تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3721551
شناسه : 3721551
تاریخ :
روایت ۸۰ سال ذاکری به عشق حسین و بدون دریافت یک ریال پول اقتصاد ایران: ساری- «قلم میرزادقلی زاده» ذاکر و پیرغلامی است که حدود ۸۰ سال بدون دریافت هیچ وجهی در راه ترویج و نشر معارف دینی تبلیغ و فعالیت می کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بهناز مقدس: قلم‌میرزا قلی‌زاده ذاکر و مداح اهل بیت (ع) ۹۰ ساله، ۷۸ سال است که با ساخت یک مسجد و تأسیس هیئتی مداحی می‌کند و در این سال‌ها تنها با عشق برای ارباب و خاندان عصمت و طهارت ذاکری کرده و بدون دریافت هیچ پولی راهش را ادامه داده است.

حاج قلم‌میرزا مداح خوشرو و با اخلاق آذری زبان قائمشهری است که از ۱۲ سالگی با تعزیه‎‌خوانی کارش را شروع کرده و حدود هفت دهه از عمرش را وقف این کار کرد، از سال ۱۳۴۸ تا به امروز نیز، در مسجد امام حسین (ع) خیابان کفشگرکلا مداحی می‌کند.

حاج آقا نوحه‌خوان هیئت‌ها است و سبک کارش را با خواندن حدود ۳۰۰ جلد کتاب از شعرهای آئینی آموخت و تا امروز مورد احترام بوده و همچنان در سن ۹۰ سالگی خودش در مسجد محله قدیمی حضور دارد.

به همین منظور گفت‌وگویی صمیمانه با این ذاکر مازندرانی داشتیم تا ایشان را بهتر بشناسیم.‌

قلم‌میرزا قلی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ۹۰ سال سن دارم و از ۱۲ سالگی به مدت ۶ سال تعزیه‌خوانی می‌کردم و بعد از آن تا به حال نزدیک به ۷۸ سال است که مداحی می‌کنم.

روایت ۸۰ سال ذاکری به عشق حسین و بدون دریافت یک ریال پول

وی افزود: ۱۵ سال در مسجد صاحب الزمان (عج) که محله (قدیم) راه آهن بود، یک سال مسجد آذربایجانی‌های مقیم قائمشهر ترکی محله، یک سال هم در گونی بافی، یک سال در بابلسر و الان نزدیک به ۵۷ سال است که در مسجد امام حسین (ع) و هیئت انصار الحسین که خودم در سال ۱۳۴۸ ساخته و تأسیس کردم (خیابان کفشگر کلاً شهید بهشتی) مداحی می‌کنم.

این ذاکر اهل بیت (ع) ادامه داد: در محلی که اجاره نشین بودم، دیدم احتیاج به مسجد دارند، صاحب زمین اهدایی این مسجد شب منزلم آمد و گفت شنیدم می‌خواهی محل دیگر بروید، گفت اینجا بمانید، زمانی که علت را پرسیدم، گفتند می‌خواهم مسجدی بسازم و به وجودت احتیاج دارم، هرچی هم زمین خواستید در اختیار شما خواهم گذاشت.

قلی‌زاده گفت: ۲ هکتار زمین بود که برای ساخت مسجد در سال ۴۸ در اختیار ما گذاشتند، روال سند و وقف‌نامه انجام شد و مسجدی بنا کردیم.

تأسیس هیئت انصارالحسین در قائمشهر

وی بیان کرد: بعد از ساخت مسجد هیئتی را با نام انصارالحسین برای برپایی مراسم محرم برپا کردیم و سال‌ها در کنار هم نوکری امام حسین (ع) را می‌کنیم.

روایت ۸۰ سال ذاکری به عشق حسین و بدون دریافت یک ریال پول

این مداح قائمشهری عنوان داشت: من مداح اهل بیت هستم نه مداح مردم، بعضی از مداحان پول دریافت می‌کنند اما من تا حالا یک ریال هم نگرفتم، هفت بار مکه رفتم و اونجا هم مداحی می‌کردم.

من علی اکبر، قاسم و مختار سقفی را از ۱۲ سالگی می‌خواندم و تنها بخاطر عشق به امام حسین تعزیه‌خوانی را شروع کردم

قلی‌زاده تصریح کرد: پدرم مسئول تعزیه بود و دست مرا می‌گرفت با خود به دیدن مراسم‌ها می‌برد، من علی اکبر، قاسم و مختار سقفی را از ۱۲ سالگی می‌خواندم و تنها بخاطر عشق به امام حسین تعزیه‌خوانی را شروع کردم.

وی از خاطرات دوران ذاکری خود اینچنین می‌گوید: اول انقلاب روز عاشورا دسته به مسجد جامع می‌بردم، یک مرتبه متوجه شدم خانمی به پایم افتاده و جیغی کشید که باعث شد همه عزاداران گریه کنند و من نیز تحت تأثیر قرار گرفتم، گریه کردم و نتوانستم ادامه بدهم، بعد از چند دقیقه حالم خوب شد و مداحی را شروع کردم.

این ذاکر اهل بیت (ع) گفت: آن خانم می‌گفت من پسرم را می‌خواهم و همان‌جا در بین عاشقان اباعبدالله، دعایی کردم، ساعت ۱۲ همان شب در خانه ما را زدند و گفتند پسرم را آزاد کردند؛ باید در منزمان روضه بخوانید.

قلی‌زاده در خصوص کسی که نذر کرده بود فرزندی خداوند به آن‌ها عطا کند، گفت: در منزلی روضه می‌خواندم، صاحب منزل آمد و گفت حاج آقا چندساله اینجا می‌خوانید و ما می‌خواهیم دعا کنید تا خدا به فرزندمان بچه دهد، گفتم یا امام حسین اگر حاجت این خانواده را ندهید من سال دیگر رویی ندارم که به اینجا بیایم، ۱۰ ماه گذشت، به منزلمان آمد و گفت خدا به من نوه داد و اسمش را حسین گذاشتم که الان همان کودک، ۵۰ ساله و صاحب زن و بچه است.

تفاوت مداحی امروز و دیروز

وی با اشاره به تفاوت عزاداری جوان امروز و دیروز، اظهار کرد: در گذشته اعتقادات بیشتر بود، آن موقع بلندگو نداشتیم برای خواندن اما الان با پیشرفت تکنولوژی‌ها کار مداح راحت تر شد.

این مداح قائمشهری به جوان امروزی نصیحتی داشت و افزود: اول خانواده و فرزند خودمان را به رفتن در مراسم‌ها عزاداری و مساجد راهنمایی و بعد فرزندمان را تشویق به فرهنگ‌سازی برای ترویج حضور در مساجد و نوکری امام حسین (ع) کنیم.

قلی‌زاده در پایان یادآور شد: جوانان خوب و انقلابی داریم که همیشه حضورشان به ما روحیه می‌دهد، همواره در دسته‌روی‌ها و زنجیرزنی‌ها دلمان به جوانان گرم است که ادامه دهنده راه‌مان هستند.‌

مازندران پیرغلامان و مداحان زیادی دارد که فقط به عشق حسینی و ترویج معارف دینی به فعالیت می‌پردازند.