تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3721771
شناسه : 3721771
تاریخ :
حی علی العزا/ اشک چشم‌ها را حسین خریدار است اقتصاد ایران: اردبیل- امروز در هر کوی و برزن اردبیل صدای ناله و مویه مردان و زنانی بلند است که همنوا با ناله‌های زینب کبری (س) سینه می‌خراشند و اشک ماتم می‌ریزند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - عادله جوادزاده رخشانی: واقعه عاشورا و شهادت امام حسین و یاران باوفایش در دشت تفتیده کربلا با گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال هنوز هم تازگی دارد و داغ مظلومان رشید دشت نینوا هر ساله در جان و دل مردم جهان روشن و سوزناک جریان دارد.

امام حسین (ع) با حرکت شهادت طلبانه خود در روز عاشورا مظلومیت فرزندان نبی مکرم اسلام را به گوش جهانیان رساند و آموزه‌های واقعه کربلا و قیام امام حسین با ابعاد گسترده‌ای که دارد سینه به سینه و در اقدام شورانگیز زینب (س) و با روشنگری آن بانوی رشیده تا امروز در جامعه بشری جاری و ساری است.

سنت‌های فراوانی که بعد از قیام عاشورا در بین ملت‌های جهان ایجاد شد همگی ریشه در باورها و اعتقادات مردمی دارد که با قلبی سوزناک و خاطری پریشان در شهادت پسر زهرا (س) همه ساله زنده و بالنده است و پرچم شهادت و شرف عاشورا هرگز بر زمین گذاشته نخواهد شد و چه زیبا گفته اند شعرای آذری: «یئل یاتار، طوفان یاتار، یاتماز حسینون پرچمی»

امروز در گوشه گوشه این شهر بزرگ و ولایی که به دارالارشاد، دارالامان و پایتخت حسینیت معروف است پرچم‌های عزا و بیرق‌های سوگواری برای شهدای کربلا و ۷۲ شهید گلگون کفن دشت نینوا برپاست و این مراسمات تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.

حی علی العزا/ اشک چشم‌ها را حسین خریدار است

حضرت زینب (س) پیام حسینی را در تاریخ زنده نگهداشته است

استاد حوزه و دانشگاه‌های اردبیل در حاشیه مراسم ظهر عاشورا در اردبیل گفت: حضرت زینب (س) با شجاعت تمام در سیر تحولات عاشورا تا اربعین توانست پیام ناب حسینی را برای همیشه تاریخ زنده و جاوید نگه دارد.

حجت الاسلام حسین نوری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: لشکر سفاک یزید احساس می‌کرد بعد از حادثه کربلا می‌تواند پیام نهضت حسینی را در همان زمان و مکان دفن کند اما حضرت زینب (س) به عنوان ناظر نافذ دشت نینوا راوی تاریخی شد تا حقایق از جنبه‌ها و جهات مختلف در طول تاریخ بازگو شود و نهضت حسینی برای همیشه بشریت زنده و پیام آن پابرجا بماند.

وی با اشاره به اینکه حضرت زینب (س) در منزلگاه‌های مختلف در مسیر حرکت کاروان اسرای کربلا سعی می‌کرد تا حقیقت عاشورا را به گوش عموم مردم برساند بیان کرد: این حرکت تاریخی در بازگو کردن حقایق عاشورا به روایت عالمانه و مدبرانه سبب شد تا کاخ ستمگران زمان برای همیشه در برابر یک نهضت عظیم حیات بخش انسانی به لرزه درآمده و اسباب رسوایی جاهلان زمان فراهم آید.

استاد حوزه و دانشگاه‌های اردبیل تصریح کرد: حضرت زینب (س) در مسیر حرکت خود و در بازگو کردن حقایق مکتب حسینی چنان جسارت و شجاعتی از خود نشان داد که نه تنها معاندان بلکه در همه تاریخ و ادوار بشریت از این بزرگ بانوی جهان اسلام به عنوان نشانه و نمادی از غیرت و عظمت واقعی بانوان یاد می‌شود.

نوری بیان کرد: خداوند متعال افرادی را که مورد غضب قرار گرفته اند در سیاهی‌ها به حال خود رها می‌کند و نور هدایت و روشنایی را از این افراد می‌گیرد.

وی گفت: خداوند به افرادی بصیرت و تشخیص می‌دهد و از افرادی این ویژگی را صلب می‌کند که در این مورد هیچ حد و مرزی روی زمین توسط خداوند در نظر گفته نشده است.

حی علی العزا/ اشک چشم‌ها را حسین خریدار است

عشق به ائمه اطهار محدودیت مرزی ندارد

مدیر حوزه علمیه اردبیل گفت: عشق و علاقه به ائمه اطهار و سیره نبوت محدودیت مرزی و مکانی ندارد.

