تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3723022
شناسه : 3723022
تاریخ :
قایقرانی؛ ششمین حضور با تعداد بیشتر/ امید به ثبت رکوردهای بهتر اقتصاد ایران: قایقرانی ایران در حالی با در اختیار داشن بیشترین نفرات پا به آبهای فرانسه می گذارد که امیدوار است در ششمین تجربه المپیکی خود عملکرد بهتری نسبت به دوره های گذشته داشته باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، قایقرانی ایران در بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای نخستین بار با دو رکورد شکنی حضور خود را ثبت می کند. این رشته در حالی ششمین تجربه پاروزنان خود را در این رویداد بدست خواهد آورد که برای اولین با ۵ ورزشکار و در چهار قایق در این رویداد حاضر است.

همین طور قایق دو نفره زنان ایران در رشته روئینگ به عنوان یک رشته تیمی دو نفره برای نخستین بار سهمیه حضور در بازیهای المپیک را گرفته که این امتیاز نه تنها برای قایقرانی بلکه برای کاروان ایران هم بسیار با اهمیت است.

کاروان قایقرانی ایران در بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس با ۵ ورزشکار حاضر خواهد شد که از نظر تعداد قایقران شاهد یک رکورد شکنی در این رشته از لحاظ تعداد نفرات خواهیم بود. همچون ادوار گذشته قایقرانی در دو بخش آّبهای آرام و رپئینگ موفق به کسب سهمیه المپیک شده و باز هم رشته هایی چون اسلالوم و بادبانی از کسب سهمیه حضور در این بازیها بازماندند.

مهسا جاور، زینب نوروزی و فاطمه مجلل در روئینگ، علی آقامیرزایی و محمدنبی رضایی در کایاک و کانونمایندگان ایران در المپیک پاریس هستند.

قایقرانی که با شرایط ایده آل تری همچون اردوهای برون مرزی بلند مدت برای روئینگ در روسیه و یک اردوی متصل به بازیهای المپیک برای دو قایقران آبهای آرام در ایتالیا تلاش کرده تا کاستی هایی چون نبود پیست تخصصی روئینگ و مسابقات تدارکاتی را جبران کند، به کسب یک نتیجه ایده آل و صعود دوباره قایقرانان به رتبه های بالاتر بسیار امیدوار است.

هرچند کسب نتیجه در این رشته بسیار سخت است اما با نگاهی به روند رو به رشد قایقرانان در ادوار المپیک می توان به ثبت رتبه های بالاتر هم امیدوار بود.

شروع قرن و خوش شانسی قایقرانی

اولین حضور قایقرانی ایران در بازیهای المپیک به المپیک سیدنی بر می گردد. در این المپیک که با شروع قرن بیستم همراه بود نادر عیوضی از ایران توانست نخستین نماینده کشورمان در قایقرانی لقب بگیرد.پس از آن قایقرانی حضوری متوالی در بازیهای المپیک را تجربه کرده است. قایقرانی روئینگ هم با وجود اینکه قدمت زیادی در ایران ندارد در ۴ دوره موفق به کسب سهمیه ورودی بازیها شده و حتی بهترین نتیجه ادوار قایقرانی متعلق به یک بانوی قایقران روئینگی است.

ترین های قایقرانی

ایران برای نخستین بار با پنج قایقران به المپیک ۲۰۲۰۴ پاریس می‌رود. همین طور برای اولین‌بار در قایق دو نفره زنان به رقابت خواهد پرداخت. بیشترین تعداد قایقران هم در المپیک پاریس برای این رشته ثبت می شود.

اولین حضور قایقرانی به سال ۲۰۰۰ و تنها با حضور یک پاروزن بر می گردد. این تنها دوره ای بود که ایران با کمترین قایقران در این رویداد حاضر بوده است.

بهترین نتیجه قایقرانی ایران در بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو توسط نازنین ملایی و در رویینگ ثبت شد قایقران ایران برای اولین بار به فینال B راه یافت و رتبه یازدهم را از آن خود کرد.

