تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3721569
شناسه : 3721569
تاریخ :
شمع سوزی شب عاشورا؛ آیینی قدیمی برای مردم قوچان اقتصاد ایران: قوچان- شمع سوزی شب عاشورا؛ آیینی قدیمی برای مردم قوچان است، شبی که فردای آن بهترین مخلوقات خداوند به شهادت می‌رسند و غم از دست دادن آن از غروب تاسوعا در دل مردم این شهر نشسته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از سنت‌های قدیمی و ماندگار مردم قوچان آئین شمع روشن کردن در شب عاشورا به نیت برآورده شدن حاجات است، شبی که دشت نینوا در حزن و اندوه قرار دارد زیرا فردا دشت کربلا به خون بهترین خلق خدا رنگین می‌شود و خاندان اهل‌بیت علیهم‌السلام به اسیری می‌روند.

شمع روشن کردن در مصیبت نشان از حزن و اندوه داشته و این نه‌تنها در میان مسلمانان و شیعیان بلکه در ادیان دیگر نیز دیده می‌شود.

در همه شهرها مراسمی به نام شمع روشن کردن در شام روز عاشورا و برای شام غریبان یتیمان امام حسین علیه‌السلام برگزار می‌شود اما مردم قوچان طی آئینی قدیمی این مراسم را نه‌تنها در شام عاشورا و غربت خاندان امام حسین علیه‌السلام برگزار می‌کنند بلکه در شب عاشورا نیز در مراسمی مخصوص به خود با روشن کردن شمع تاریکی شب عاشورا را تداعی می‌کنند.

مردم قوچان در شب شام غریبان با فانوس گردانی و در دست داشتن شمع‌های روشن در دل تاریکی شب پای پیاده در دسته‌های عزاداری حضور دارند و غم مداحی‌ها در تاریکی که تنها شمع‌ها نور و روشنایی شب را فراهم می‌کنند غمی بزرگ را که در دل عاشقان امام حسین خانه کرده است نشان می‌دهد.

آنچه تمایز کننده مراسم شمع روشن کردن در قوچان با سایر شهرهای کشور خواهد بود آئین شمع سوزانی در شب عاشوراست، شبی که فردای آن بهترین مخلوقات خداوند به شهادت می‌رسند و غم از دست دادن آن از غروب تاسوعا در دل مردم این شهر نشسته است.

مردم بعد از اقامه نماز دسته‌دسته و پای پیاده به سمت مساجد می‌روند تا با روشن کردن شمع در کنار غم این شب نذرهایشان را از صاحب روزهای عزیز تاسوعا و عاشورا بخواهند.

مسیری که مسجد سجادیه، حسینیه حاجی کریمی و هیئت ابوالفضلی قرار دارد بیشترین تردد و شلوغ‌ترین مسیر است. جمعیتی که در دل شب در این مسیر روانه می‌شوند و شلوغی این مساجد و هیئت‌ها نشان از عمق اعتقادات مردم قوچان به این آئین دیرینه دارد.

آنچه به‌خوبی در لابه‌لای جمعیت عزادار در مسیر مساجد دیده می‌شود پخش نذورات افرادی است که حاجت خود را در این شب عزیز گرفته‌اند و بیشترین نذورات از قدیم‌الایام توزیع نان و ماست است.

مراسم شمع سوزان مردم قوچان در شب عاشورا تبدیل به سنتی در این شهر شده به‌طوری‌که نه‌تنها ساکنین بلکه از شهرهای دیگر و قوچانی‌های مقیم دیگر شهرها برای حضور در این آئین قدیمی شب عاشورا خود را به قوچان می‌رسانند تا در کنار عزاداری حاجات خود را از امام حسین و قمر بنی‌هاشم خواستار شوند.