تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3722507
شناسه : 3722507
تاریخ :
نوسازی و بهسازی ایستگاه‌های ژئودینامیک آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۳ اقتصاد ایران: تبریز-مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: بنا به دستور رئیس سازمان، نوسازی و بهسازی ایستگاه‌های ژئودینامیک استان در برنامه کاری سال جاری قرار گرفته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه مهدی‌پور پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: از اوایل دهه ۸۰ و به دنبال وقوع زمین لرزه بم شبکه ایستگاه‌های ژئودینامیک ایران جهت پایش تغییرات پوسته زمین و دریافت تصحیحات آنی تعیین موقعیت ماهواره‌ای، توسط سازمان نقشه‌برداری کشور ایجاد شد.

وی افزود: گرچه در ابتدای امر این شبکه درپی دستیابی به اهداف مطالعاتی و تحقیقاتی بود، لیکن کاربردهای اجرایی آن بتدریج افزایش یافته و درحال حاضر نقشی اساسی بعنوان یکی از شبکه‌های مبنایی نقشه‌برداری در سطح کشور ایفا می‌کند.

مهدی‌پور تصریح کرد: تعیین چارچوب مرجع مختصاتی، بررسی رفتار پوسته زمین، امور ناوبری و تهیه نقشه، کنترل پایداری سازه‌ها و بناهای مهم، اندازه‌گیری و پایش‌های جوی از مهمترین کاربردهای حال حاضر شبکه ژئودینامیک است.

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی توضیح داد: مدلسازی و تهیه نقشه مخاطرات (فرونشست، سیل، زمین‌لرزه، آتشفشان و …) مورد استفاده در پروژه‌های اجرایی و عمرانی کشور و مباحث مدیریت بحران نیز از نتایج عینی و عملی راه اندازی این شبکه است که در سالهای اخیر حاصل شده است.

وی با بیان اینکه تعداد ایستگاه‌های ژئودینامیک در سطح کشور ۱۱۱ ایستگاه است که سهم آذربایجان شرقی از این تعداد ۱۴ ایستگاه در شهرهای تبریز، اهر، کلیبر، مرند (بابره سفلی و یکان کهریز)، بناب، اسکو، هشترود، خواجه، سراب (اردها و بهرمان)، امند، تسوج و ترکمانچای قرار دارند، افزود: در مجموعه حاضر تعداد ۳ گیرنده طی دو دهه گذشته معیوب و یک گیرنده بصورت تک فرکانسه عمل می‌کند.

مهدی پور ابراز داشت: درحال حاضر نگهداری و بازدید منظم و دوره‌ای، تخلیه اطلاعات و پردازش‌های اولیه داده خام این ایستگاه‌ها توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان انجام و نتایج پردازش‌ها بطور منظم به سازمان نقشه‌برداری کشور برای آرشیو و بهره‌برداری ارسال می‌شود؛ همچنین در فرآیند نظارت قراردادهای خدمات تهیه نقشه، برای کنترل محاسبات فنی از داده این ایستگاه‌ها استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به گذشت بیست سال از راه‌اندازی شبکه ژئودینامیک و عواملی نظیر تحولات تکنولوژی در این حوزه، عمر بالای گیرنده‌ها، مصائب مراجعات حضوری برای تخلیه دستی اطلاعات و نیز وجود مناطق متعدد با پوشش ضعیف در سطح استان، توسعه این شبکه برای ادامه فعالیت و کارایی مؤثر آن اجتناب ناپدیر شده است.

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی خاطرنشان ساخت: طبق مطالعات طرح توسعه نیاز استان به ۲۴ ایستگاه اعلام شده است و بنا به دستور ریاست سازمان نوسازی و بهسازی ایستگاههای ژئودینامیک در برنامه کاری سال جاری سازمان قرار گرفته است.