تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3722359
شناسه : 3722359
تاریخ :
قزوین پایتخت پروژه‌های سلامت کشور اقتصاد ایران: قزوین- عمر بالای بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی قزوین و همچنین پایین بودن سرانه تخت‌های بیمارستانی در استان از مهم‌ترین مواردی بود که در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: با استقرار دولت سیزدهم و تلاش برای رفع نیازهای اساسی مردم، توجه به رفع نیازهای درمانی و حوزه سلامت مورد توجه مطالبه گران و دغدغه مندان در این استان بود.

وضعیت بد تخت‌های بیمارستانی و میانگین سنی بیمارستان‌های استان قزوین که به بیش از ۳۰ سال می‌رسید و حتی فعالیت بیمارستان‌هایی با عمر ساختمانی بیش از صدسال نگرانی‌ها را در این استان دوچندان کرده بود اما با شروع به کار دولت سیزدهم و تحرکات این دولت در حوزه رفع نیازهای حوزه سلامت امیدها به بهبود وضعیت سلامت در استان افزایش یافت.

وضعیت مبهم بیمارستان شهدای آبیک، پروژه نیمه‌کاره بیمارستان قدیمی شهید رجایی، وضعیت کند پروژه بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی، چالش‌های بر سر راه ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی و حتی عمر بیش از ۱۰۰ سال بیمارستان اعصاب و روان ۲۲ بهمن چالش‌های جدی بود که در استان برای حوزه درمان ایجاد کرده بود.

عمر بالای ۷۰ سال بیمارستان‌های قزوین

در کنار قدمت بالای ساختمان‌ها، در حوزه تخت‌های درمانی نیز استان قزوین با چالش‌های جدی روبرو بود تا جایی که این استان در ابتدای دولت سیزدهم با داشتن ۱۴۴ تخت بیمارستانی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در جایگاه خوبی در کشور قرار نداشت.

فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و همچنین نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس در ماه‌های ابتدایی آغاز به کار دولت در گفت‌وگویی با خبرنگار مهر با بیان اینکه سازه بیمارستان‌های استان قزوین عمری بالای ۷۰ سال دارند اظهار کرد: ۷۰ درصد زیرساخت‌های درمانی استان قزوین فرسوده است و در حوزه تخت‌های بیمارستانی نیز از متوسط کشوری پایین‌تر هستیم.

این نماینده مجلس گفت: ۸۰ درصد بیمارستان‌های استان قزوین نیز به دلیل فرسودگی و ناایمن بودن در شرایط خطرناک هستند و باید قبل از بروز حوادث تلخ فکری جدی برای آن‌ها بکنیم.

قزوین پایتخت پروژه‌های سلامت کشور

وضعیت نامطلوب تخت‌های بیمارستانی در استان قزوین

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در جریان بیستمین سفر استانی دولت به قزوین که ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ انجام شد با تأکید بر اینکه وضعیت تخت‌های بیمارستانی استان مطلوب نیست، اظهار کرد: استان قزوین با هزار و ۳۸۸ تخت فعال بیمارستانی از میانگین کشوری پایین‌تر است.

وی که در شورای اداری استان قزوین سخن می‌گفت با بیان اینکه ساخت پروژه‌های بیمارستانی در استان، همچنین بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی در دستور کار باید قرار بگیرد و تکمیل بیمارستان شهدای آبیک می‌تواند به تغییر و بهبود شرایط درمانی در استان قزوین کمک کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از لزوم اختصاص ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل ۲۰ طرح بهداشتی و هزار میلیارد تومان برای تکمیل فاز اول بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی و همچنین تأمین منابع دولتی و همچنین کمک خیرین برای ساخت بیمارستان شهدای آبیک خبر داده بود.

پس از انجام بیستمین سفر استانی دولت و حضور رئیس جمهور شهید در استان قزوین پروژه‌های درمانی در استان سرعت بیشتری به خود گرفت و روند کار تغییر کرد.

قزوین پایتخت پروژه‌های سلامت کشور

بهبود کمیت و کیفیت خدمات درمانی در دولت سیزدهم

عبدالله کشاورز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: استان قزوین از نظر تعداد تخت‌های بستری به نسبت جمعیت در بخش‌های دولتی نسبت به میانگین کشوری عقب بود که با شروع دولت سیزدهم پروژه‌های نیمه‌کاره باقیمانده از دولت قبل و پروژه‌های جدیدی در دستور ساخت قرار گرفت.

وی افزود: با افتتاح و راه‌اندازی تخت‌های بیمارستانی مانند ۷۰۰ تختخوابی، الحاقی بیمارستانی شهید رجایی و همچنین بیمارستان اعصاب و روان ۲۲ بهمن شاهد بهبود این وضعیت و حتی پیشی گرفتن قزوین از میانگین کشوری خواهیم بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: با افتتاح این پروژه‌ها میزان دسترسی مردم به تخت‌های بیمارستانی و همچنین خدمات باکیفیت درمانی با تعرفه دولتی افزایش خواهد یافت.

