تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3722932
شناسه : 3722932
تاریخ :
حمله تروریستی مسقط؛ نقشه‌ شوم برای سوئیس خاورمیانه اقتصاد ایران: عملیات تروریستی در مسقط میتواند انتقام رژیم صهیونیستی از سیاستهای دولت و ملت عمان در حمایت از فلسطین و مردم غزه طی ۹ ماه گذشته باشد. عمان برخلاف برخی از کشورهای عربی از همراهی با رژیم صهیونیستی و حمایت از جنایت در غزه اجتناب کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دوشنبه شب در تحولی دور از انتظار حمله‌ای مسلحانه به مسجد «علی ابن ابی طالب» (ع) در مسقط رخ داد که منجر به جان باختن شش نفر از جمله یک پلیس عمانی و زخمی شدن دستکم 30 نفر شد.

مقامات عمانی در ابتدا تاکید کردند که این درگیری مسلحانه بوده و از بکارگیری حمله تروریستی درخصوص این حمله خودداری کردند ولی تصاویر منتشر شده از این رویداد حاکی از آن بود که حمله‌ای تروریستی رخ داده است.

کشور عمان , داعش | گروه تروریستی داعش , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کشور امارات متحده عربی ,

پس از آنکه سایت «اعماق» به عنوان ارگان رسمی داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت، روشن شد که این گروه تروریستی در پشت پرده این عملیات خونین بود.

وقوع چنین حمله‌ای در کشور عمان برای بسیاری دور از انتظار بود؛ چراکه اولا در عرصه اجتماعی مردم این کشور به رواداری مذهبی و دور بودن از قومگرایی و افکار تکفیری شهره هستند. از سوی دیگر دولت این کشور هم سیاست‌های مسالمت‌جویانه‌ای دارد و با سیاست اجتناب از تنش باعث شده تا بسیاری از سلطنت عمان با عنوان سوئیس خاورمیانه یاد کنند.

در این میان سوال بزرگ این است که چرا چنین حمله تروریستی در عمان رخ داد؟ علاوه بر این می‌توان این امر را مطرح کرد که زمان‌بندی این حمله نیز دارای اهمیت بالایی است و در این برهه از تحولات پیچیده در منطقه، معنی وقوع این حمله چیست؟

به نظر می‌رسد از جنبه سیاسی، مواضع عمان در حمایت از مردم فلسطین از زمان عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر 2023 تاکنون بی نظیر بوده است. در حقیقت مسقط پیشروتر از همه کشورهای عربی در خلیج فارس و منطقه غرب آسیا علیه رژیم صهیونیستی موضع گیری کرده و جنایات و کشتار زنان و کودکان فلسطینی در غزه به دست نظامیان اسرائیلی را محکوم کرده است. عمان با وجود ظرفیت های محدود همچون وسعت، جمعیت و ... با تمام امکانات علیه صهیونیست‌ها عمل کرده است.

کشور عمان , داعش | گروه تروریستی داعش , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کشور امارات متحده عربی ,

مردم عمان نیز در حمایت از فلسطین جلوتر از دیگر ملت‌های منطقه با تحریم کالاهای صهیونیستی و محکومیت جنایات اسرائیل در حد امکان علیه این رژیم واکنش نشان داده‌اند.

به نظر می رسد در چنین شرایطی داعش به مانند گذشته در راستای منافع رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه فعال شده و از کشورهایی که از جنایات این رژیم در غزه حمایت نکرده و آن را محکوم کرده‌اند، انتقام می‌گیرد.  این گروه تروریستی به عنوان بازوی پنهان اسرائیل در منطقه تلاش خواهد کرد تا با حملات ایذایی، کشورهای منطقه را درگیر مسائل امنیت داخلی کند.

کشور عمان , داعش | گروه تروریستی داعش , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کشور امارات متحده عربی ,

علاوه بر جنبه امنیتی، از جنبه اقتصادی هم می‌توان نسبت به عملیات داعش در عمان اهتمام ویژه ای داشت؛ چراکه این کشور طی سال‌های اخیر با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی و تجاری تبدیل به رقیب برخی کشورهای شورای همکاری شده است.

افزایش قدرت بنادر و تبدیل عمان به قطب تجاری در منطقه خلیج فارس، منافع برخی شیخ نشین‌های منطقه را تهدید می‌کند؛ کما اینکه برخی از کشورهای مزبور پیش از این با اجرای سیاست محاصره در قبال قطر تلاش کردند دوحه را به زانو درآورند.

با این حال همانطور که در ماجرای محاصره قطر برخی شیخ نشین‌های ماجراجو موفق به پیشبرد مطامع خود نشدند، این بار نیز نمی توانند موفق شوند چرا که امنیت عمان بخشی لاینفک از امنیت منطقه است و جمهوری اسلامی ایران هرگز نسبت به امنیت منطقه بی‌تفاوت نمی‌ماند.

انتهای پیام/