تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3721669
شناسه : 3721669
تاریخ :
امضای «شهادت‌نامه عشاق» در عاشورا/ استان سمنان یکپارچه ماتمکده شد اقتصاد ایران: سمنان- همزمان با عاشورای حسینی، مردم سراسر استان سمنان با حضور در دسته ها و هیات‌های عزاداری در رثای امام حسین(ع) و یاران باوفایشان بر سر و سینه زدند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: عزاداری روز عاشورای حسینی همزمان با دیگر نقاط ایران اسلامی و سایر نقاط کره خاکی که در آن ندای آزادگی حسین (ع) و یارانش، شنیده می‌شود، برگزار شد. مردم متدین و خداجوی استان سمنان با لباس‌های سیاه خود، با حضور در هیأت‌های مذهبی و عزاداری و دسته‌های سوگواری، در ماتم شهادت امام حسین (ع) بر سر و سینه زدند.

شور خاصی امروز در استان سمنان حکم فرما است امروز روز شهادت سید الشهدا (ع) است آن هم برای مردمی که خودشان با شهادت بیگانه نیستند مردم استانی که سه هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی در دفاع مقدس کردند و آن هم درست در زمانی که جمعیت آنها حتی ۳۰۰ هزار نفر هم نمی‌شد یعنی یک درصد از مردم استان سمنان جان خودشان را در راه دین خدا فدا کرده اند.

مردم استان سمنان در صحنه حضور دارند

مردم استان سمنان، ۱۴ هزار رزمنده و ایثارگر را راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل کردند و این یعنی، با مردمی طرف هستیم که ولایتمداری و ایثارگری و شهادت، در خون آنها وجود دارد و حالا باید هم عاشورای متفاوتی را داشته باشند چرا که این مردم عاشق امام حسین (ع) هستند. مردمی که فراوانی نام حسین در بین فرزندان شأن به نسبت جمعیت و درصد، همواره سه رتبه اول کشور بوده است.

امروز فضای غم آلود دل‌های مردم استان سمنان، ابری است و علیرغم گرمای شدید هوا که در روزهای اخیر کم سابقه بوده، باز هم شاهد حضور این مردم متدین و خداشناس در مراسم مرتبط با سوگواری ماه محرم هستیم سوگواری برای اباعبدالله الحسین (ع)؛

امضای «شهادت‌نامه عشاق» در عاشورا/ استان سمنان یکپارچه ماتمکده شد

چه عاشورای زیبایی

امروز در دورترین روستاهای استان سمنان تا بزرگترین شهرها، دسته‌های عزاداری و هیأت‌های مذهبی در معابر هستند و به سینه زنی مشغول؛ مردم از گوشه و کنار شهر به مسیرهای از پیش تعیین شده برای برگزاری مراسم سوگواری، خودشان را رسانده اند و هر یک به نحوی در این عزای عمومی و جهانی، سهیم است.

امروز تکایا و مساجد جای سوزن انداختن نیست. تکیه‌ها میزبان تعزیه روز عاشورا هستند و قرار است که نماز ظهر عاشورا نیز در معابر عمومی شهرها و روستاهای استان سمنان اقامه شود. امروز مراسم محوری قرار است در ساعت گل شهر شاهرود در همگام نماز ظهر برگزار شود.

در برخی نقاط استان سمنان امروز نخل گردانی است در باغزندان شاهرود، مهدیشهر و بسطام و چند نقطه دیگر از استان سمنان این رسم دیرینه برگزار می‌شود که نمادی از تابوت مبارک امام حسین (ع) است و فردا این رسم دیرینه در شاهرود و دامغان و دیگر نقاط استان سمنان برگزار می‌شود.

زیارت ناحیه مقدسه امروز برگزار می‌شود

روز عاشورا روزی است که شهادت‌نامه عشاق امضا می‌شود روزی است که مشخص می‌شود آدمیزاد کدام سمتی است؟ می‌خواهد چه کند؟ قرار است سمت درست تاریخ بایستد در کنار حقانیت یا در سمت زر و زور و تزویر و دنیا پرستی؟ امروز عاشورا است و مردم استان سمنان آن را به خوبی گرامی می‌دارند.

قرائت زیارت ناحیه مقدسه یکی از مراسمی است که امروز در جای جای استان سمنان برگزار می‌شود و مردم از آن استقبال خوبی خواهند کرد امروز همچنین دیگ‌های نذری نیز برپاست و مردم به یاد فقرا و نیازمندان نیز هستند.

