تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3722780
شناسه : 3722780
تاریخ :
ولایت بزرگترین نعمت الهی است اقتصاد ایران: قم- استاد حوزه علمیه قم گفت: ولایت بزرگترین نعمت و برترین حکم الهی و از مهم‌ترین احکام الهی و از اساسی‌ ترین اصول شریعت بوده که برتر از همه احکام فرعی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت ولایت گفت: خداوند متعال نعمت‌های مادی و معنوی فراوانی به انسان عطا نموده که نعمت‌های مادی قابل شمارش نیست، اما برخی از نعمت‌های معنوی عبارتند از نعمت تندرستی، نعمت امنیت، نعمت ایمان، نعمت قرآن، نعمت پیامبر اکرم (ص) و نعمت ولایت غیر قابل شمارش هستند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ولایت بزرگترین نعمت الهی است افزود: همچنان که خداوند در ماجرای غدیر فرمود «و اتممت علیکم نعمتی» یا در جای دیگر می‌فرماید «ثم لتسلئن یومئذ عن النعیم»

وی ادامه داد: فردای روز قیامت از نعمت سوال می‌شود و مقصود از این نعمت، ولایت است و در حدیثی امام رضا علیه السلام فرمود «خداوند بالاتر از آن است که از آب و نان سوال کند مقصود از نعیم. نعمت ولایت است.»

وی افزود: ولایت برترین حکم الهی است و ولایت از مهم‌ترین احکام الهی و از اساسی‌ترین اصول شریعت است که برتر از همه احکام فرعی است.

حجت الاسلام میرعمادی ادامه داد: در حدیثی از امام محمد باقر علیه السلام نقل شده که اسلام بر ۵ پایه نماز، زکات، روزه، حج و ولایت استوار است و آنگونه که به ولایت ندا شده، به چیزی فراخوانده نشد، اما مردم چهار رکن را گرفتند ولی ولایت را رها کردند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: زراره می‌گوید از امام سوال کردم کدام یک از ارکان پنجگانه افضل و برتر است؟ فرمود ولایت، چون ولایت کلید آن‌ها و والی دلیل و راهنمای آن‌هاست.

وی با بیان اینکه ولایت شرط قبولی اعمال است گفت: شرط قبولی اعمال و برخورداری از پاداش الهی، ولایت است.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: در روایتی امام صادق علیه السلام فرمود، آگاه باشید اگر شخصی شب را به نماز و روز را به روزه سپری کند و همه اموال خود را در راه خدا صدقه بدهد و پیوسته به زیارت خانه خدا برود «لم یعرف ولایت ولی الله» ولی معرفت ولایت ولی خدا نداشته باشد تا از او پیروی کند و اعمالش را با راهنمایی او انجام بدهد چنین کسی بر خدا حق دریافت پاداش ندارد.

وی با اشاره به اقسام ولایت گفت: ولایت خدا، ولایت رسول خدا، ولایت امامان معصوم، ولایت فقیه، در مقبوله عمر بن حنظله از امام صادق (ع) نقل شده که آن حضرت فرمود «فانی قد جعلته علیکم حاکما» شما در مسائل قضائی، سیاسی و اجتماعی به فقیه عادل مراجعه کنید پس چنین کسی را بر شما حاکم قرار دادم و این روایت مهم‌ترین دلیل بر ولایت فقیه است.

وی عنوان کرد: مردم در برابر ولایت وظایف و مسؤولیت سنگین بر عهده دارند از جمله معرفت ولی خدا است، بدین معنا که شخص باید اهداف ولی خدا، مأموریت ولی خدا و انتظارات ولی خدا را بشناسد زیرا ولی خدا حکم قطب نما را دارد جهت صحیح حرکت را نشان می‌دهد امام جلودار است به اعمال و عبادات جهت می‌دهد در نتیجه کسی که امام و ولی خدا را بشناسد هرگز گمراه نمی‌شود.

وی ادامه داد: همراهی با ولی خدا مهم اشت و تبعیت و اطاعت از ولی خدا مهم‌ترین وظیفه مردم است در زیارت عاشورا می‌خوانیم «فاسئلوا الله الذی اکرمنی بمعرفتکم و معرفت اولیائکم و رزقنی البرائه من اعدائکم ان یجعلنی معکم فی الدنیا والاخره»

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: شرط همراهی و معیت ولی خدا، معرفت امام و معرفت دوستان امام و برائت و دوری از دشمنان آن هاست که با ملاحظه این شرایط انسان می‌تواند همراه ولی خدا باشد و به وظیفه خود در رابطه با ولایت عمل کند.