زنان ایران در المپیک پاریس بیشترین تعداد سهمیه را از آن خود کرده اند. در بازیهای پیش رو سه قایقران زن در روئینگ پارو خواهند زد. اما بیشترین تعداد حضور هم در همین المپیک پاریس رقم خواهد خورد. علی آقا میرزایی و مهسا جاور دومین حضور خود را در بازیهای المپیک ثبت می کنند.

علی آقامیرزایی در کایاک مردان آبهای آرام پیش از این در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز حاضر بوده است. مهسا جاور هم در المپیک ۲۰۱۶ ریو شرکت کرد. این دو پاروزن دومین تجربه خود را در المپیک پاریس بدست خواهند آورد. قبل از این دو ورزشکار، محسن شادی در رشته روئینگ مردان در المپیک های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ چین و لندن نماینده ایران بود.

می توان المپیک پاریس ۲۰۲۴ را برای قایقرانی ایران از لحاظ ترین هایی چون، بیشترین تعداد قایقران، بیشترین تعداد قایقران زن، ثبت دومین حضور دو پاروزن و حضور یک رشته تیمی برای کاروان ایران بهترین حضور این رشته در تاریخ ادوار المپیک قلمداد کرد.

قایقرانی؛ ششمین حضور با تعداد بیشتر/ امید به ثبت رکوردهای بهتر

نتایج قایقرانی ایران در ادوار بازی‌های المپیک به این شرح است:

المپیک ۲۰۰۰ سیدنی

ادر عیوضی در رشته آبهای آرام و در مرحله گروهی کایاک ۵۰۰ و ۱۰۰۰ متر هشتم شد و به نیمه‌نهایی راه پیدا نکرد.

المپیک ۲۰۰۸ پکن

قایقرانی در این دوره تنها دو نماینده در رشته روئینگ داشت. محسن شادی در فینال E روئینگ مردان اول و در مجموع بیست‌وپنجم المپیک شد. هما حسینی پرچمدار کشورمان هم در رتبه بیست‌وششم المپیک قرار گرفت.

المپیک ۲۰۱۲ لندن

احمدرضا طالبیان که این روزها سرمربیگری تیم پاراکانوی ایران در بازیهای المپیک پاریس برعهده دارد، در مرحله گروهی ماده کایاک مردان ششم شد و به نیمه‌نهایی نرفت. آرزو حکیمی در مرحله گروهی کایاک ۲۰۰ و ۵۰۰ متر هفتم شد و به نیمه‌نهایی نرسید.

محسن شادی در فینال D رشته روئینگ ششم و در مجموع بیست‌ودوم المپیک شد. سولماز عباسی در فینال D این رشته ششم و در مجموع بیست‌وچهارم المپیک شد.

المپیک ۲۰۱۶ ریو

در این دوره ایران دو نماینده در بازیهای المپیک داشت. عادل مجللی در نیمه‌نهایی ماده کانوی آبهای آرام ششم شد و به فینال بازیها صعود نکرد.

مهسا جاور در اولین حضور خود در بازیهای المپیک در در فینال E روئینگ دوم شد و در مجموع رتبه بیست‌وهشتم المپیک را از آن خود کرد.

المپیک ۲۰۲۰ توکیو

در این رویداد، ایران با دو قایقران در بخش آبهای آرام و روئینگ شرکت کرد. علی آقامیرزایی در یک‌چهارم نهایی ماده کایاک مردان چهارم شد و به نیمه‌نهایی صعود نکرد. نازنین ملایی برای اولین بار در روئینگ زنان به فینال B صعود کرد و ششم شد. وی در مجموع در رتبه یازدهم المپیک قرار گرفت.

برنامه رقابت نمایندگان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به این شرح است:

شنبه ۶ مرداد
مرحله گروهی روئینگ یک‌نفره زنان: فاطمه مجلل از ساعت ۱۱:۴۲ (به وقت ایران)
مرحله گروهی روئینگ دونفره زنان: مهسا جاور و زینب نوروزی از ساعت ۱۳:۳۰
چهارشنبه ۱۷ مرداد
مرحله گروهی کایاک ۱۰۰۰ متر مردان: علی آقامیرزایی از ساعت ۱۲:۱۰
مرحله گروهی کانو ۱۰۰۰ متر مردان: محمدنبی رضایی از ساعت ۱۳:۱۰