حجت الاسلام مهدی نوروزی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اجتماع ملت‌های جهان در مراسم عاشورای حسینی نشان داد که علاقه و حب ائمه اطهار قابل به مرز و زمان و مکان نیست و نقطه اشتراک وحدت و همدلی همه ملت‌ها ارادت به خاندان پیامبر اکرم (ص) است.

وی با اشاره به اینکه در این اجتماع مردم نشان دادند که نقشه‌های شوم استکبار جهانی در به انزوا کشیدن ملت‌های مسلمان عبث و بیهوده است تصریح کرد: این اتحاد و همدلی هیچگاه در سایه هدایت اهل بیت خدشه بردار نخواهد بود و قومیت و ملیت در عشق به امام حسین (ع) مرز نمی‌شناسد.

استاد حوزه و دانشگاه‌های اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه دشمنان و در رأس آنها آمریکا و اسرائیل همواره سعی کرده اند تا مسلمانان را به جان هم انداخته و عامل تفرقه در جهان باشند، ادامه داد: ملت‌های آگاه جهان به ویژه در سرزمین‌های مسلمان این توطئه‌ها را با درایت دینی و الهی خود خنثی کرده اند و این اجتماع عظیم در عاشورای حسینی نشانگر شکست کامل استکبار در پیش بردن نقشه‌های شوم و تجزیه طلبانه آنها است.

نوروزی بیان کرد: اینکه دشمن تلاش می‌کند تا تصاویر این اجتماع پرشور و عظیم را بایکوت رسانه‌ای کند کاری عبث و باطل است و این کارهای بیهوده و ناشیانه راه به جایی نخواهد برد.

وی ادامه داد: امروز ملت‌های جهان در سایه بیداری اسلامی که الگو گرفته از انقلاب اسلامی ایران است به آگاهی دینی و آزادگی واقعی رسیده اند و هیچ قدرت استکباری نمی‌تواند این وحدت و همدلی را در بین امت‌های مسلمان از بین برود.

مدیر حوزه علمیه اردبیل با تسلیت عاشورای حسینی نقش حضرت زینب را در زنده نگهداشتن قیام عاشورا مهم و ارزنده اعلام کرد و گفت: امروز ما نیز نقش زینبی و رسالت تبیین قیام پرخون و پربار حسین را داریم تا جهانیان را با آموزه‌های عاشورا بیش از پیش آشنا کنیم.

نوروزی خاطرنشان کرد: امروز جهانیان شاهد نمایش تابلوی عظیمی از همبستگی و اتحاد ملت‌ها هستند که فارغ از رنگ و نژاد و قومیت در راستای اثبات حقانیت قیام امام حسین (ع) از چهار گوشه جهان به پا خاسته و شور و شعور حسینی را به رخ جهانیان کشانده اند.

حی علی العزا/ اشک چشم‌ها را حسین خریدار است

حقیقت عاشورا نماز و امر به معروف است

مدیر ستاد اقامه نماز استان اردبیل گفت: اصالت و حقیقت عاشورا جز احیای نماز جماعت و اول وقت و فریضه امر به معروف و نهی از منکر چیز دیگری نیست.

الله شکر عبدی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: امام حسین (ع) در سخت‌ترین شرایط و لحظات از انجام فریضه نماز کوتاهی نکردند که این پیام بزرگی برای همه ماست که اقامه نماز جماعت و اول وقت را با هیچ چیز و کسی معامله نکنیم.

وی توسعه فرهنگ نماز را نجات بخش جامعه از کجی‌ها و ناراستی‌ها و دوری از فضای گناه و بزه و آلودگی اعلام کرد و بیان داشت: ما تا زمانی که نتوانیم این فریضه الهی را به شایستگی در جامعه ترویج و توسعه دهیم قطعاً با دغدغه‌ها و آسیب‌هایی جدی تر روبرو خواهیم شد.

عبدی از برگزاری نماز ظهر عاشورا در شهرهای مختلف استان خبر داد و اظهار داشت: امسال نیز نماز ظهر عاشورا در شهرهای مختلف استان اردبیل با حضور مردم عزادار در اول وقت و به جماعت اقامه خواهد شد تا با امام حسین (ع) در برپایی این فریضه الهی عهد و پیمانی مجدد بسته و به آن حضرت در این باب لبیکی دوباره بگوییم.

مدیر ستاد اقامه نماز استان اردبیل با قدردانی از همکاری بسیاری از نهادها و دستگاه‌های دولتی در توسعه و ترویج فرهنگ نماز و اقامه اول وقت این فریضه الهی تصریح کرد: نتایج ارزیابی عملکرد اداره کل گمرک نیز در توسعه و ترویج فرهنگ نماز مطلوب و شایسته بوده است.