تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3722324
شناسه : 3722324
تاریخ :
تحولات اوکراین| تشدید شکاف در مواضع اتحادیه اروپا اقتصاد ایران: انتقاد از پیروی کورکورانه بروکسل از سیاست آمریکا در قبال اوکراین، مخالفت بروکسل با هر اقدامی بدون کی‌یف، متهم شدن دولت بایدن به تحریک روسیه، همکاری سوئیس با کی‌یف برای برگزاری نشست بعدی صلح و حمایت ۵۰ کشور از طرح صلح چین، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا اعتراف کرد که مواضع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد مناقشه اوکراین بروز اختلاف نظر آنها در این خصوص را به وضوح نشان می‌دهد.

بورل در مصاحبه‌ای به این واقعیت اشاره کرده و گفت: «در ابتدا ما در برابر مناقشه اوکراین بسیار متحد بودیم. اکنون اختلاف (در نظرات) شروع به ظهور کرده است و قطعاً همه از مواضع مجارستان در این باره آگاه هستند. البته کشورهای اروپایی تا به حال بسیار متحد بوده‌اند».

وی همچنین ماموریت صلح‌جویانه ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که در جریان آن با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان در  انتخابات آتی دیدار کرد، را اقدامی نامناسب ارزیابی کرد.

رئیس دیپلماسی اروپا اشاره کرد که اگر اوربان تنها نماینده کشور مجارستان در این دیدارها بود، این تنها «مشکل» او بود. او تأکید کرد که سیاست‌های اوربان با سیاست‌های مورد قبول عمومی در اتحادیه اروپا در تضاد است.

این در حالی است که بوداپست از اول جولای ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته و در عکس‌های نخست‌وزیر در جریان سفرهای اخیر خود، نشان ریاست مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا اضافه شده است.

در این رابطه روز گذشته پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان این نکته را مورد توجه قرار داد که ظاهراً اتحادیه اروپا علاقه‌ای به حل و فصل مناقشه در اوکراین نداشته و به تشدید وخامت اوضاع ادامه می‌دهد و در این رابطه به بوداپست برای تلاش‌هایش در جهت حل مسالمت‌آمیز بحران فشار می‌آورد. او گفت: «وقت آن است که اروپا به‌جای دنباله روی از واشنگتن، خط مشی خود در مورد جنگ اوکراین را دنبال کند» و از کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا استراتژی صلحی تدوین کنند، چرا که  «در غیر این صورت، اوکراین ممکن است در آستانه نابودی کامل قرار گیرد».

به عقیده سییارتو، در مناقشه اوکراین باید هرچه سریع‌تر آتش‌بس برقرار شده و مذاکرات صلح برای حل این بحران آغاز گردد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و هفتاد و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

جمهوری‌خواهان عدم تمایل بایدن به گفت‌وگو با روسیه درباره اوکراین را نشان ضعف می‌دانند

عدم تمایل دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به گفت‌وگو در مورد مسئله اوکراین با روسیه، نشان‌دهنده ضعف است. این اظهارات توسط یک مقام حزب جمهوری‌خواه در حاشیه کنگره این حزب در ایالت میلواکی بیان شد. او که نامش ذکر نشده ابراز عقیده کرد: «این برخورد (عدم تمایل برای مذاکره با مسکو) به وضوح نشان‌دهنده ضعفی است که دولت فعلی به نمایش می‌گذارد». 

این مقام اضافه کرد که چنین نشانه‌هایی از ضعف، «دلیل اصلی است که دونالد ترامپ باید در انتخابات پیش روی به پیروزی دست یابد».

مشاور ترامپ: دولت بایدن روسیه را در زمینه اوکراین تحریک می‌کند

کریس لاسیویتا، مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد جمهوری‌خواه برای پست ریاست جمهوری آمریکا، اعلام کرد که دولت جو بایدن آشکارا مسکو را تحریک می‌کند، زیرا به طرف اوکراینی اجازه داده با استفاده از سلاح‌های آمریکایی به خاک روسیه در مناطق نزدیک مرز حمله کند. 

