تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3722831
شناسه : 3722831
تاریخ :
بیش از ۱۰ درصد جمعیت خراسان رضوی تحت پوشش بهزیستی هستند اقتصاد ایران: مشهد- مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه بیش‌از ۱۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی هستند، گفت: در تمامی بخش‌ها ۶۰ هزار پرونده وجود دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود فیروزی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به‌مناسبت هفته بهزیستی که در شیرخوارگاه حضرت‌علی‌اصغر (ع) برگزار شد، اظهار کرد: خدمات بهزیستی از قبل از تولد شروع و تا بعد از فوت فرد نیز ادامه پیدا می‌کند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی به گستره جامعه هدف بهزیستی اشاره کرد و افزود: حدود ۱۵۰ هزار فرد دارای معلولیت در بهزیستی داریم.

و با بیان اینکه بیش‌از ۱۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی هستند، خاطر نشان کرد: در تمامی بخش‌ها ۶۰ هزار پرونده در حوزه افراد محروم، نیازمندان، زنان سرپرست‌خانوار، زنان بی‌سرپرست، زنان خودسرپرست، ایتام و افراد معلول وجود دارد که در مجموع، ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار پرونده می‌شود و اگر بُعد خانوار را در نظر بگیریم، مجموع آن‌ها ۷۰۰ هزار پرونده خواهد شد.

فیروزی بیان کرد: حدود ۳۰۰ مرکز شبانه‌روزی با ۲۵ تا ۳۰ هزار عضو مقیم، ۱۰۰ مرکز توان‌بخشی روزانه و ۱۰۰ خانه فرزندان برای فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست در استان وجود دارد که از فرزندان سه تا ۱۸ سال نگهداری می‌کنند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: تا پایان سال ۱۳۹۹، تعداد خانوارهای مددجوی تحت پوشش بهزیستی ۱۸۱ هزار و ۶۴۱ خانواده بود که پایان خرداد ۱۴۰۳ به ۲۰۸ هزار و یک نفر رسید و ۱۴.۵ درصد افزایش داشت.

وی ابراز کرد: تعداد افراد تحت پوشش از ۴۹۹ هزار و ۳۹۶ نفر در پایان سال ۹۹ با ۱۰ درصد افزایش، به ۵۴۹ هزار و ۸۳۸ نفر در خرداد ۱۴۰۳ رسید. تعداد زنان سرپرست‌خانوار نیز با ۴۸ درصد افزایش از ۱۳ هزار و ۷۸۲ نفر به ۲۰ هزار و ۴۴۶ نفر رسیده است و دیگر زن سرپرست‌خانوار تحت پوشش نداریم.

فیروزی ادامه داد: مستمری افراد دارای معلولیت توان‌بخشی از ۶۰ هزار نفر به ۱۰۰ هزار نفر رسیده و ۶۰ تا ۶۵ درصد افزایش داشته است. از نظر مبلغ نیز افزایش بیش‌از سه‌برابری در کمتر از سه سال اتفاق افتاده که این باعث شده مبلغ پرداختی ماهیانه از ۲۵ میلیارد با ۴۰ درصد افزایش، به ۱۳۳ میلیارد تومان برسد.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر، حتی یک فرد دارای ضایعه‌نخاعی پشت نوبت مستمری، حق پرستاری و کمک‌هزینه لوازم بهداشتی نداریم، خاطرنشان کرد: حق پرستاری افراد دارای ضایعه‌نخاعی ۲۵ درصد افزایش داشته است و از ۱۷۳۴ نفر تحت پوشش به ۲۱۴۵ نفر رسیده. همچنین مبلغ آن با ۳۲۶ درصد افزایش، از ماهیانه یک میلیارد تومان به چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی به افزایش ۷۵ درصدی کمک هزینه اجتماعی و معیشت زنان سرپرست خانواده اشاره و اضافه کرد: کمک‌هزینه اجتماعی و معیشت زنان سرپرست‌خانوار از ۱۱ هزار و ۵۴۵ نفر به ۲۰ هزار و ۱۸۷ نفر رسیده است. همچنین مبلغ از پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان ماهانه به ۳۰ میلیارد تومان رسیده و حدود ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

فیروزی تصریح کرد: کمک‌هزینه معیشت خانواده‌های دارای فرزندان دوقلوی نیازمند از ۲۵۱ خانواده به ۴۲۸۳ نفر رسیده و ۱۶۰۶ درصد افزایش داشته و مبلغ نیز با ۵۲۷۱ درصد افزایش از ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان به ۱۲ میلیارد تومان رسیده است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: کمک‌هزینه معیشت خانواده‌های دارای فرزند سه‌قلو و بالاتر نیز از ۲۵۹ خانواده به ۲۶۹ خانواده رسیده و چهار درصد افزایش داشته است. همچنین مبلغ آن با ۲۳۹ درصد افزایش، از ۲۴۶ میلیون تومان ماهانه به ۸۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی گفت: در زمینه حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده، در پایان سال ۱۳۹۹ کل افرادی که کمک‌هزینه پرستاری دریافت می‌کردند، ۷۴۳ نفر بودند، اما الان به حدود ۱۲ هزار نفر افزایش پیدا کرده و ۱۴۴۴ درصد افزایش داشته است. مبلغ آن نیز از ماهانه ۴۵۰ میلیون تومان به ۲۴ میلیارد تومان ماهانه افزایش یافته و ۵۲۱۷ درصد افزایش داشته است.

فیروزی بیان کرد: کمک‌هزینه امداد کودکانی که توسط فردی از خانواده نگهداری می‌شود، دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ماهانه است. این امداد بگیران ۲۱۶۸ نفر بودند که با ۱۶ درصد افزایش به ۲۵۲۰ نفر رسیدند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: سال گذشته، به تمام فرزندان ما که ترخیص شدند، ۲۰۰ میلیون تومان بلاعوض دادیم که مبلغ قابل‌توجهی است.

وی برگزاری آزمون استخدام دستگاه‌های دولتی ویژه معلولان در سراسر کشور را از دیگر اقدامات ویژه دولت سیزدهم به معلولان و تحقق کامل استخدام سه درصد ظرفیت استخدام برای معلولان دانست و گفت: در قالب این آزمون ۳۲۰ نفر برای بکارگیری در بخش‌های مختلف بهزیستی شرکت کردند.