تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3723041
شناسه : 3723041
تاریخ :
خرید تضمینی ۱۵۰ هزار تن گندم در استان مرکزی اقتصاد ایران: اراک- مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: تاکنون ۱۵۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این استان خریداری شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا ملکی اظهار کرد: هرساله خرید گندم از کشاورزان استان مرکزی از دهه اول خرداد و هم‌زمان با آغاز برداشت محصول از شهرستان ساوه، آغاز و تا پایان شهریور ادامه دارد.

وی افزود: امسال نیز، خرید تضمینی گندم از ۶ خردادماه امسال آغاز و تا کنون ۱۵۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خریداری شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد و این در حالی است که متوسط افزایش خرید در کشور ۱۳ درصد است.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: علیرغم تداوم شرایط خشکسالی در سنوات اخیر، در دولت سیزدهم توفیقات ارزشمندی در حوزه خودکفایی گندم حاصل شد.

وی ادامه داد: سال گذشته در استان مرکزی با خرید تضمینی بیش از ۲۵۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان، رشد ۳۰ درصدی خرید نسبت به سال ۱۴۰۱ و رشد ۱۹۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ رقم خورد.

ملکی گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم قیمت خرید تضمینی گندم از کیلویی ۵ هزار تومان ابتدا به ۷,۵۰۰ تومان افزایش یافت و سپس این رقم در ابتدای سال ۱۴۰۱ به ۱۱,۵۰۰ تومان و مجدد به ۱۳ هزار تومان افزایش یافت.

وی بیان کرد: قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۱,۵۰۰ تومان به علاوه ۱,۵۰۰ تومان یارانه کاشت و ۲ هزار تومان جایزه تحویل تعیین شد که در نهایت این رقم برای سال ۱۴۰۳ به ۱۷,۵۰۰ تومان افزایش یافت.

ملکی گفت: نگاهی اجمالی به قیمت خرید تضمینی گندم قبل از سال ۱۴۰۰ و پس از آن نشان می‌دهد که این نرخ در دولت سیزدهم با افزایش ۲۵۰ درصدی همراه بوده است.