تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3722951
شناسه : 3722951
تاریخ :
نشست شورای امنیت سازمان ملل؛ تاکید بر آتش بس در غزه اقتصاد ایران: نشست شورای امنیت سازمان ملل امروز چهارشنبه با موضوع رسیدگی به بحران غزه و تاکید بر آتش بس در این منطقه با ریاست سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برگزار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کورتینای راترای رئیس دفتر آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خطاب به نمایندگان حاضر در نشست شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد که علاوه بر شرایط دشوار در منطقه جنگ زده غزه، خطر گسترش جنگ به منطقه هر روز افزایش می‌یابد.

این مقام سازمان ملل با تاکید بر اینکه هیچ چیز نمی‌تواند تنبیه دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه کند، افزود که در هفته‌های گذشته عملیات نظامی اسرائیل و درگیری در سراسر غزه تشدید شده است درحالیکه شلیک راکت از سوی گروه‌های فلسطینی نیز ادامه دارد.

راترای در ادامه تصریح کرد: رفح ویران شده و گذرگاه رفح بسته است و عملیات بشردوستانه را دشوار کرده است. تقریبا دو میلیون نفر آواره شدند. هیچ کجا در غزه امن نیست.

سرگئی لاوروف نیز به عنوان رئیس این جلسه تاکید کرد: در 10 ماه گذشته، تقریبا 40 هزار نفر جان خود را از دست داده و 90 هزار نفر زخمی شدند که اکثر آنها کودک و زن هستند.

وی با استفاده از یک مقایسه برای نشان دادن آمار وحشتناک جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: این تعداد دو برابر تلفات غیرنظامی در جریان جنگ 10 ساله در جنوب شرقی اوکراین (اشاره به آغاز جنگ در سال 2014 در شرق اوکراین) است.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد که تعداد تلفات نیروهای بشردوستانه سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی در غزه در حال حاضر به 300 نفر رسیده است که بزرگترین تلفات در تاریخ مدرن است.

لاوروف در این اظهارات در نشست شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرد که میزان بی‌سابقه خشونت در خاورمیانه عمدتاً نتیجه سیاست آمریکا در منطقه بود و فدراسیون روسیه طرفدار آتش بس دائمی و گسترده در مناقشه خاورمیانه است.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با سیاست‌های گسترش جنگ رژیم صهیونیستی ابراز داشت: اسرائیل می‌خواهد در تشدید تنش با ایران آمریکا را نیز درگیر کند.

لاوروف در خصوص رابطه با ایالات متحده از کانال‌های مستقیم گفت: روسیه و آمریکا در سطوح مختلف تماس‌های تلفنی برقرار می‌کنند، اما هیچ چیز قابل توجهی در آن وجود ندارد.

لبنان: در مورد اشتباه محاسباتی و کشاندن منطقه به جنگ هشدار می‌دهیم

عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان در نشست شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: بار دیگر درباره اشتباه محاسباتی، سیاست بازی با آتش و کشاندن کل منطقه به سمت یک وضعیت انفجاری هشدار می‌دهیم. 

وی اضافه کرد: ما مجددا تاکید می‌کنیم که خواستار جنگ نیستیم و تلاش‌هایمان برای جلوگیری از افتادن در دام بی پروایی اسرائیل که به دنبال ادامه جنگ در غزه و گسترش دامنه جغرافیایی آن است ادامه می‌یابد.

وزیر خارجه لبنان همچنین خاطر نشان کرد: جنگ در لبنان کل خاورمیانه را به لرزه در خواهد آورد و تبدیل به یک مساله فرامرزی خواهد شد و منجر به بحران آوارگی جدیدی خواهد شد که اروپا در امان نخواهد ماند.

چین: اسرائیل تنبیه دسته جمعی فلسطینی‌ها را متوقف کند

فو کونگ نماینده چین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل از رژیم صهیونیستی خواست تا تنبیه دسته جمعی که منجر به شهادت هزاران فلسطینی در غزه شده را متوقف کند.

وی در سخنرانی در این نشست تاکید کرد: عملیات نظامی اسرائیل منجر به آزادی گروگان‌ها (اسرا) نمی‌شود. از اسرائیل می‌خواهیم تا تنبیه دسته جمعی فلسطینی‌ها را متوقف کند.

انگلیس: یک کشور مستقل برای فلسطینی‌ها حق انکارناپذیر آنها است

باربارا وودوارد نماینده انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با مساله بحران در غزه اعلام کرد که یک کشور با حاکمیت، حق غیر قابل انکار برای مردم فلسطین است.

وی مدعی شد که سفر اخیر دیوید لمی وزیر خارجه انگلیس به منطقه نشان دهنده تعهد تزلزل ناپذیر لندن به این هدف است.

نماینده انگلیس در سازمان ملل عنوان کرد که کی‌یر استارمر نخست وزیر این کشور خواستار آتش بس فوری، افزایش کمک‌ها و آزادی اسرا است درحالیکه همچنین انگلیس نگران تشدید تنش در امتداد خط آبی (مربوط به لبنان) است.

ژست نگرانی آمریکا از جنایت شهرک نشین‌های صهیونیست در کرانه باختری

لیندا توماس سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت در خصوص وضعیت خاورمیانه، شامل مسأله فلسطین، اعلام کرد: در کرانه باختری، واشنگتن همچنان نگران افزایش قابل توجه خشونت مرگبار علیه غیرنظامیان فلسطینی از سوی شهرک نشینان افراطی خشن است. ایالات متحده این اقدام‌ها را به شدت محکوم می‌کند.

وی در ادامه افزود: ما همچنین نگرانی خود را نسبت به اعلامیه اخیر اسرائیل مبنی بر گسترش شهرک‌ها، اعلام گسترش اراضی دولتی و قانونی کردن کانون شهرک سازی‌ها تکرار می‌کنیم. اقدامات یکجانبه مانند برنامه شهرک سازی اسرائیل با قوانین بین المللی مغایرت دارد و برای راه حل دو دولتی مضر است.

لیندا توماس همچنین در مورد شرایط غزه مدعی شد: ما امیدواریم که آتش‌بس در غزه به دیپلماسی با هدف کاهش تنش در امتداد خط آبی کمک کند.

تکمیل می‌شود...