لاسیویتا در حاشیه کنگره حزب جمهوری‌خواه در میلواکی گفت: «اقدامات دولت بایدن ما در آستانه جنگ جهانی سوم قرار داده است. دولت او حتی به‌تازگی استفاده اوکراینی‌ها از موشک‌های آمریکایی برای حمله به داخل خاک روسیه را تأیید کرده‌ است. این مسئله بسیار جدی و خطرناک است». 

مشاور ترامپ اشاره کرد که چنین تصمیماتی از سوی مقامات واشنگتن می‌تواند روسیه را تحریک کند تا فعالیت‌های نظامی خود را در منطقه درگیری نظامی افزایش دهد. 

هفته گذشته جو بایدن اعلام کرد که آمریکا به اوکراین اجازه داده است از سلاح‌های آمریکایی در داخل خاک روسیه در مناطق نزدیک مرز استفاده کند، اما این اجازه برای مدت کوتاهی معتبر خواهد بود و اجازه چنین حملات برای مدت طولانی منطقی نیست.

مخالفت ترامپ با تحریم‌های ضد روسی آمریکا

دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا روز گذشته اعلام کرد که حامی تحریم‌های ضدروسی نیست. او این اظهارات را در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بلومبرگ بیان کرد.  ترامپ گفت: «من تحریم‌ها را دوست ندارم».  

خبرگزاری بلومبرگ همچنین اشاره کرد که رئیس‌جمهور سابق به وضوح نشان داده است که به طور مساوی با نظریه حفاظت از تایوان در برابر تهاجم احتمالی چین و تلاش‌ها برای «مجازات» روسیه به خاطر حمله نظامی به اوکراین، مخالفت می‌کند. 

ترامپ پیش از این نیز یادآور شده بود که روسیه، چین و کره شمالی با وجود یک رئیس‌جمهور منطقی،  دیگر دشمن آمریکا نخواهند بود.

ژاپن 3.3 میلیارد دلار از درآمدهای دارایی‌های منجمد شده روسیه به اوکراین اختصاص می‌دهد

خبرگزاری کیودو صبح امروز، چهارشنبه گزارش داده است که دولت ژاپن قصد دارد حدود 520 میلیارد ین (حدود 3.3 میلیارد دلار) به اوکراین اختصاص دهد. 

در این گزارش آمده: «ژاپن توافق نهایی را برای اختصاص 3.3 میلیارد دلار (حدود 520 میلیارد ین) به اوکراین برای حمایت از این کشور با استفاده از دارایی‌های منجمد شده روسیه که توسط گروه هفت کشور صنعتی جهان (G7) تصویب شده، به انجام رسانده است».

همچنین اشاره شده که این مبلغ کمی بیش از 6 درصد از کل ارزش کمک‌های 50 میلیارد دلاری به اوکراین را تشکیل می‌دهد. 

پیش از این مشخص شده بود که رهبران بیش از 20 کشور به ابتکار عمل ایالات متحده سندی را برای تسریع در ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین امضا کرده‌اند.

همکاری برن با کی‌یف برای اقدامات بعدی در جهت صلح در اوکراین

الیسا راگی، نماینده بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرد که مقامات برن با طرف اوکراینی به منظور ادامه فرایند صلح در این کشور و حل و فصل مناقشه همکاری می‌کنند. 

وی گفت: «ما با اوکراین در تماس نزدیک هستیم و روی اقدامات بعدی کار می‌کنیم. هدف اجلاس سوئیس آغاز فرایند صلح بود. سوئیس معتقد است که روسیه نیز باید در این فرایند دخیل باشد. فرایند صلح بدون روسیه غیرقابل تصور است». 

چند روز قبل، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بعید ندانست که نمایندگان روسیه در دومین «اجلاس صلح» شرکت کنند.
نخستین اجلاس در 15-16 ژوئن در بورگن‌اشتاک سوئیس برگزار شد.

