تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3722741
شناسه : 3722741
تاریخ :
جزییات تازه از توافق انتقال گاز روسیه به ایران از زبان وزیر نفت اقتصاد ایران: وزیر نفت گفت: احداث خط ترانزیت گاز از شمال به جنوب از مسیر ایران اتفاقی بسیار بزرگ به شمار می‌آید که در تاریخ ایران سابقه نداشته است و سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار تبادلات مالی خواهد داشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، ۲۷ تیر) در نشست هیأت دولت که به ریاست محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، برگزار شد، با اشاره به امضای سند توافق‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران، از تلاش‌ها و پیگیری‌های رئیس‌جمهوری شهید برای امضای این سند قدردانی و بیان کرد: هم‌اکنون مجموع تولید گاز شیرین ۲۳ پالایشگاه کشور حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز است که با اجرای این طرح روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز از روسیه وارد کشور می‌شود، هزینه احداث این خط لوله را هم روسیه متقبل شده است که در زمینه احداث خطوط لوله در کف دریا صاحب فناوری هستند.

وی با بیان اینکه با اجرای این خط انتقال، افزون بر تأمین پایدار گاز داخل، ظرفیت و پایداری صادرات گاز کشور نیز به‌نحوی خیره‌کننده افزایش خواهد یافت، گفت: احداث خط ترانزیت گاز از شمال به جنوب از مسیر ایران اتفاقی بسیار بزرگ به شمار می‌آید که در تاریخ ایران سابقه نداشته است و سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار تبادلات مالی خواهد داشت.

وزیر نفت تصریح کرد: به‌ثمررسیدن این قرارداد ۳۰ ساله که می‌توان آن را اوج دیپلماسی منطقه‌ای شهید رئیسی اعلام کرد، افزون بر رفع ناترازی‌های داخلی، ایران را به قطب تأمین گاز منطقه بدل می‌کند و به افزایش قابل توجه مراودات و مبادلات تجاری و امنیت اقتصادی و سیاسی کشور می‌انجامد.

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در این نشست به تأمین و پرداخت ماهانه حدود ۴۰ همت یارانه نقدی، کمک‌های معیشتی، یارانه دارو و برخی هزینه‌های حمایتی دیگر دولت اشاره و تصریح کرد: این منابع نیز از محل فروش بنزین، گاز طبیعی و دیگر فرآورده‌ها در داخل به دست می‌آید که عیناً به مردم بازگردانده می‌شود و دولت از این محل مبلغی دریافت نمی‌کند. همین موضوع سبب شده است شاخص عدالت اجتماعی و توزیع درآمد در این دولت بهبود و ضریب جینی کاهش یابد.