تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3723083
شناسه : 3723083
تاریخ :
صبحانه ای برای تسکین خارش نیش پشه اقتصاد ایران:  صبحانه محبوبی وجود دارد که می‌تواند خارش نیش پشه شما را تسکین دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایسنا،با روزهای گرم تابستان، پشه‌های مزاحم از راه می‌رسند و در حالی که فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، تماشای ستارگان و گردش در طبیعت دوباره امکان‌پذیر می‌شوند اما شما با واقعیت محافظت از خود در برابر این حشرات نیز روبرو خواهید بود.

اتفاق دیگری در این ماه‌های گرم رخ می‌دهد، پشه برخی افراد را نیش می‌زند و برخی به نظر می‌رسد به‌طور جادویی مصون از نیش پشه هستند. اگر شما یکی از افرادی هستید که پشه‌ها را به سمت خود جذب می‌کنید، شاید سعی می‌کنید وقتی بیرون می‌روید با شلوارهای بلند و پیراهن‌های آستین بلند از خود محافظت کنید اما همانطور که سعی می‌کنید خود را بپوشانید، هنوز کاملا ممکن نیست که از نیش زدن پشه‌ها جلوگیری کنید و همه ما می‌دانیم که بعد از نیش زدن چه اتفاقی رخ می‌دهد؛ خارش.

برای آن دسته از ما که برای تسکین خارش نیش پشه در قفسه‌های داروی خود جستجوی می‌کنیم، صبحانه محبوبی وجود دارد که می‌تواند درمان خانگی موثر در رفع خارش نیش پشه را دو چندان کند. ما در مورد بلغور جو دوسر صحبت می‌کنیم.

رفع خارش نیش پشه با بلغور جو دوسر

بر اساس نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۲۱ در مجله Foods منتشر شد، بتا گلوکان یا OBG موجود در جو دوسر دارای خواص تسکین‌دهنده، مرطوب‌کننده و ضد خارش است. بلغور جو دوسر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و لیپیدهاست.

جو دوسر با خواص ضد التهابی تسکین‌دهنده خارش است پوست را مرطوب می‌کند و التهاب را برای تسکین پوست تحریک شده و خارش به هر دلیلی کاهش می‌دهد.

به جای خاراندن نیش پشه، دفعه بعد که از پیاده‌روی طولانی به خانه برگشتید، این درمان خانگی را امتحان کنید. بلغور جو دوسر کلوئیدی، دانه جو دوسر آسیاب شده، بهترین مورد برای این کار است. می‌توانید آن را مستقیما از فروشگاه تهیه کنید یا جو معمولی بدون طعم را در غذاساز خرد کنید تا پودر شود. در واقع، بلغور جو دوسر کلوئیدی، ماده‌ای موثر برای انواع مشکلات خارش پوستی مانند اگزما، کهیر، پسوریازیس، مسمومیت با پیچک سمی، پوست خشک و حتی آفتاب سوختگی است. به همین دلیل است که حمام بلغور جو دوسر برای تسکین جوش توصیه می‌شود. متخصصان در مورد حمام بلغور جو دوسر، روش‌هایی ارائه کردند که می‌توانید برای نیش پشه‌های خارش‌دار به سراغ آنها بروید.

استعمال بلغور جو دوسر روی نیش پشه

خمیری که از بلغور جو دوسر کلوئیدی تهیه شده است را روی پوست قرار دهید و یا در حمام بلغور جو دوسر کلوئیدی قرار بگیرید، هر دو مورد می‌توانند برای درمان نیش پشه موثر باشند. حمام مزیت اضافه‌ای دارد که شما را آرام و ذهن شما را از خارش دور می‌کند. برای درست کردن خمیر، کافی است مقدار مساوی بلغور جو دوسر و آب گرم را با هم ترکیب و آن را مخلوط کنید تا به قوام غلیظ برسد. محل‌های نیش پشه را با دقت انتخاب کنید و خمیر چسبنده را روی آنها بمالید و مطمئن شوید که آنها را کاملا پوشاندید، بگذارید حدود ۱۰ دقیقه قبل از شستشو یا پاک کردن روی پوست بماند.