مسکو از برن درخواستی برای دومین «اجلاس صلح» دریافت نکرده است

سفارت روسیه در سوئیس اعلام کرد که سوئیس هیچ‌گونه درخواستی به طرف روسی در خصوص شرکت در دومین کنفرانس صلح احتمالی برای اوکراین ارسال نکرده است. دیپلمات‌های روسیه در این زمینه توضیح دادند: «مقامات سوئیسی هیچ درخواستی به طرف روسی ارسال نکرده‌اند. موضع روسیه در این میان به خوبی شناخته شده است: ما در هیچ رویدادی که در آن "فرمول صلح" زلنسکی یا طرح‌های مشابه که به نوعی اولتیماتوم به روسیه تلقی می‌شود، شرکت نخواهیم کرد». 

آن‌ها افزودند که بدون مشارکت روسیه، هرگونه صحبت درباره حل و فصل مناقشه در اوکراین بی‌معنی و بدون هیچ‌گونه چشم‌اندازی واقعی خواهد بود. دیپلمات‌ها تأکید کردند: «ما اسناد و اعلامیه‌های نتیجه این‌گونه رویدادها را بی‌اعتبار می‌دانیم و آن‌ها را فاقد ارزش افزوده برای آغاز مذاکرات واقعی صلح می‌شماریم».

تلاش مجارستان برای توقف سریع جنگ و آغاز مذاکرات صلح اوکراین

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه و روابط اقتصادی خارجی مجارستان، شب گذشته، سه‌شنبه، در نیویورک اعلام کرد که مقامات بوداپست بر این عقیده هستند که در مناقشه اوکراین باید هر چه سریع‌تر آتش‌بس برقرار شود و مذاکرات صلح برای حل این بحران آغاز گردد.

سییارتو گفت: «تأمین تسلیحات تغییری در وضعیت میدان جنگ ایجاد نکرده است و تنها افراد بیشتری جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین موضع ما کاملاً روشن است. هر چه سریع‌تر باید آتش‌بس برقرار شود تا امکان آغاز مذاکرات صلح فراهم شود».

وی همچنین ابراز اطمینان کرد که همه اکنون به شکست استراتژی تحریم‌های اروپا علیه روسیه پی برده‌اند. سییارتو اشاره کرد که اتحادیه اروپا طی سالهای اخیر عمدتاً از سیاست‌های ایالات متحده تقلید کرده است، اما نتیجه این شد که محدودیت‌ها علیه روسیه به اقتصاد کشورهای اروپایی آسیب رسانده است، نه به اقتصاد روسیه، بنابراین این سیاست اشتباه باید متوقف شود.

وزیر خارجه مجارستان: اقدامات اتحادیه اردر جهتبه تشدید مناقشه در اوکراین است

وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در نیویورک تاکید کرد که غیرقابل قبول است یک کشور در جامعه فراآتلانتیک تنها به دلیل مذاکره برای صلح و حمایت از حفظ کانال‌های دیپلماتیک به عنوان متهم شناخته شود، در حالی که مقامات اروپایی به تشدید مناقشه در اوکراین ادامه می‌دهند.

پیتر سییارتو یادآور شد که نزدیک به 10 سال است که در این سمت مشغول به کار است و همیشه در بسیاری از نشست‌های اتحادیه اروپا، مقامات اروپایی از ضرورت فراخواندن طرف‌های درگیر در مناقشات به صلح و برقراری آتش بس فوری صحبت می‌کردند. اما اکنون وضعیت در این بلوک تغییر کرده است. وی گفت: «در حال حاضر، در مورد مناقشه اوکراین، اتحادیه اروپا، بوروکرات‌ها و رهبران اروپایی چیزهای کاملاً متفاوتی می‌گویند.» 

وزیر خارجه مجارستان تأکید کرد که مسئله این نیست که اروپا خواهان مذاکرات صلح نیست، بلکه این است که اتحادیه اروپا به تشدید مناقشه ادامه می‌دهد. هزاران نفر در اوکراین کشته می‌شوند و خطر نابودی کامل این کشور وجود دارد، اما خطر بلندمدت این مناقشه بازگشت به دوره جنگ سرد است و مجارستان نمی‌خواهد در این وضعیت قرار گیرد. 