امضای «شهادت‌نامه عشاق» در عاشورا/ استان سمنان یکپارچه ماتمکده شد

به هم قول بدهیم

همزمان با روز عاشورا حجت الاسلام مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان سمنان در توئیتی نوشت: در عاشورای ۱۴۴۶ عهد ببندیم همچون زهیر و حر در مسیر حق، محکم و استوار، یار و یاور ولی خدا، خصم ظالم و مدافع مظلومان باشیم.

مطیعی همچنین در گفتگو با خبرنگار مهر، حضور پرشور مردم در عزاداری سید الشهدا (ع) را نماد دلدادگی این مردم به ساحت مقدس امام حسین (ع) و شهدای دشت کربلا دانست و تاکید کرد: باید قدردان این مردم بود که چنین شعوری را در کنار شور محرم دارند.

وی از برگزاری پرشور مجالس عزای حسینی (ع) به مثابه نمایش عمق دلدادگی مردم به ساحت مقدس سیدالشهدا (ع) یاد و تاکید کرد: باید از این ظرفیت‌ها در راستای تبیین قیام عاشورا و اهداف آن به خصوص برای نسل جوان بهره مند شد.

امروز روزی است که مردم استان سمنان در زیارت ناحیه مقدسه می‌خوانند «سلام بر آن کسی که عهد و پیمانش شکسته شد» تا به یاد داشته باشد که باید بر عهدی که بستی بمانی و آن را نشکنی که عهد شکنی کار این مراسم دلداده و عاشق نیست.

نذری و یاد نیازمندان

پویش سراسری صدقه به نیت سلامتی امام زمان (عج) در شب و روز عاشورا و پرداخت آنلاین صدقه برای کمک به نیازمندان یکی از برنامه‌هایی است که کمیته امداد استان سمنان در این روز گرامی، به کار بسته و همچنین شماره کارت و سامانه‌های هوشمندی را نیز برای این کار معرفی کرده است که می‌توانید آن را در کانال اطلاع رسانی خبرگزاری مهر استان سمنان در ایتا و تلگرام مشاهده کنید.

دیشب همچنین مراسم شام غریبان و همچنین مکن ای صبح طلوع نیز برگزار شد. سوگواری شب عاشورایی که مردم از خداوند می‌خواهند که فردا را نرساند چرا که فردا بدن شهدای کربلا، زیر سم اسبان است پس مکن ای صبح طلوع.

امروز همچنین هیأت‌های عزاداری یکپارچه می‌شوند و طی رسمی دیرینه در یک نقطه به عزاداری می‌پردازند آئین سنتی خیمه سوزان و سینه زنی در سرخه و بسطام و دیگر نقاط استان در حال برگزاری است و مردم متدین استان در این مراسم حضور پرشور دارند.

امضای «شهادت‌نامه عشاق» در عاشورا/ استان سمنان یکپارچه ماتمکده شد

آب هم شرمنده شد

هیأت‌های مذهبی که در طول دهه اول ماه محرم به صورت مجزا در مساجد و تکایای خودشان به سینه زنی و عزاداری پرداخته اند امروز و فردا یکپارچه می‌شوند تا زیر لوای یک پرچم، یعنی پرچم اباعبدالله (ع) به سوگواری مشترک بپردازند تا نشان دهند که همه عاشورا به هم افزایی آن در یک راستا است. برای احیای دین خدا؛ برای اسلام ناب محمدی (ص) و مردم استان سمنان چه زیبا این شعور را در کنار شور محرمی دارند.

امروز خواندن زیارت ناحیه مقدسه بسیار توصیه شده در نتیجه هیأت‌های مذهبی و برنامه ریزان نیز تلاش کرده اند تا مراسم ویژه ای را در گلزارهای شهدا و یا مناطقی از شهرها و روستاهای استان سمنان برگزار کنند که به شور و شعور حسینی در روز عاشورا، غنای خاصی می‌بخشد.

در بخشی از این زیارت نامه می‌خوانیم: «سلام بر آنکه از جام‌های نیزه‌ها جرعه نوشید» آری امروز عاشورا است روزی که آب هم شرمنده شد. روزی عاشورایی که آیت الله میرباقری درباره آن می‌نویسد: «امشب به خیل تشنگان عباس باشد پاسبان / فردا کنار علقمه بی دست سقا می‌شود»