حمام بلغور جو دوسر ممکن است گزینه خوبی برای زمانی باشد که نقاط خارش زیادی دارید. وان حمام خود را با آب گرم (نه خیلی داغ) پر کنید و مقداری بلغور جو دوسر آسیاب شده (حدود یک یا دو فنجان) در آب بپاشید. داخل وان شوید و مطمئن شوید که مکان نیش پشه را در آب بلغور جو دوسر فرو برده‌اید و حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از اینکه خودتان را خشک کنید در این آب استراحت کنید. ماندن طولانی‌مدت در حمام بلغور جو دوسر می‌تواند پوست شما را خشک کند. البته به علائم آلرژی مرتبط با جو دوسر توجه کنید. اگر به این ماده حساسیت دارید، ممکن است پوست شما احساس خارش کند و قرمز یا تحریک شود. اگر این اتفاق رخ داد، معمولا آنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه موثر هستند.

درمان‌های خانگی دیگر

اگر شما از افرادی هستید که از خارش شدید ناشی از نیش پشه رنج می‌برید، تمام تلاش خود را بکنید تا مکان نیشه پشه را نخارانید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، پوست شکننده خواهد شد و می‌تواند باعث عفونت شود. در عوض، قفسه‌ها و یخچال خود را بررسی کنید زیرا احتمالا یک یا چند مورد از این درمان‌های طبیعی و آسان برای استفاده دارید:

• یخ :کمپرس سرد یا کمپرس یخ را روی نیش پشه قرار دهید و بگذارید پنج تا ۱۰ دقیقه بماند تا التهاب را کاهش داده و خارش را تسکین دهید. در صورت لزوم برای تمام گزش‌های خارش‌دار این مورد را تکرار کنید.

• گرما: اگر سرما برای تسکین التهاب و خارش موثر نبود، از کمپرس گرم استفاده کنید، پنج تا ۱۰ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده بگذارید و در صورت نیاز تکرار کنید.

• بلغور جو دوسر: همانطور که در بالا ذکر شد، این غذای محبوب صبحانه همچنین می‌تواند خارش را متوقف کند. فقط یک خمیر از مقدار مساوی آب و بلغور جو دوسر درست کنید. روی نیش پشه بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و پاک کنید.

• آلوئه‌ورا: آلوئه‌ورا، گیاه دارویی طی قرن‌ها بوده است و برای درمان بیماری‌های پوستی ازجمله نیش حشرات استفاده می‌شود. یک تکه گیاه آلوئه ورا را بشکنید، آن را روی محل گزش بمالید و بگذارید خشک شود تا فورا تسکین یابید.

• جوش شیرین: جوش شیرین که تقریبا در هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شود، کاربردهای زیادی دارد، از پخت نان گرفته تا پاک کردن فاضلاب. این ترکیب همچنین به‌عنوان بی‌کربنات سدیم شناخته می‌شود، جوش شیرین نیز ممکن است باعث تسکین نیش پشه شود. توصیه می‌شود یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقدار کافی آب مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود و آن را روی محل نیش حشره بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. اگر تحریک پوست رخ داد، این درمان را متوقف کنید.

• ریحان: گیاه ریحان معطر برای عفونت‌های پوستی استفاده می‌شود و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در برگ ریحان ممکن است التهاب را کاهش دهد. نحوه استفاده دو فنجان آب و نصف اونس برگ خشک ریحان را بجوشانید. اجازه دهید خنک شود و با استفاده از یک دستمال آن را به آرامی روی نیش پشه بمالید همچنین برگ‌های تازه ریحان را ریز خرد کرده و روی پوست بمالید.

منابع

https://www.healthline.com

https://swatmosquitosystems.com