سییارتو همچنین اظهار داشت که زیر سوال بردن مشروعیت استفاده از کانال‌های دیپلماتیک نیز غیرقابل قبول است. به عقیده او، رهبران اروپایی در سال‌های اخیر تقریباً از امکان استراتژی مستقل در موضوع جنگ اوکراین صرف‌نظر کرده‌اند و سیاست‌های آمریکا را بدون توجه به منافع خودشان تقلید می‌کنند. 

وی گفت: «وقت آن است که اروپا در مورد جنگ اوکراین خط مشی خود را دنبال کند» و از کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا استراتژی صلحی تدوین کنند. سیارتو نتیجه‌گیری کرد: «در غیر این صورت، اوکراین ممکن است در آستانه نابودی کامل قرار گیرد».

تأکید اتحادیه اروپا به اوربان: بدون کی‌یف نباید در مورد اوکراین مذاکره کرد

به گزارش رویترز، شارل میشل، رئیس شورای اروپا، به ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، اعلام کرد که هیچ‌گونه بحثی درباره اوکراین بدون حضور نمایندگان کی‌یف ممکن نیست. 

رویترز به نقل از میشل نوشت: «ریاست چرخشی شورا نقشی در نمایندگی اتحادیه در عرصه بین‌المللی ندارد و مجوزی از سوی شورای اروپا برای شرکت در مذاکرات به نمایندگی از اتحادیه دریافت نکرده است». علاوه بر این، میشل از اوربان به دلیل اشاره به موضع گیری «طرفدار جنگ» بروکسل در بحران اوکراین انتقاد و مدعی شد که چنین چیزی صحت ندارد.

 آفریقای جنوبی: حل مناقشه اوکراین بدون روسیه امکان‌پذیر نیست

رونالد لامولا، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، در سخنرانی خود در یکی از اندیشکده‌های لندن اعلام کرد که یافتن راه‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران اوکراین بدون مشارکت روسیه امکان‌پذیر نیست. 

وی گفت: «هرگونه ابتکار صلح باید مواضع دو طرف ذی‌نفع را در نظر بگیرد. بنابراین (به عقیده مقامات آفریقای جنوبی) تنها گفت‌وگویی قابل قبول است که هر دو طرف مناقشه در آن شرکت داشته باشند تا به نوعی راه‌حل منجر شود». 

لامولا تأکید کرد که تعامل با روسیه در زمینه مناقشه اوکراین ضروری است و نمایندگان کشورهای آفریقایی آماده‌اند برای بار دوم به مسکو و کی‌یف سفر کنند (سفر قبلی در سال 2023 انجام شد) تا نقاط مشترکی بین طرف‌ها را پیدا کنند و به آن‌ها برای آغاز مذاکرات کمک کنند.

وزارت خارجه آمریکا پیشنهاد لاوروف برای رفع علل اصلی بحران اوکراین را رد کرد

متیو میلر، سخنگوی رسمی وزارت خارجه آمریکا، پیشنهاد سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر لزوم رفع علل اصلی بحران اوکراین را رد کرد. 

میلر  شب گذشته در یک نشست خبری گفت: «مشکل فرمول‌بندی وزیر امور خارجه روسیه این است که هیچ کس در اروپا روسیه را تهدید نمی‌کند. هیچ تهدید نظامی وجود ندارد و هیچ کس تهدید نکرده که از روسیه زمین یا سرزمینش را بگیرد». 

وی افزود که آنچه طرف روسی به عنوان تهدید تلقی می‌کند، در واقع «دموکراسی‌ای است که در خارج از مرزهای این کشور عمل می‌کند». بنابراین، واشنگتن دیدگاه مسکو را در مورد راه حل مناقشه اوکراین قبول نداشته و قصد دارد همچنان با مقامات کی‌یف همکاری کند تا با استفاده از دیپلماسی به «صلحی عادلانه و پایدار» دست یابد.

