تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3723104
شناسه : 3723104
تاریخ :
تماس‌های محرمانه میان مقامات روسیه و آمریکا درباره اوکراین اقتصاد ایران: رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پایان سفرش به نیویورک، درباره گفتگوهای غیرعلنی با مقامات واشنگتن درباره اوکراین و تبادل زندانیان بین دو کشور، آمادگی مسکو برای همکاری با هر رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا و حمایت بسیاری از کشورها از رویکرد روسیه صحبت کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، شب گذشته، چهارشنبه، طی کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل که روسیه ریاست آنها را برعهده داشت، تایید کرد که سیاستمداران روسی و آمریکایی مذاکرات غیرعلنی درباره مناقشه اوکراین انجام داده‌اند که طی آنها گزینه‌های شرایط توافقات احتمالی صلح با کی‌یف را بررسی کردند.  

او  گفت: «من  به‌طور محرمانه به شما می‌گویم که ما تماس‌های غیرعلنی با آمریکایی‌ها از طریق سیاستمدارانی که یکدیگر را می‌شناسند و سیاست‌های دولت‌های خود را درک می‌کنند، داشتیم». 

لاوروف بدون اشاره به جزییات، به این نکته اشاره کرد که در جریان این مذاکرات، مسئله گنجاندن بندی در توافقات احتمالی صلح مبنی بر لغو قوانین منع استفاده از زبان روسی مطرح شد. به گفته او، سیاست‌مداران آمریکایی این موضوع را «مسائل داخلی اوکراین» نامیدند که مقامات کی‌یف باید به‌طور مستقل با آن‌ها برخورد کنند. 

در اواخر ماه ژوئن، سیمور هرش، روزنامه‌نگار معروف آمریکایی با استناد به منابع خبری، از برقراری تماس‌های غیررسمی میان آمریکا و روسیه خبر داده بود. به گفته او، پیشنهادات مطرح شده از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای حل و فصل مناقشه اوکراین، پس از این مذاکرات محرمانه ارائه شد.

تماس‌های سرویس‌های امنیتی روسیه و آمریکا درباره تبادل زندانیان 

 وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران اعلام کرد که سرویس‌های امنیتی روسیه و آمریکا در خصوص امکان تبادل زندانیان تماس‌هایی دارند، اما این قبیل موضوعات باید به دور از هیاهو بررسی شوند. 

سرگئی لاوروف گفت: «همه به‌خوبی می‌دانند که بررسی این موضوع باید به دور از هیاهو انجام شود. آمریکایی‌ها گهگاهی آن را در فضای عمومی مطرح می‌کنند که هیچ کمک‌کننده نیست، ولی چنین تماس‌هایی قطعاً وجود دارد». 

او یادآور شد: «طرف روسی شواهد غیرقابل انکاری از فعالیت‌های جاسوسی خبرنگار آمریکایی زندانی شده در روسیه، ایوان گرشکوویچ در اختیار دارد، بنابراین نمی‌تواند او را آزاد کند. ولی سرویس‌های امنیتی دو کشور بر اساس توافق میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از ژوئن 2021 تماس‌هایی برای بررسی امکان تبادل زندانیان بین دو کشور دارند».

آمادگی روسیه برای همکاری با هر رئیس‌جمهور آمریکا

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که مسکو آماده است با هر رهبر منتخبی در ایالات متحده که آماده گفت‌وگو با روسیه باشد، همکاری کند. 

سرگئی لاوروف افزود: « رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین بارها این موضوع را بیان کرده  که ما آماده‌ایم با هر رئیس جمهوری که توسط مردم آمریکا انتخاب شود و آماده گفت‌وگوی برابر و محترمانه با مسکو باشد، همکاری کنیم». 

او یادآور شد که جنگ تحریم‌ها میان مسکو و واشنگتن در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما آغاز شد. در دوره بعدی و با آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک افزایش یافت، اما همزمان با اعمال محدودیت‌ها، گفت‌وگوهایی میان روسیه و آمریکا در سطوح عالی انجام شد. اکنون، همان‌طور که لاوروف اشاره کرد، چنین ارتباطی وجود ندارد. 

یک روز قبل، ترامپ در مصاحبه‌ای با بلومبرگ اظهار داشت که روابط خوبی با پوتین داشته و تعاملات میان مسکو و واشنگتن «هرگز با تهدیدات مناقشه مواجه نبوده است». او همچنین او بیان کرد که طرفدار تحریم‌های ضدروسی نیست و «آن‌ها را دوست ندارد».

قصد روسیه برای کشف حقیقت در مورد حادثه «نورد استریم» 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که مسکو قصد دارد حقیقت ماجرای انفجار خطوط لوله گاز «نورد استریم» را کشف کند. 

او توضیح داد: «اگر آن‌ها به مسئله امنیت انرژی توجه داشتند، مجبور به بحث درباره اینکه چه کسی «نورد استریم» را منفجر کرده، می‌شدند. این موضوعی است که آن‌ها می‌خواهند هرچه زودتر بسته شود. اما ما به دنبال کشف حقیقت درباره «نورد استریم» هستیم».
لاوروف تاکید کرد که این موضوع همچنان مورد توجه است. به گفته او، طرف روسی در شورای امنیت روسیه  هم به مسئله انفجار این خط لوله گاز خواهد پرداخت. او توضیح داد که بیانیه دولت سوئد که به مدت یک و نیم سال به تحقیقات پرداخت و اکنون و بدون هیچ نتیجه مشخص آن را بسته شده اعلام کرد، برای هر کسی ناپسند و غیرقابل قبول است.

اشاره به حمایت بسیاری از کشورها از رویکردهای روسیه

سرگئی لاوروف که به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل چندین نشست این سازمان را برگزار کرد، سفر خود به نیویورک را مفید توصیف کرده و تأکید کرد که بسیاری از کشورها از رویکردهای روسیه حمایت می‌کنند.  

این دیپلمات بلندپایه با یادآوری اینکه طرف روسی انتظار داشت در بسیاری از مسائل، با توجه به تنش‌های موجود در عرصه بین‌المللی و روابط میان غرب جمعی و اکثریت جهانی، نتواند به توافق دست یابد، گفت: «اگرچه ما انتظارات زیادی نداشتیم، اما این گفت‌وگوها بسیار مفید بود. حداقل، اکثریت شرکت‌کنندگان موافق بودند که موضوع بحث منطقی است و مشکلات وجود دارد، و بسیاری از ارزیابی‌هایی که بیان شد، با دیدگاه ما درباره شکل‌گیری نظم چندقطبی جهان همخوانی داشت». 

لاوروف همچنین اعلام کرد که مباحثات مطرح شده طی یکی دو روز گذشته نه تنها در سازمان ملل بلکه در دیگر بسترهای چندجانبه، مانند گروه بیست، بریکس، سازمان همکاری شانگهای و دیگر مکان‌ها ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/