تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3722457
شناسه : 3722457
تاریخ :
۱۶ میلیون نوبت سر دام سبک در مناطق عشایری واکسینه شد اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر بهداشت سازمان دامپزشکی گفت: در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۶ میلیون نوبت سر دام سبک و تعداد ۲۲ هزار نوبت سر دام سنگین در مناطق عشایری کشور علیه بیماری‌های مختلف ایمن‌سازی شدند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا اسدی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در خصوص واکسیناسیون دام‌های عشایری کشور گفت: برنامه واکسیناسیون سازمان دامپزشکی در دام‌های عشایری کشور با توجه به الگوی جابجایی دام و استفاده از مراتع کشور توسط این گروه از دام‌ها، به صورت انبوه و سراسری با مراجعه به تمام مناطق دارای دام سنگین و سبک عشایری صورت می‌گیرد و در همین راستا اکیپ‌های مایه‌کوبی با مراجعه به مناطق سخت‌گذر، مناطق محروم و دوردست و یا کوهستانی با شرایط آب و هوایی بسیار متفاوت مبادرت به انجام واکسیناسیون و ایمن‌سازی دام‌ها می‌کنند.

وی افزود: برنامه راهبردی واکسیناسیون علیه بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام در دام‌های عشایری کشور جز اولویت‌های سازمان دامپزشکی است که به صورت انبوه در تمام مناطق دارای دام عشایری انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور، انجام مایه‌کوبی بر علیه بیماری‌هایی همچون طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبله، لمپی اسکین، تب برفکی، هاری، بروسلوز و شاربن از مواردی دانست که در دام‌های عشایر بر اساس مدت زمان ایمنی‌زایی واکسن به صورت منظم و مستمر انجام می‌شود.

به گفته وی، در این مناطق علاوه بر واکسیناسیون، اقدامات مهم دیگری از جمله بررسی و مراقبت از بیماری‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی ترویجی نیز توسط کارشناسان سازمان دامپزشکی انجام می‌شود.

اسدی خاطرنشان کرد: به جهت جلوگیری از هرگونه انتقال بیماری ناشی از جابجایی دام عشایری، بهترین گزینه انجام واکسیناسیون در مناطق مبدا و قبل از آغاز کوچ است، در غیر این صورت و به هر دلیلی چنانچه این امر محقق نشود واکسیناسیون در مناطق مقصد کوچ باید بلافاصله انجام شود و این مستلزم همکاری دامداران عشایری کشور با ادارات کل دامپزشکی استان‌ها است.

وی گفت: ادارات کل دامپزشکی استان‌های مبدا و مقصد دام‌های عشایر آماده ارائه هرگونه خدمات بهداشتی دامپزشکی از جمله واکسیناسیون هستند و در همین راستا در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۶ میلیون نوبت سر دام سبک و تعداد ۲۲ هزار نوبت سر دام سنگین در مناطق عشایری کشور علیه بیماری‌های مختلف ایمن‌سازی شده و این فرآیند تا پوشش کامل این دام‌ها ادامه خواهد یافت.