روند مثبت پروژه‌های درمانی در استان قزوین

مهدی رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم استان قزوین شرایط مطلوبی در حوزه زیرساخت‌های درمانی نداشت، اظهار کرد: استان قزوین نه‌تنها در حوزه زیرساخت‌ها از لحاظ کمیت رتبه پایینی دارد از لحاظ کیفیت نیز خیلی قدیمی و مستهلک است.

وی افزود: طرح توسعه بیمارستان شهید رجایی و ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی که امروز با نام بیمارستان شهید رئیسی آن می‌شناسیم پروژه‌های نیمه‌کاره در ابتدای دولت سیزدهم بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین بیان کرد: با شروع دولت سیزدهم برای این پروژه‌ها باید اقدام جدی می‌شد و پروژه‌های جدیدی نیز ایجاد می‌شد.

وی تصریح کرد: امروز وضعیت پروژه‌ها تغییر کرده به‌طوری که پروژه ساختمان الحاقی شهید رجایی که خود یک بیمارستان جدید می‌تواند باشد قرار بود با حضور شهید رئیسی افتتاح شود اما به‌هرحال با شرایطی که در دولت ایجاد شده می‌تواند در سال جدید ایجاد شود.

فاز الحاقی بیمارستان شهید رجایی قزوین

رجحانی با اشاره به وضعیت بیمارستان شهید ۷۰۰ تختخوابی که به نام شهید رئیسی نام‌گذاری شده است، ادامه داد: این بیمارستان در ابتدای کار دولت یک اسکلت نیمه‌کاره بود که از ۹۵ شروع شده بود اما به دلیل نداشتن منابع متوقف شده بود.

وی گفت: در سفر رئیس جمهور منابع آن تأمین شد و این در حالی است منابع دولتی کفاف این بیمارستان را نمی‌داد و از محل مولدسازی منابع آن تأمین شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین ادامه داد: در تیرماه اسکلت بیمارستان شهید رجایی تکمیل می‌شود و حتی پیمانکار خوبی نیز برای ادامه کار تعیین شده و همین حالا در حال تجهیز کارگاه است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این بود که تا پایان دولت سیزدهم در شهریور ۱۴۰۴ فاز یک بیمارستان به بهره‌برداری برسد، اظهار کرد: دولت بعدی اگر عزم جدی در توسعه فضاهای درمانی داشته باشد می‌تواند در ۱۴۰۴ فاز نخست آن را افتتاح کند.

رجحانی ادامه داد: عمده منابع این بیمارستان از مولدسازی در استان تأمین شده و مدیریت ارشد استان دیگر دغدغه منابع مالی برای ساخت این بیمارستان را نخواهد داشت.

وی افزود: اتفاق دیگری که در فضای درمانی استان قزوین افتاد تغییر وضعیت بیمارستان اعصاب و روان ۲۲ بهمن بود که عمری صدساله داشته و مستهلک‌ترین ساختمان بیمارستانی استان بود و باید ساختمان آن تغییر می‌کرد.

این مسؤول اضافه کرد: فضای دیگری برای این بیمارستان تأمین شده و در حال حاضر در حال مناسب‌سازی است و به‌زودی شاهد افتتاح این ساختمان خواهیم بود.

وی بیان کرد: بیمارستان شهدای آبیک یکی از نیازهای اصلی شهرستان آبیک است که در این دولت نیز کار آن شروع شده و با کمک خیرین در حال انجام است.

رجحانی خاطرنشان کرد: بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی بخش خصوصی نیز باید در استان ساخت آن شروع می‌شد که به چالش‌هایی برخورد و نگرانی‌های زیادی نسبت به آن وجود داشت اما معتقد بودیم این چالش‌ها نباید مانع ساخت بیمارستان شود.

وی با بیان اینکه ساخت این بیمارستان برای مردم استان قزوین مزیت‌های زیادی داشت، عنوان کرد: ۶۰ درصد این بیمارستان باید با تعرفه دولتی به مردم خدمات ارائه دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه این بیمارستان کاربری توریست درمانی داشت و قرار بود گردشگران خارجی از کشورهای همسایه وارد استان شوند، گفت: از سوی دیگر شرکت سازنده قرار بود در کنار این بیمارستان یک هتل ۵ ستاره نیز بسازد که کار بزرگی محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: این پروژه نیز الان در مراحلی قرار گرفته که کلنگ آن در یکی ماه آینده می‌تواند به زمین بخورد و با توجه به منابع بانکی این پروژه امیدواریم کار با سرعت خوبی پیش برود.

لزوم تلاش دولت چهاردهم برای تکمیل پروژه‌های عمرانی حوزه سلامت

به گزارش مهر دولت سیزدهم گام مهمی در رفع نیازهای درمانی استان قزوین برداشت و به نظر می‌رسد دولت چهاردهم نیز با ادامه این مسیر و استمرار خدمت‌رسانی در این حوزه گام مهمی در تأمین نیازهای درمانی استان قزوین خواهد برداشت.

این در حالی است که پروژه‌های فعلی در شرایط خوبی به سر می‌برند و با یک اراده و دغدغه جدی و تلاش برای تکمیل همین پروژه‌ها کارهای ماندگاری در استان قزوین انجام خواهد شد.