه قطعی بر اثر خرابی تجهیزات نداشته باشیم باید آنها را دو برابر کنیم که این مهم صرفا برای مراکز حساس مقرون به صرفه است که البته آن هم مستلزم صرف هزینه های زیادی خواهد بود.

وی ادامه داد: در دوره تابستان احتمال وقوع حوادث به دلیل این که تجهیزات در معرض گرما هستند بیشتر است، اما کاهش مصرف برق می تواند هم نرخ خرابی را پایین آورده و هم اشکلات فنی احتمالی بر روی شبکه را کمتر کند.

رشد 7درصدی پیک تقاضای برق در سال جاری

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه "هر سال یک میلیون مشترک جدید به تعداد مشترکان صنعت برق افزوده می شود"، گفت: این تعداد مشترک جدید به همراه مصارف صنعتی جدید مجموعا 4.5 تا 5 درصد رشد مصرف به دنبال دارند.

سخنگوی صنعت برق اوج تقاضای مصرف برق ثبت شده تا این لحظه در طی سال جاری را 77 هزار و 514 مگاوات اعلام کرد و گفت: این عدد بسیار بزرگ رشد 7 درصدی را نشان می دهد که بخشی از آن به استفاده نادرست از وسایل سرمایشی باز می گردد.

الگوی مصرف برق در مناطق مختلف چقدر است؟

وی افزود: مناطق به 5 اقلیم شامل 4 منطقه گرمسیری و یک منطقه عادی تقسیم بندی شده اند که الگوی مصرف تعیین شده برای مناطق گرمسیر که عمدتا استانهای همجوار با خلیج فارس و دریای عمان هستند و رطوبت در آنها بالا بوده و بیشترین نقطه دمایی و دوره گرما را دارند، 2500 کیلووات ساعت در ماه است که حدود 85 درصد مردم این مناطق زیر این الگو برق مصرف می کنند و برای مناطق عادی که 80 درصد نیمه شمالی کشور و بقیه استانها را شامل می شود این الگو 300 کیلووات ساعت در ماه تعیین شده است.

سخنگوی صنعت برق در خصوص دلیل تفاوت اقلیم‌های مختلف، گفت: در مناطق گرمسیر با توجه به شرجی بودن هوا مردم از کولر گازی استفاده می کنند، اما در مناطق عادی استفاده از کولر آبی که دمای رفاه را هم تامین می کند.

استفاده نادرست از وسایل سرمایشی معضل شبکه برق کشور

رجبی مشهدی به گسترش پدیده غلط تبلیغ کولر گازی برای مناطق عادی کشور اشاره کرد و یادآور شد: مصرف برق هر کولر گازی 6 برای یک کولر آبی بوده و در صورتی که دمای آنها به جای 24 و 25 بر روی 17 نیز تنظیم شود 20 درصد مصرف برق را افزایش می دهد.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: در هر حال استفاده درست از وسایل سرمایشی در دوره گرما هم می تواند جلوی رشد مصرف بیهوده برق را بگیرد و هم شرایط تامین برق پایدار را فراهم کند. در منطقه ای که ساخت و ساز انجام می شود و ما زیرساختهای تامین برق آن منطقه را هم اصلاح کرده باشیم اگر همه تصمیم بگیرند از کولر گازی استفاده کنند، حتما به شبکه های برق آن منطقه فشار مضاعف وارد شده و ممکن است مشکلاتی را هم ایجاد کند.

انتهای پیام/