تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3721717
شناسه : 3721717
تاریخ :
گرمایش زمین روزها را طولانی‌تر کرده است اقتصاد ایران: تحلیلی جدید نشان می دهد درحالیکه یخ های قطبی در حال ذوب شدن هستند و شکل سیاره را تغییر می دهند،  بحران آب وهوایی سبب شده روزها طولانی تر شوند. 

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، این پدیده به طور دقیق و وسیع نشان می دهد چگونه فعالیت های انسانی زمین را دگرگون می کند.

البته تغییر طول روز در حد چند میلیونم ثانیه است اما همین میزان نیز برای ایجاد اختلال احتمالی در ترافیک اینترنت، تراکنش های مالی و ناوبری با جی پی اس کافی است زیرا همه آنها به زمانبندی دقیق نیاز دارند.

در بازه زمین شناسی، طول روز سیاره خاکی به طور مداوم کاهش یافته که دلیل آن تاثیر نیروی گرانش ماه بر اقیانوس ها و خشکی است. با این وجود ذوب شدن کوه های یخی گرینلند و قطب جنوب به دلیل گرمایش زمینی ناشی از فعالیت های انسانی آب ذخیره شده در ارتفاعات را دوباره به اقیانوس ها سرازیر کرده و در نتیجه در نزدیکی خط استوا آب دریا بیشتر شده است. همین امر سبب می شود زمین در قطبین خود پهن تر شود و در نتیجه کندتر بچرخد و روز طولانی تر شود.

از سوی دیگر اخیرا تحقیقی نشان داده توزیع دوباره آب در سیاره در نتیجه فعالیت ها انسانی، به حرکت کردن محورهای چرخش زمین(قطب شمال و جنوب) منجر شود. پژوهش های دیگر حاکی از آن است که انتشارات گلخانه ای ناشی از فعالیت های انسانی کاهش لایه استراتوسفر جو زمین را در پی داشته اند.

پروفسور بندیکت سویا در موسسه ETHزویخ در سوییس در این باره می گوید: ما می توانیم تاثیر فعالیت های انسانی بر کل سیستم زمین مانند افزایش دما ببینیم. اما این فعالیت ها به طور بنیادین شیوه حرکت زمین در فضا و چرخش آن را دگرگون کرده است. انسان طی ۱۰۰ یا ۲۰۰ سال با انتشار گازهای گلخانه ای این رویدادها را سبب شده است. این درحالی است که فرایند های پیش از این تاریخ، چند میلیارد سال ادامه داشتند و همین امر شوکه کننده است.

انسان زمان را براساس ساعت های اتمی می‌سنجد که بسیار دقیق هستند. اما مدت زمان دقیق روز یا یک بار چرخش زمین به دلیل امواج ماه، تاثیرات آب وهوایی دیگر متغیر است.

به گفته محققان باید عوامل دیگر را نیز در نظر گرفت. تمام مراکز داده ای که اینترنت، مخابرات و تراکنش های مالی را پردازش می کنند، براساس زمانبندی دقیق کار می کنند. به همین دلیل دانستن زمان دقیق برای ناوبری و به خصوص فعالیت ماهواره ها و فضاپیماها مورد نیاز است.

در تحقیق مذکور از مشاهدات و بازسازی های رایانشی استفاده شد که تاثیر ذوب شدن یخ در طول روز را ارزیابی می کردند.