تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3722236
شناسه : 3722236
تاریخ :
احساس نیاز به ساختار و تشکیلات منسجم حزبی در انتخابات ملموس شد اقتصاد ایران: یک کارشناس مسائل سیاسی معتقد است: هرچند که این دوره از انتخابات کارایی احزاب را به شکل منظم اما ضعیفی نشان داد، اما احساس نیاز به ساختار و تشکیلات منسجم حزبی را به منصه ظهور گذاشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

رضا طوسی تحلیلگر مسائل سیاسی و گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در رابطه با نقش احزاب در برگزاری انتخابات زود هنگام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: انتخابات اخیر با یک شوک همراه بود و سطح آمادگی سیاسی برای برگزاری انتخابات با توجه به بازه زمانی مقرر در قانون به طور کلی در عرصه سیاسی در سطح مورد انتظار نبود.

وی با اشاره به اینکه کارایی و گردش کار احزاب در سال‌های اخیر چندان چشمگیر نبوده است، ادامه داد: ساختارهای ایجاد شده حزبی کشور ما بیشتر تحت عنوان گروه‌های سیاسی فعال وجود دارند، اما در عین حال در این انتخابات نیاز به کارکرد احزاب و صورت‌بندی آن‌ها به نمایش گذاشته شد.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین مباحث مطرح شده در این دوره از انتخابات را فنی دانست و گفت: هرچند که پایه ساختارمند حزبی در فعالیت‌های انتخاباتی وجود نداشت، می‌توان این موضوع را یادآور شد که شاکله‌های حزبی در چند سال گذشته به تدریج با برآمدن دولت‌ها شکل گرفتند و در عرصه سیاسی کشور به لحظه‌ای نزدیک می‌شویم که اکثریت منابع قدرت ساختاری در سطح نظام جمهوری اسلامی ایران این فرصت را داشتند که مجموعه و یا گروه‌های سیاسی فعالی را شکل دهند.

طوسی ایجاد یک افق برای چشم انداز حزبی در آینده سیاسی ایران را نتیجه فعالیت‌های گروه‌های سیاسی در سال‌های اخیر خواند و افزود: هرچند که این دوره از انتخابات کارایی احزاب را به شکل منظم اما ضعیفی نشان داد اما در برابر احساس نیاز به داشتن ساختارها و تشکیلات منسجم حزبی را بین نیروهای سیاسی و صاحب نظران به منصه ظهور گذاشت.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا احزاب در شرایط کنونی می‌توانند به دولت در تعامل بیشتر با مجلس برای جلسه رأی اعتماد وزرا کمک کنند، گفت: واقعیت این است که آن‌چه ما از سابقه احزاب می‌شناسیم، حداقل در سه دوره ریاست جمهوری گذشته، عملکرد آن‌ها بیشتر بر مبنای رقابت شدید و تقابل بوده است، اما به نظر می‌آید با توجه به شرایط و نیازهای فوری که کشور درگیر آن‌ها هست، از ساختارهای حزبی بهتر استفاده بکنیم‌.

این کارشناس مسائل سیاسی افزایش ظرفیت حزبی در کشور را در گرو ابتکار عمل تیم رئیس جمهور منتخب دانست و ادامه داد: این‌ها می‌توانند با ابتکار عمل تازه‌ای انرژی احزاب را در کانال‌های ساختارمند، آزاد کنند. من فکر می‌کنم در ساختار فعلی مجلس و تنوع سه جانبه‌ای که در آن‌جا وجود دارد، اگر رئیس مجلس تلاش کند نقش یک وزنه تعادل را ایفا کند، ناخودآگاه به طرف همگرایی نیروهای سیاسی حول و ذیل جموعه‌های سیاسی فعال خواهیم رفت که این خود زمینه تحزب در آینده را فراهم می‌کند. هر چند که لزوماً این فعالیت‌ها رفتار حزبی نخواهد بود.

طوسی که تحلیلگر مسائل آمریکاست در رابطه با تأثیر احتمالی انتخابات پیش روی ایالات متحده آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ایران و پاسخ به این پرسش که آیا انتخابات آمریکا در انتخابات ایران سایه انداخته؟ گفت: بعید می‌دانم چنین اتفاقی افتاده باشد اما مسئله اصلی این بود که آیا سیاست خارجی موضوع اصلی انتخابات رئیس جمهور چهاردهم ایران باشد یا نه، اما در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری سیاست خارجی خود را به انتخابات تحمیل کرد.

وی ادامه داد: از آن‌جایی که تقویم سیاسی ایران با حادثه سقوط اردیبهشت ماه نسبت به تقویم سیاسی ایالات متحده تغییر کرد، به این معنی که همیشه بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار می‌شد و این بار به قبل از این زمان منتقل شد، به نظر می‌رسد نظرات سیاسی حول این موضوع که احتمال پیروزی دونالد ترامپ بیشتر است تحت تأثیر قرار گرفت اما این به آن معنا نیست که سایه‌ای بر انتخابات ایران داشت.