تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3721609
شناسه : 3721609
تاریخ :
توصیه های برای مصرف کنندگان مکمل ها اقتصاد ایران: هرچند به توصیه پزشکان بهتر است مواد مغذی لازم برای بدن از غذا ها دریافت شود ولی گاها افرادی نیاز دارند که مکمل مصرف کنند. مانند زنان باردار و سالمندان . اینها باید هنگام مصرف مکمل نکاتی را بدانند که در این مقاله به آن اشاره شده.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش وب سایت وب مد (web Med)متخصصان تغذیه چند نکته را برای کسانی که مکمل های دارویی مصرف می کنند، توصیه کرده اند:

۱- مواد مغذی را از برنامه غذایی روزانه دریافت کنید

سعی کنید که مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را به جای آنکه از یک کپسول دریافت کنید، در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید؛ خوردن انواع غذاهای سالم بهترین راه برای حفظ سلامتی افراد است.

۲- زمان مصرف ویتامین‌ها با یکدیگر متفاوت است

باید توجه داشت که مکمل های دارویی هر کدام زمان مناسبی برای مصرف دارند؛ برخی ویتامین ها با غذا بهتر جذب می شوند. این نکته بخصوص برای کسانی که از ناراحتی معده رنج می برند، راهگشاست و بهتر می توانند مولتی ویتامین خود را استفاده کنند.

۳- برخی ویتامین ها در بدن ذخیره نمی شود

ویتامین‌هایی چون گروه ویتامین B و همچنین ویتامین C از ویتامین های محلول در آب به شمار می روند و بنابراین در بدن ذخیره نمی شوند؛ این گروه از ویتامین ها باید روزانه مصرف شوند.

مراقب باشید که در استفاده از این دو گروه از ویتامین ها دچار تداخل دارویی نشوید؛ برای مثال مصرف ویتامین C می تواند مانع از جذب ویتامین B۱۲ شود.

۴- برخی ویتامین ها باید با غذا مصرف شوند

ویتامین هایی چون A، D، E و K که در گروه ویتامین های محلول در چربی به حساب می آیند، بنابراین باید همراه با وعده غذایی استفاده شوند تا جذب بدن شوند. هرچند این گروه از ویتامین ها را می توانید در آجیل ها پیدا کنید و نیاز بدن را رفع کنید.

۵- آهن با معده خالی بهتر جذب می شود

اگر از آن گروه افرادی هستید که باید مکمل آهن مصرف کنید، باید بدانید که آهن با آب مرکبات که حاوی ویتامین C است، عملکرد بهتری دارد و می تواندد نیاز بدن شما را برطرف نماید.

به یاد داشته باشید که مصرف قرص آهن و کلسیم نباید به طور همزمان صورت گیرد زیرا با یکدیگر تداخل دارند و مانع جذب یکدیگر شوند.

۶- کلسیم ، روی یا منیزیم را همزمان استفاده نکنید

اگر مکمل های معدنی مصرف می کنید، دزهای زیادی از مواد معدنی می توانند برای جذب با یکدیگر رقابت کنند. از مکمل های کلسیم، روی یا منیزیم به طور همزمان استفاده نکنید. همچنین، وقتی این سه ماده معدنی را با غذا مصرف می‌کنید، راحت تر جذب می شوند.

هیچ ماده معدنی جداگانه ای را همزمان با مولتی ویتامین با ویتامین آنتی اکسیدانی مصرف نکنید.

۷- مراقب ویتامین A باشید

اگر ویتامین A مصرف می کنید، به مقدار آن توجه کنید؛ اگر باردار هستید، دوزهای بیش از ۱۰ هزار واحد بین‌المللی در روز می‌تواند باعث نقص مادرزادی شود. سطوح بالای A و بتاکاروتن ممکن است احتمال ابتلا به سرطان ریه را در صورت سیگاری بودن و حتی اگر قبلاً سیگاری بوده‌اید، افزایش دهد.

۸- ویتامین های بارداری ممکن است حالت تهوع را بدتر کند

مصرف اسید فولیک و آهن اضافی در دوران بارداری برای داشتن یک کودک سالم بسیار مهم است به همین دلیل می توان آنها را در بیشتر ویتامین های دوران بارداری یافت اما برخی از ویتامین‌های دوران بارداری بویژه آهن می‌توانند حالت تهوع را بدتر کنند.

اگر با چنین مشکلی روبرو هستید، قبل از رفتن به رختخواب، ویتامین های دوران بارداری خود را با یک میان وعده سبک همراه کنید.

۹ - مراقبت تداخل دارویی باشید

برخی مکمل های دارویی و مواد مغذی می توانند با بسیاری از داروهای رایج تداخل داشته باشند؛ برای نمونه اگر از یک رقیق کننده خون سنتی مانند وارفارین مصرف می کنید، فقط مقدار کمی ویتامین K در مولتی ویتامین می تواند قدرت آن را کاهش دهد و مصرف بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین E در روز می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

اگر داروهای تیروئید مصرف می کنید، مصرف کلسیم، منیزیم یا آهن در عرض ۴ ساعت می تواند قدرت آن را کاهش دهد. از پزشک خود در مورد بهترین زمان برای آن بپرسید.

۱۰- به مقدار توصیه شده مصرف ویتامین ها توجه کنید

هر کدام از مکمل های دارویی بر اساس جنسیت و سن، مقادیر توصیه شده ای برای مصرف روزانه دارند؛ اگر بیش از اندازه استاندارد مصرف کنید، با عوارض جانبی همچون خستگی یا اسهال تا سنگ کلیه و آسیب به اندام‌ها روبرو خواهید بود.

۱۱- بروشور داروها را مطالعه کنید

برخی مواد مغذی در داروها نسبت به میزان توصیه شده از سوی پزشک، بیشتر هستند، بنابراین بروشور همراه داروهای مکمل را به خوبی مطالعه کنید تا بدانید دقیقاً چه مکمل هایی در داروی شما وجود دارد؛ این کار به شما کمک می کند که بدانید چه میزان از قرص را باید استفاده کنید.

۱۲- برنامه خود را داشته باشید

هر شخص می تواند متناسب با شرایط سنی و جنسی خود، ویتامین های موردنیاز بدن خود را بررسی کند؛ برای مثال بسیاری از سالمندان به کلسیم و ویتامین های D و B۱۲ بیشتر از جوانان نیاز دارند و یا زنان پس از ورود به دوره یائسگی نیاز است که برای محافظت از استخوان ها کلسیم و ویتامین D مصرف کنند.

۱۳- ویتامین های پاستیلی یا ادامسی مناسب است؟

برخی ویتامین‌ها به شکل خوراکی همچون آدامس عرضه شده است؛ از آنجا که طعم و شکل این گروه از داروها شبیه آب نبات است، ممکن است زیاده روی در مصرف آنها شود و حتی قند و کالری بیشتری وارد بدن شود. بنابراین توصیه می شود که از استفاده از این شکل ویتامین ها پرهیز شود.

۱۴ - کیفیت داروها را بررسی کنید

شرکت های دارویی هزاران نوع مکمل غذایی و دارویی را روانه بازار کرده اند؛ به دنبال مکمل هایی باشید که سازمان های مرجع آن را تایید کرده اند.

۱۵ - یادداشت روزانه را فراموش نکنید

برای استفاده منظم از مکمل های دارویی یک دفترچه یادداشت داشته باشید و میزان مصرف خود را یادداشت کنید.