تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3722386
شناسه : 3722386
تاریخ :
آیا رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای کودکان هم مفید است؟ اقتصاد ایران: بسیاری از بزرگسالان در نقاط مختلف دنیا برای حفظ سلامت خود از رژیم‌های غذایی پیروی می‌کنند و اکنون تحقیقات نشان داده است که کودکان نیز می‌توانند از فواید رژیم‌های غذایی بهره‌مند شوند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان تغذیه می‌گویند رژیم غذایی مدیترانه‌ای که پیش از این فوایدش برای بزرگسالان اثبات شده بود، می‌تواند برای سلامت قلب کودکان نیز مفید باشد.

متخصصان در این مطالعه، ۹ پژوهش قبلی را که بر ۵۷۷ داوطلب در سنین ۳ تا ۱۸ سالگی انجام شده بود مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد ترکیب رژیم غذایی مدیترانه‌ای وقتی برای دستکم هشت هفته رعایت شود، ارتباط قابل توجهی با کاهش فشار خون و کلسترول دارد.

یافته‌های این تحقیق همچنین حاکی از این است که ترکیب عادات غذایی سالم در اوایل زندگی می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و اختلالات متابولیک مانند فشار خون بالا و دیابت که اغلب منشأ در دوران کودکی دارند، کمک کند.

دکتر «خوزه فرانسیسکو لوپز-گیل»، متخصص ارشد در دانشگاه آمریکایی کیتو اکوادور و نویسنده ارشد این مطالعه در این باره می‌گوید: عادات غذایی اولیه به طور قابل توجهی بر نتایج بلندمدت سلامت تأثیر می‌گذارند.

وی اضافه کرد:‌ نکته کلیدی برای والدین اهمیت ترویج یک رژیم غذایی غنی از غذاهای کامل و چربی‌های سالم برای بهینه سازی سلامت فرزندان و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن است.

با توجه به فواید رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای سلامت قلب و عروق بزرگسالان، یافته‌ها تعجب‌آور نیستند. با این حال متخصصان اهمیت بیشتری برای رژیم غذایی شامل میوه‌ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی و ماهی و در کل غذاهای فرآوری‌نشده در تمامی مراحل زندگی قائل شده‌اند.

به گزارش یورونیوز، رژیم مدیترانه‌ای شیوه‌ای برای غذا خوردن است که در آن بر پخت و پز گیاهی و مصرف چربی‌های سالم تاکید شده است. میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، دانه‌ها، آجیل، غلات کامل، گوشت بدون چربی و ماهی همگی در این برنامه غذایی نقش دارند.

دکتر «ناتالی موث»، سخنگوی آکادمی اطفال آمریکا در این خصوص می‌گوید: هر کودکی نیاز به اتخاذ یک رژیم مدیترانه‌ای ندارد اما افزایش غذاهای واقعی در رژیم غذایی کودکان و کاهش غذاهای بسیار فرآوری‌شده که قند و سدیم اضافه دارند، بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: ما می‌دانیم که کالری غذاهای فوق‌ فرآوری‌شده حدود ۷۰ درصد از مصرف معمولی یک نوجوان را تشکیل می‌دهد. هر تغییری که بتواند مصرف چیزهایی مانند چیپس، کلوچه و نوشابه‌های گازدار را کاهش دهد و باعث افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات در نوجوانان شود، یک پیروزی بزرگ است.

وی با بیان اینکه تحقیقات به صورت فزاینده نشان می‌دهند ارزش رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای کودکان و نوجوانان (مانند بزرگسالان) یکسان است، گفت: یکی از تاثیرگذارترین گام‌هایی که والدین می‌توانند برای کمک به بهبود تغذیه بچه‌ها بردارند، متعهد شدن به وعده‌های غذایی منظم خانوادگی و تلاش برای تهیه غذا در خانه، تا حد امکان است. هر چه بچه‌ها بیشتر در معرض میوه‌ها، سبزیجات و ماهی باشند، احتمال بیشتری دارد که آنها را امتحان کنند و در نهایت دوستشان داشته باشند چرا که به تدریج ذائقه کودک به این قبیل مواد غذایی عادت می‌کند.

کارشناسان می‌گویند با این وجود اما همیشه مهم است که ترجیحات کودک را در نظر داشته باشید. برای این کار پیروی از برنامه‌های غذایی متناسب با سن و ورزش توصیه شده توسط متخصص اطفال کودک نیز ضروری است.

آنان به والدین و سرپرستان توصیه می‌کنند که غذا خوردن فرزندانشان را بین وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها محدود کنند و همچنین نوشابه‌ها و آبمیوه‌های شیرین را برای بهبود کنترل قند خون و وزن حذف کنند.

هرچند متخصصان می‌گویند تشخیص تاثیرگذاری دقیق رژیم غذایی مدیترانه بر کودکان هنوز به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «JAMA Network» منتشر شده است.