تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3722738
شناسه : 3722738
تاریخ :
ترامپ با درخواست پرداخت هزینه دفاع از تایوان، باعث سقوط سهام TSMC شد اقتصاد ایران: حضور بسیار فعال تایوان در صنایع الکترونیک، اهمیت این کشور و دفاع از آن در مقابل تهدیدهای چین را، به یک معضل اقتصادی - نظامی جهانی تبدیل کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا، در مصاحبه‌ای که با بلومبرگ بیزینس انجام داد، از تایوان خواست که هزینه‌ی دفاع آمریکا از خود را پرداخت کند. انتشار این مصاحبه، منجر به کاهش ۲٫۴ درصدی سهام شرکت تایوانی TSMC و کاهش یک‌درصدی حجم معاملات بازار تایوان شد.

به گزارش رویترز، ترامپ در مصاحبه خود با بلومبرگ بیزینس، درخواست پرداخت هزینه دفاع از تایوان را با این توجیه مطرح کرد که آمریکا مانند یک شرکت بیمه برای تایوان عمل می‌کند، درحالی‌که این کشور، هزینه‌ای بابت محافظت آمریکا از تایوان پرداخت نمی‌کند.

ترامپ می‌گوید که مردم تایوان را به‌خوبی می‌شناسد و برای آن‌ها و تلاشی که در جهت تأمین ۱۰۰ درصد پردازنده‌های مورد نیاز آمریکا می‌کنند، احترام قائل است؛ اما از تایوان می‌خواهد که هزینه‌ی دفاع آمریکا از این کشور را پرداخت کند.

اظهارات ترامپ، نه‌تنها باعث موجی از واکنش‌های مختلف در مجامع جهانی از جمله نخست‌وزیر تایوان شد، بلکه در معاملات بازار تایوان و به‌ویژه، سهام TSMC نیز اثرگذار بود.

اظهارات ترامپ، حجم معاملات بازار تایوان را نیز کاهش داد

سهام TSMC که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پردازنده‌های مختلف مورد نیاز برای گوشی‌های هوشمند و صنایع تولید جنگ‌افزار است، امروز با افت ۲٫۴ درصدی روبرو شد. در کنار TSMC، بازار تایوان نیز امروز کاهش یک‌درصدی حجم معاملات را تجربه کرد.

آلن هوانگ، قائم‌مقام سرویس سرمایه‌گذاری بین‌المللی مگا می‌گوید که صحبت‌های ترامپ بسیار صریح بود، اما ما این اظهارنظر را بیشتر، یک یاوه‌گویی سیاسی می‌دانیم. هوانگ در ادامه، با اشاره به عملکرد عالی TSMC، گفت که این شرکت بسیاری از رقبای دیگر را در بازار آمریکا کنار زده است.

TSMC میلیاردها دلار برای ساخت کارخانه‌های جدید در خارج از تایوان هزینه کرده است که یکی از آنها، صرف ۶۵ میلیارد دلار برای ساخت سه کارخانه در ایالت آریزونا در آمریکا است.

درحال حاضر، آمریکا مهم‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات تایوان است؛ اما برخلاف کره جنوبی و ژاپن، با این کشور هیچ پیمان نظامی و دفاعی رسمی ندارد. بااین‌وجود، آمریکا طبق قانون موظف به حمایت دفاعی از تایوان است.

چو جونگ تای، نخست‌وزیر تایوان، در واکنش به اظهارات ترامپ گفت که آمریکا و تایوان علی‌رغم نداشتن روابط دفاعی رسمی، مراودات خود را در این زمینه به‌خوبی پیش می‌برند.

آمریکا با تایوان پیمان نظامی ندارد، اما طبق قانون ملزم به دفاع از این کشور است

به گفته‌ی چو جونگ تای، تایوان پیوسته توان نظامی و دفاعی خود را تقویت می‌کند و مسئولیت‌پذیری خود را در قبال جامعه‌ی بین‌المللی به‌خوبی نشان داده است. چو جونگ تای می‌گوید که تایوان می‌تواند امنیت خود را تضمین کرده و از مردمش در مقابل تهدیدات مختلف دفاع کند.

اظهارات چو جونگ تای در حالی در خبرگزاری‌های تایوان منتشر شد که وزارت امور خارجه‌ی این کشور، هنوز هیچ واکنش رسمی به مصاحبه‌ی ترامپ نشان نداده است.

تایوان، یک محموله‌ی تسلیحاتی به ارزش ۱۹ میلیارد دلار را از آمریکا خریداری کرده است؛ اما  از سال ۲۰۲۲ و علی‌رغم قول‌های مکرر سیاستمداران آمریکایی از آن زمان تا به امروز، این کشور هنوز موفق به دریافت کامل این محموله نشده است.

بخشی از این بدقولی آمریکا، به تمرکز این کشور روی تأمین تسلیحات مورد نیاز برای اوکراین مربوط می‌شود. این تسلیحات، با بخشی از بودجه‌ی ۹۵ میلیارددلاری که در ۲۴ آوریل (۵ اردیبهشت) توسط نمایندگان جمهوری‌خواه سنا برای کمک نظامی به اوکراین، اسرائیل و تایوان و سایر شرکای ایالات متحده تصویب شد، تأمین می‌شود.

مقاله‌های مرتبط
  • سوار بر موج هوش مصنوعی؛ سود شرکت تراشه‌سازی TSMC احتمالاً ۳۰ درصد رشد می‌کند
  • تراشه‌ساز محبوب، TSMC، در آستانه «یک‌تریلیون‌دلاری» شدن قرار دارد؛ ۳ برابر AMD و اینتل

پس از انتصاب لای چینگ ته به ریاست‌جمهوری تایوان، فشارهای چین به این کشور افزایش یافت. تنها در مدت کوتاهی پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید تایوان، چین با برپایی مانورهای مختلف نظامی در اطراف جزیره تایوان، به اذعان خودش، این کشور را تنبیه کرد.

تاکتیک‌های چین علیه تایوان، بیشتر به جنگ روانی شباهت دارد و این کشور، تایوان را با ارسال بالون‌های مختلف و مأموریت‌های روزانه‌ی جنگنده‌ها بر فراز آسمان تایوان، تحت‌فشار قرار می‌دهد.