سفیر چین در روسیه تعداد کشورهای حامی طرح صلح اوکراین را نام برد

ژانگ هانهوی، سفیر چین در روسیه روز گذشته اعلام کرد که بیش از 50 کشور و سازمان به ابتکار صلح چین و برزیل پیوسته‌اند یا قصد دارند این کار را انجام دهند. 

وی گفت: «در تاریخ 23 می، چین و برزیل به یک توافق مهم شش بندی برای تسهیل راه‌حل سیاسی بحران اوکراین و کاهش تنش‌ها دست یافتند. تاکنون بیش از 100 کشور و سازمان بین‌المللی به طور مختلف، اما عمدتاً مثبت، به این توافق پاسخ داده‌اند و بیش از 50 کشور و سازمان به این توافق پیوسته‌اند یا در حال بررسی این امکان هستند. این نشان می‌دهد که این سند منعکس‌کننده علاقه و آمادگی عمومی تعداد زیادی از اعضای جامعه بین‌المللی برای تسهیل راه‌حل سیاسی بحران اوکراین است». 

این دیپلمات تأکید کرد که چین از برگزاری به‌موقع کنفرانس بین‌المللی صلح درباره اوکراین با مشارکت برابر همه طرف‌ها که مورد تأیید مسکو و کی‌یف باشد، حمایت می‌کند.

نقض حقوق بشر در اوکراین به دلیل بسیج اجباری

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که بسیج اجباری در اوکراین غیرقابل قبول است و حقوق بشر در خصوص شهروندان این کشور را نقض می‌کند. 

وی گفت: «ما بیش از یک میلیون پناهنده را پذیرفته‌ایم، ما خانواده‌های جدا شده را می‌بینیم، ما اقدامات جبرآمیز، زورمدارانه و غیرقابل قبول در چارچوب قانون بسیج در اوکراین را می‌بینیم که حقوق بشر را بطور کامل نقض می‌کند». 

این دیپلمات افزود که مردان اوکراینی‌ که در سن سربازی هستند از هر راهی تلاش می‌کنند به مجارستان فرار کنند و آن‌ها «به وسیله‌های مختلف خشونت‌آمیز به جبهه نبرد فرستاده می‌شوند و این برخورد غیر قابل قبول است».

بیش از نیمی از اوکراینی‌ها خود را اروپایی نمی‌دانند

بیش از نیمی از شهروندان اوکراین که مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند، خود را با اروپایی‌ها هم‌هویت نمی‌دانند. این نتیجه‌گیری از تحقیقات منتشر شده توسط بنیاد اوکراینی «ابتکارات دموکراتیک» که با همکاری موسسه جامعه‌شناسی کی‌یف انجام شده، به دست آمده است.

کارشناسان این مرکز گزارش می‌دهند: «بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان (53 درصد) اصلاً احساس اروپایی بودن نمی‌کنند یا فقط به مقدار کمی چنین احساسی دارند. فرایند ادغام در جامعه اروپایی هنوز کامل نشده و بسیاری از اوکراینی‌ها هنوز خود را با فرهنگ و ارزش‌های اروپایی هم‌هویت نمی‌دانند».

در عین حال، افرادی که خود را اروپایی می‌دانند، عمدتاً جوانان و مردم ساکن مناطق غربی کشور هستند. در حالی که اوکراینی‌های مناطق شرقی در پاسخ به سوال مربوط به تعلق به اروپایی‌ها بیشتر پاسخ منفی دادند. این مسئله در میان  جمعیت روسی‌زبان ساکن این مناطق کاملاً بارز است. همچنین، با افزایش سن، تعداد افرادی که خود را اروپایی نمی‌دانند، بیشتر می‌شود. 

قابل توجه است که برخلاف تلاش مقامات کی‌یف برای سرپوش گذاشتن بر این واقعیت، این نظرسنجی ثابت کرده که از بین شهروندان اوکراینی‌ بالای 50 سال، بیشتر از 60 درصد آنها قطعاً خود را در دارای هویت اروپایی نمی‌بینند و تا حدود زیادی خود را روس می‌دانند.

انتهای پیام/