تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3721584
شناسه : 3721584
تاریخ :
لزوم جلوگیری از اضافه برداشت آب‌های زیرزمینی در دولت چهاردهم اقتصاد ایران: کارشناس مدیریت منابع آب گفت: دولت جدید در وهله اول باید بتواند با اتخاذ تدابیری از اضافه برداشت آب های زیرزمینی جلوگیری کند زیرا این امر عوقب جبران ناپذیری از جمله فرونشست را به دنبال دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مجید سیاری کارشناس مدیریت منابع آب در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه وضعیت منابع آبی کشور، وضعیت مطلوبی نیست، گفت: با توجه به شرایط بارندگی و منابع آب تجدیدپذیر کشور، میزان استفاده از منابع آبی محدود است زیرا این منابع تکاپوی شرایط فعلی را ندارد.

وی ادامه داد: جمعیت در حال افزایش است و دولت جدید باید به فکر تأمین امنیت آبی و غذایی نسل فعلی و نسل آتی باشد به طوری که بتواند رفاه آنها را تضمین کند.

سیاری با اشاره به اینکه دولت چهاردهم باید اولویت گذاری‌هایی در این زمینه داشته باشد، خاطر نشان کرد: مساله منابع آب زیرزمینی باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا در کشور ما اضافه برداشت زیادی از منابع آب زیرزمینی صورت می‌گیرد که نیمی از آن مربوط به چاه‌های غیر مجاز و نیم دیگر مربوط به چاه‌های مجازی است. اضافه برداشت از سفره‌های آب زیر زمینی آن هم در مناطق بحرانی به هبچ عنوان قابل توجیه نیست و باید از ادامه این روند جلوگیری شود.

کارشناس مدیریت منابع آب خاطر نشان کرد: دولت در وهله اول باید بتواند با برسی‌های همه جانبه تدابیری اتخاذ کند که با قاطعیت از اضافه برداشت جلوگیری کند زیرا این مساله عواقب جبران ناپذیری از جمله فرونشست را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در بخش آب‌های سطحی مساله آلودگی رودخانه‌ها و کیفیت و اضافه برداشت وجود دارد که دولت باید به مساله حفاظت حریم، بستر و حافظت از منابع آب‌های سطحی توجه داشته باشد. دولت باید با برنامه ریزی دقیق در مورد نحوه استفاده از منابع آبی به صورت تطبیقی با شرایط اقلیمی کشور، جوابگوی نیازهای فعلی و آتی باشد.

سیاری با اشاره به اینکه باید بتوانیم با گذر از دوره سختی منابع آب، برداشت‌ها را تقلیل داده و بهره‌وری را افزایش دهیم، خاطر نشان کرد: با افزایش بهره‌وری آب باید به سمتی حرکت کنیم که شرایط آبی پایداری داشته باشیم زیرا اکنون شرایط بسیار خطرناک است و باید اولین اولویت دولت چهاردهم توجه به مساله آب باشد؛ آب بازیگر اصلی این سرزمین است باید برای آن اهمیت قائل شویم چراکه بقای زیست در سرزمین ما به شدت مورد تهدید است.

وی گفت: با تدوین برنامه‌های درست و کاهش برداشت می‌توان به بهبود وضعیت آبی امیدوار بود.