تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3722270
شناسه : 3722270
تاریخ :
اپل و انویدیا ظاهرا بدون اطلاع یوتیوبرهایی مثل MKBHD از ویدیوهایشان برای تعلیم هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند اقتصاد ایران: ظاهراً اپل، انویدیا و چند شرکت بزرگ حوزه‌ی فناوری بدون‌اجازه از ویدیوهای یوتیوب برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ظاهراً تعدادی از غول‌های فناوری ازجمله اپل، بدون‌ اجازه‌ی سازندگان محتوا، از ویدیوهای یوتیوب برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود بهره برده‌اند. براساس گزارش Wired، این شرکت‌ها با استفاده از فایل‌های زیرنویس دانلود‌شده‌ی بیش‌از ۱۷۰ هزار ویدیو، اقدام به آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود کرده‌اند. ازجمله کانال‌هایی که از ویدیوهای آن‌‌ها استفاده شده است می‌توان به MKBHD ،MrBeast ،John Oliver ،PewDiePie و Stephen Colbert اشاره کرد.

تحقیقات Proof News نشان می‌دهد برخی از ثروتمندترین شرکت‌های حوزه‌ی هوش مصنوعی در جهان، از محتوای هزاران ویدیوی یوتیوب برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود بهره گرفته‌اند. این شرکت‌ها باوجود قوانین یوتیوب که برداشت بدون‌اجازه‌ی محتوا از این پلتفرم را ممنوع می‌کند، اقدام به انجام اینکار کرده‌اند.

بر اساس یافته‌های Proof News، شرکت‌های بزرگ فناوری ازجمله انویدیا، اپل، Anthropic و Salesforce از زیرنویس‌های ۱۷۳،۵۳۶ ویدیوی یوتیوب که در بیش‌از ۴۸ هزار کانال منتشر شده‌اند برای آموزش هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند دانلود زیرنویس ویدیوهای یوتیوب را شرکتی به‌نام EleutherAI انجام داده است. این سازمان غیرانتفاعی می‌گوید در زمینه‌ی آموزش مدل‌های هوش مصنوعی به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند. درحالی‌که به‌نظر می‌رسد هدف EleutherAI، تأمین منابع آموزشی برای توسعه‌دهندگان کوچک و محققان بوده است، اما برخی غول‌های فناوری نیز از داده‌های جمع‌آوری‌شده‌ بهره گرفته‌اند.

مقالات مرتبط:
  • اپل احتمالا هوش مصنوعی خود را به‌جای اسپیکر هوم‌پاد، به یک «ربات رومیزی» مرموز اضافه می‌کند
  • مدیرعامل آنتروپیک: هزینه تعلیم هوش مصنوعی به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید

بسیاری از داده‌هایی که EleutherAI جمع‌آوری کرده است به‌طور رایگان دردسترس همه‌ی کاربران اینترنت قرار دارند.

شرکت‌های اپل، انویدیا و Salesforce که ارزش آن‌ها صدها میلیارد و حتی تریلیون دلار تخمین زده می‌شود، در مقالات و پست‌های تحقیقاتی خود چگونگی استفاده از داده‌های EleutherAI را برای آموزش هوش مصنوعی خود شرح داده‌اند. اسناد و مدارک نشان می‌دهند که اپل از این داده‌ها برای آموزش مدل هوش مصنوعی OpenELM که چند ماه قبل منتشر شد، استفاده کرده است.